Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Inslag asteroide 2007 WD5 op Mars voor amateurs zichtbaar?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inslag asteroide 2007 WD5 op Mars voor amateurs zichtbaar?

Nu.nl beweert van wel
    http://nu.nl/news/1365074/81/Grote_kans ... _Mars.html

[/i]
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Zou super zijn! En dat ook nog in een periode dat Mars bijna de hele nacht te zien is. En zelfs wanneer de asteriode op de voor ons onzichtbare zijde zou inslaan zullen we de eventuele stofwolk kunnen zien zodra de planeet wat verder gedraaid is. Gaaf!

Maar kans van 1 op 75 blijft voor mij nog steeds erg klein... En dan moet het ook nog helder worden, en die kans is waarschijnlijk ook 1 op 75.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dan maar hopen dan ie op de dagzijde inslaat en op tijdstip dat het hier donker is, dan zien we flits...
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Arme marslandertjes.

Commentaar

je zult er maar een stukje land gekocht hebben... mooi 10 m2 vlak land... krijg je ineens een komeet in je achtertuin..
          Maar als het ff kan, sta ik ook buiten... ben erg benieuwd!

Wie gaat het filmen?
          * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro
          * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
            Wie gaat het filmen?
            Live webcambeelden vanaf dit forum?
            Ik krijg spontaan flashbacks van oververhitte servers uit maart dit jaar... :P
            Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
            Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

haha Ik zal de volgende keer de jpg compressie AAN zetten tijdens de webcast
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

"Eerder deze week bestond er nog een kans van 1 op 350 dat de ruimterots op onze buurplaneet in zou gaan slaan, maar wetenschappers verwachten dat de kans op een inslag alleen maar groter zal worden de komende weken."

Zou gaaf zijn

Commentaar

zou er mogelijk een lichtflits te zien zijn? ik denk dat je dan toch echt met een flinke vergroting moet gaan kijken
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

[..]maar wetenschappers verwachten dat de kans op een inslag alleen maar groter zal worden de komende weken.
                    Daar snap ik niet veel van. Uit waarnemingen moet blijken wat de baan exact is, en daaruit kun je de verwachting bij stellen. Uit waarnemingen kan dus goed blijken dat het midden van mogelijke banen wat verder weg ligt van Mars dan eerder is berekend. De zekerheid over de te volgen baan zal de komende weken groter worden. Maar het is een beetje onzinnig om te zeggen dat je verwacht dat de kans dat Mars getroffen gaat worden alleen maar groter wordt. Of je moet bedoelen dat de komende weken de kans toe neemt dat het op een bepaalde dag 30 januari 2008 zal zijn.

Overigens, het tijdstip van dichtste nadering (of BOEM!) is 10:10:57, in (lokale) MET. Daar moet ik aan toevoegen dat de van dit tijdstip de onzekerheid (3 sigma) ongeveer 22 uur is (!). Vooralsnog is de kans veel groter dat 2007 WD5 op een afstand van tenminste 70.000 km Mars voorbij vliegt. Maar er is hoop. Nieuwe waarnemingen, nieuwe baanberekingen...
                    Code:
                    Date (CT)         Body  CA Dist MinDist MaxDist  Vrel  TCA3Sg Nsigs       P_i/p
                    ----------------- ----- ------- ------- ------- ------ ------ ---------- -------
                    2007 Nov 01.90660 Earth .047704 .047200 .048211  8.836 14.61   591.03   .000000
                    2008 Jan 30.38261 Mars  .000346 .000000 .004501 12.601 1315.6   .23291  .013428

Date (CT) =
                      Nominal close-approach date (Coordinate Time). 

Body =
                      Name or abbreviation of the planetary body or major asteroid being
                      closely approached by the selected small-body.

CA Dist =
                      Nominal geometric close-approach distance at the close-approach time,
                      uncorrected for light travel time. Units: AU

MinDist =
                      Minimum close-approach distance possible (formal 3 standard-deviations
                      with linearized covariance mapping). Units: AU

MaxDist =
                      Maximum close-approach distance possible (formal 3 standard-deviations
                      with linearized covariance mapping). Units: AU

Vrel =
                      Relative velocity of the object and the body it is approaching at the
                      nominal time of close-approach. Units: KM/S

TCA3Sg =
                      Close-approach-time 3-standard deviation uncertainty. Units: MINUTES

Nsigs =
                      The number of standard deviations (sigmas) required for the error ellipse
                      to intersect the body being closely approached. Units: STANDARD DEVIATIONS

P_i/p =
                      Linearized probability of the object impacting the body.
                    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Dat zou inderdaad leuk zijn als we dat zouden kunnen zien (als het gaat gebeuren)! Ben inderdaad benieuwd hoe groot of klein de kans uiteindelijk zal zijn.
                      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Check dit uit. Ephemeriden en ander spul.

Commentaar

Normaal neem ik de stukjes op NU.nl met een korreltje zout, maar ook de site van NASA bericht er nu over. Voor degenenen die het ook nog niet kunnen geloven, lees dit stukje op de site van NASA maar eens. Je kunt het bericht ook beluisteren op de site.

Commentaar

Leuk Demelza?

dat zou fantastisch zijn mocht dat van thuisuit waarneembaar zijn met dat net alles goed zit zodat wij dit kunnen waarnemen, dat ie inslaat, waar ie inslaat, het tijdstip, en natuurlijk voor hetzelfde geld zit gewoon alles lekker dicht.

Kvond toen Jupiter ongelooflijk met het nieuws errond.

kan me die avond inbeelden duizenden telescopen in dezelfde richting gericht. en mss een paar die doodleuk de andere kant uit aan het turen zijn.
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik heb inmiddels de resultaten van twee verschillende berekeningen gezien. Een zegt dat de kans van een treffer nu 1 op 40 is. De andere geeft ook aan dat een botsing mogelijk is, maar hanteert een veel lager getal 1:10000. De resultaten die ik zag zijn beide verre van compleet, de marges van hun aannames en resultaten zitten er niet bij. De laatste berekening gaf nu als tijdstip van passage/inslag 11:56:04 onze lokale tijd. Maar geen marges dus. Vervelend voor de marsmannetjes: hoe lang moeten ze nou met een vergiet op hun hoofd onder de trap gaan zitten?

Commentaar

Werken...
                              X