1.25" of 2"

RONALD1966

Stofdeeltje
Hallo, ik heb denk ik een simpele vraag, ben heel veel aan het lezen maar een praktijk ervaring zou mij wel kunnen helpen.
Ik heb een telescoop besteld met een 2" oculairaansluiting, de Skywatcher Telescoop AC 120/1000 EvoStar NEQ-5.

Daar zitten 2 oculairs bij, allebei 1.25". Met een adapterring.
Zou het de moeite waard zijn om ook 2" oculairs erbij te kopen, wat is meerwaarde daarvan in de praktijk. Geeft dat een grotere beeldweergave?

Ronald

sdn

Eris
Je hebt eigenlijk 2 soorten 2 inch oculairs. Sommige oculairs hebben 2 inch vattingen voor het gemak. Die hebben dan ook de mogelijkheid om aangesloten te worden op een 1,25 inch vatting. Bijvoorbeeld de baader hyperion oculairen, die passen op beide. Wel kom je dan vaak in de problemen met je focuser, want in 2 inch modus zit het oculair bij mij te ver naar binnen om nog in focus te kunnen komen (het oculair schuift dieper de focuser in, EN de adapter zelf voegt ook lengte toe bij 1,25 inch gebruik, dus in de praktijk zit je oculair zo 3cm dieper in de focuser, waar je dus voor moet compenseren door de focuser verder naar buiten te draaien, en dat kan bij mij niet). Dus in de praktijk gebruik ik die in 1,25 inch modus.

Andere oculairen moeten echt 2 inch zijn omdat ze dat nodig hebben om een volledig beeldveld te tonen. Die passen dus niet op 1,25 inch. Dit is vooral van belang voor lange brandpuntsafstanden in combinatie met brede beeldvelden. Ik heb bijvoorbeeld een 27mm panoptic (68 graden breedveld) die 2 inch is om die reden. Het langste 68 graden oculair uit die serie dat nog wel een 1,25 inch vatting heeft, is de 24mm. Een lange brandpuntsafstand heb je nodig om een lage vergroting te bereiken, dus als je grote objecten in hun geheel wil zien.

Dus, als je een lang oculair wil met breed veld, dan zal je uitkomen bij 2 inch. Voor de kortere afstanden is 1,25 inch ook prima. Sommige mensen vinden het gebruik van adapters storend omdat het extra handelingen geeft bij het wisselen. Ik ook wel, maar kan ermee leven. Als het je echt stoort, heb je 2 mogelijkheden: je beperken tot 1,25 inch oculairen en daarmee accepteren dat je qua lange oculairen een limitatie hebt, of voor elk 1,25 inch oculair een adapter kopen en die er gewoon standaard op laten zitten.

Ik zou nu trouwens aanraden om het eerst een tijdje te proberen met de meegeleverde oculairs. Als je dan tot de conclusie komt dat die teveel "ingezoomd" zijn en je ook graag een oculair zou willen dat meer overzicht biedt, dan is inderdaad een 2 inch breedveldoculair een goed idee. Let dan wel op het gewicht, sommige van die dingen wegen een kilo of meer en dat kan (zal) de balans van je telescoop verstoren, waardoor je weer andere dingen moet aanpassen.

Laatst bewerkt:

sixela

Alexis - moderator
Inderdaad...kort gezegd: de dag dat je een oculair wilt dat meer veld toont dan een 32mm Plössl ga je vanzelf een 2" oculair moeten kopen. Tot die dag heb je geen 2" oculairs nodig.

Bekende "breedveldstruiners":

In een 120/1000 presteert zelfs die laatste niet zo mis, al zijn de sterretjes "properder" aan de buitenkant bij de duurdere exemplaren.

De Rolls is natuurlijk deze, op zo'n kijker:

Bovenaan Onderaan