Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schatten van magnitude hemel

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schatten van magnitude hemel

Wat is eigenlijk de essentie van het schatten van de magnitude van de hemel op een betreffende avond/plek? Ik heb zojuist aan de hand van het sterrenbeeld Perseus de hemel geschat (in het zenit) door uit te zoeken wat de zwakste ster is binnen dat sterrenbeeld welke ik kon zien. Met de pocket sky atlas erbij kwam ik op magnitude 5. Is dit de juiste manier?

Daaruit voort vloeiende; hoe kom je op een halve magnitude schatting zoals 5,5? Wisselt de hemel dan lichtelijk tussen de 5 en de 6 of zie je daadwerkelijk wel magnitude 5,5 sterren en geen magnitude 6 sterren?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Ik kan me voorstellen dat de grensmagnitude op een bepaalde avond varieert tussen 5 en 6, maar dat lijkt me wat anders dan een grensmagnitude van 5,5. Ook als de transparantie van de lucht niet verandert, kun je op een grensmagnitude van 5,5 (of 5,3 of wat dan ook) uitkomen, mits je atlas dat verschil nauwkeurig genoeg aangeeft.

Een verschil in magnitude dm tussen ster 1 en ster 2 met helderheden m1 en m2, betekent een verschil in de hoeveelheid licht die van iedere ster komt, in andere (preciezere) woorden, een verhouding in de flux (F1 en F2) van beide sterren:
    dm = m2 - m1 = -2.5*log(F2/F1) = 2.5*log(F1/F2),
    waar de log de 10-log is.

Omgekeerd krijg je dus:
    F1/F2 = 10^(dm/2.5)

Een verschil van 1 magnitude is dus dm=1, F1/F2 = 2,5, een factor 2,5 in hoeveelheid licht.
    Voor dm = 0,5 is F1/F2 = 1,6, of F1 = 1,6*F2.

Van ster 1 (met helderheid m1) die 0,5m helderder is dan ster 2 (dus met m2 = m1+0,5) ontvang je dus 60% meer licht.
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Re: Schatten van magnitude hemel

Origineel geplaatst door Steem
      of zie je daadwerkelijk wel magnitude 5,5 sterren en geen magnitude 6 sterren?
      Ja. Ik kijk meestal op "bekende" plekken en niet alleen zenitaal (want soms is de transparantie zenitaal goed maar dichter bij de horizon slecht). In de pan van de grote beer, in Pegasus, in de kleine beer -- er zijn genoeg plekken waar je na een tijdje sterren tussen Mag 5 en Mag 6 weet staan.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wat is eigenlijk de essentie van het schatten van de magnitude van de hemel op een betreffende avond/plek?
        Het geeft een idee van hoe goed de waarnemingscondities op dat moment zijn, en dan de doorzichtigheid van de atmosfeer en de achtergrondhelderheid. (dus niet de seeing).
        De grensmagnitude die je vervolgens met je kijker kunt halen hangt mede van de grensmagnitude blote oog af.
        Met de pocket sky atlas erbij kwam ik op magnitude 5. Is dit de juiste manier?
        Nee, want er staan geen magnituden bij die sterren. Wil je redelijk kunnen schatten wat de grenshelderheid op een bepaald moment is, dan zou je de kaartjes op
        http://obs.nineplanets.org/lm/rjm.html
        kunnen gebruiken.
        Daaruit voort vloeiende; hoe kom je op een halve magnitude schatting zoals 5,5? Wisselt de hemel dan lichtelijk tussen de 5 en de 6 of zie je daadwerkelijk wel magnitude 5,5 sterren en geen magnitude 6 sterren?
        De hemel kan continu wisselen, en minstens net zo belangrijk zijn de donkeradaptie van de waarnemer zelf plus ervaring, mate waarin je perifeer kunt zien en de gevoeligheid van de ogen van de waarnemer.

Halve magnitudeschattingen bestaan niet. Als iemand steeds op een halve magnitude de helderheid geeft, dan heeft hij/zij het niet precies bepaald, maar een ruwe schatting gegeven.

Groeten,
        Guus

Commentaar

Hartstikke bedankt voor alle antwoorden. Weer een leuk dingetje om te doen tijdens het waarnemen of fotograferen.

@Sluys
          Dat laatste ga ik later nog eens aandachtig doorlezen. Het factorverschil was me wel reeds bekend!

@Sixela
          Dat is zeker zo vanuit mijn achtertuin. In het zenit had ik dus mag 5, maar dit nam na een twingtal graden naar de horizon toe al drastisch af.

@GuusGilein
          De Pocket Sky Atlas heeft links een magnitudeschaal staan. Aan de hand van de grote van de stip kun je zien wat de magnitude van een ster is.
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

@GuusGilein
            De Pocket Sky Atlas heeft links een magnitudeschaal staan. Aan de hand van de grote van de stip kun je zien wat de magnitude van een ster is.
            Dat klopt, maar dat zijn slechts stippen van een hele magnitude. Een ster met een stip van magnitude 5 kan dus in werkelijkheid een helderheid hebben die ligt tussen de 4,5 en 5,4. Je kan dus wel een ruwe indruk krijgen van de grenshelderheid, maar niet precies! (in theorie zou je er dus bijna een hele magnitude naast kunnen zitten)

Groeten,
            Guus

Commentaar

Ik verwacht dat ze het naar boven en beneden hebben afgerond, dus dan wordt het een halve magnitude. Maar dat is al genoeg eigenlijk. Bedankt voor de link, ik zal er de volgende keer gebruik van maken!
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik zoek altijd in Stellarium een paar sterren op om en nabij de grensmagnitude, dus vanaf 4.5 tot 5.1 ofzo. En dan kijken of je ze met het blote oog kunt zien. Zo kun je het ook wat nauwkeuriger bepalen dan 5.0, 5.5 of 6. Handigste is dan nog om een paar sterretjes te kiezen die niet zo hoog staan en sterretjes die in zenit staan.

Maar uiteindelijk heb je er niet zo heel veel aan om dat te weten tijdens het daadwerkelijke waarnemen.

Commentaar

Ik verwacht dat ze het naar boven en beneden hebben afgerond, dus dan wordt het een halve magnitude.
                  Dat is precies wat ik ook zei, een ster van magnitude 5 in de atlas zit tussen de 4,50 en 5,49. En als je van het gemiddelde (5,00) uitgaat, dan zit je er inderdaad hooguit 0,5 magnitude naast.

Maar als je netaan een ster kunt zien die in de PSA een stip van magn. 5 heeft, dan weet je op dat moment niet of het 4,50 of 5,49 of iets daartussen in is, oftewel je hebt nog steeds een onnauwkeurigheid van 1 magnitude.

Guus

Commentaar

Maar natuurlijk! Wederom bedankt Guus.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Maar uiteindelijk heb je er niet zo heel veel aan om dat te weten tijdens het daadwerkelijke waarnemen.
                      Dat is maar net hoe je het bekijkt.
                      Als je objecten wilt waarnemen die op de grens van de mogelijkheden van je kijker liggen, en de vorige keer heb je ze niet gezien, dan weet je dat als de grenshelderheid blote oog nu een paar tienden beter is, dat je dan meer kans hebt om de objecten nu wel te kunnen waarnemen.
                      En is de grenshelderheid niet beter (of slechts wat slechter) dan kan je de tijd van het opzoeken besparen en je concentreren op de wat helderder objecten.

Groeten,
                      Guus

Commentaar

Werken...
                      X