Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Geminiden komen! 13 december 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Geminiden komen! 13 december 2007

De Geminiden (radiant: Sterrenbeeld Tweelingen) komen. De zwerm staat rond 02:30 in het hoogste punt, 70° boven de horizon. Onder ideale omstandigheden zijn er zo'n 100 meteoren per uur te verwachten. De meteoren zijn snel, vaak helder en hebben korte sporen. Rond 08:00 gaat het schemeren en om 08:40 komt de Zon op. De Maan stoort niet.

Er zijn berichten dat ze van Perseidenkwaliteit zijn!

Bron: hemel.waarnemen.com
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Wie komt er op mijn Geminiden waarneemfeestje? Zie: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=10186
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nou het is dat ze hier boven Eindhoven ook te zien zijn anders wist ik het wel.
      Slaapzak met kruik moet te overleven zijn.

Commentaar

Ik heb dit jaar de Perseïden voor het eerst gezien en ze vielen me bar tegen. Ik viel zowat in slaap. Geminiden zijn véél beter! Het is mijn lievelingszwerm. 't Is donkerder, de hemel is interessanter en juist de kou maakt het veel "echter". (en diezelfde kou houdt je misschien juist wakker. Het weer was met de Perseïden té lekker, denk ik.)

Nu de ideale omstandigheden nog.

Commentaar

Jammer dat de Perseïden tegen vielen voor je Capella..

Ik volg de meteorenregens elk jaar weer opnieuw.. Ik kan niet begrijpen dat de Perseïden tegenvielen, want ik zat toch op zo'n 70 meteoren per uur tijdens het maximum. Mét een aantal vuurballen..
          Verder zijn in 2000/2001 de Leoniden erg spectactulair geweest.. Die nu helaas niet veel bijzonders meer zijn..
          In 2005 waren de Tauriden zeer gaaf.. Zo heb ik de grootste vuurbal ooit gezien op 1-11-2005.. Het werd toen een paar seconden lang daglicht.. Zie topic: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=9435..

Verder zijn elk jaar de Geminiden ook een grote zwerm..
          Zo zag ik gisteren avond nog een hele mooie vuurbal.. Zie topic:
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=10241

Er zijn verder nog wat kleinere meteorenregens zoals de aquariden, de orioniden, enz enz.

Je moet gewoon veel geduld hebben, en de goeie kant uitkijken ..
          "Messier Vrienden Club Berlicum"
          **Bresser Skylux 70/700**
          **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Tja, misschien had ik gewoon pech met die Perseïden. Ik kwam maar tot 17(!) stuks per uur en daar zaten ook nog veel kleintjes bij. Maar ik zat toch echt volgens het boekje tijdens het maximum. Er waren er maar twee die echt fel waren, waarvan (denk ik) één vuurbol. Maar in je ééntje zie je niet alles misschien.

Inderdaad heb ik de Leoniden door omstandigheden niet kunnen zien, heel jammer en Tauriden zijn ook héél mooi. Die zie ik meestal wel, want ik loop 's avonds laat en 's morgens vroeg alleen maar naar de hemel te staren, zodat ik geregeld ergens tegenaan bots. Niet alleen hemelse, maar ook aardse objecten Maar ik ben er nog nooit voor opgebleven, omdat ze niet zo'n hoge frequentie hebben.

En ga ik er dan eens ècht voor liggen dan komen ze niet bij me langs.

Commentaar

Ha, gisterenavond tijdens het uitlaten van de hond al een 4tal Geminiden mogen bezichtigen waarvan een met staart, erg indrukwekkend aangezien het mijn 1e keer was.
              Vanavond maar eens mijn hangmat buiten hangen... olee!
              * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
              * 10x50 Bresser bino
              * TouCam II Pro
              * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Werken...
              X