Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus bij daglicht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus bij daglicht

Degenen die Venus wel eens bij daglicht willen zien, maar die het nog nooit is gelukt hebben deze dagen een prima gelegenheid.
    Vanmorgen om 08.10 uur, terwijl de Zon al tussen de panden op het industrieterrein van mijn werk scheen, kon ik Venus nog erg gemakkelijk zien. Hij is erg helder en staat lekker hoog.
    Ik heb hem al eens 2 uur voor zonsondergang door dubbel glas heen gezien, dus zo moeilijk is het niet. Het lastigste is nog om je ogen op oneindig te zetten. Vliegtuigen, wolkjes e.d kunnen daarbij goed helpen.

Groeten,
    Guus

Ha Guus, jij bent ook al zo gek als ik

Het is voor mij een uitdaging geworden sinds de venusovergang om overdag planeten te spotten.Donderdagmorgen in de polder tegelijk de zon en Venus met het blote oog gezien in een blikveld (zon wel erg gedimd door de grondmist). Erg apart, dacht heel even dat ik IN een planetatiumprogramma zat.
    Vanmorgen om 11 uur helaas Venus verloren/niet meer gevonden, iets meer dan 2 en een half uur na zonsopkomst.
    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
    (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Ik heb Venus zojuist ook kunnen zien. Ik heb Venus al aardig wat keren overdag gevonden, ook midden overdag Als het maar helder is en Venus een stukje van de Zon wegstaat , dan gaat het vinden me meestal wel goed af.

De sport is het natuurlijk Venus zonder hulpmiddelen te vinden. OK, ik heb een planetarium programma geraadpleegd om te zien hoeveel graden van de Zon ze wegstaat, en wat de hoogte boven de horizon is. Dit keer heb ik een minuut of tien staan zoeken met het blote oog, maar aanvankelijk zonder resultaat. Met de verrekijker ging het wel. Toen ik 'm eenmaal in de kijker gevonden had, was het met het blote oog ook geen probleem meer.
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Ik woon in Ede, en vanochtend was Venus ook weer te zien. Ik kon zelfs Mars nog met het blote oog zien, deze stond dicht bij de maan (ten minste er ver achter ).

Commentaar

Nou, als je iets makkelijk kunt spotten rond een uurtje of 8, dan is het wel Venus (als het tenminste niet bewolkt is).
          Snel maar een keer met scope bekijken ipv verrekijker.
          * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro
          * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

KBen ook benieuwd hoe Venus er door mn Byno uitziet, weet al wel dat Mars niet meer is dan een gekleurd bolletje.
            Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

mooi gezicht inderdaad. hij is altijd zo groot en helder he! maar tegelijk met de zon heb ik hem nog niet gezien. wel als het schemer is, of de zon echt bijna opkomt/ondergaat.. maar tegelijk nog niet, wordt ook een spot! dat moet ik natuurlijk ook ff een keertje zien..
              morgen gelijk proberen.. rond uurtje of 8 dus..

Commentaar

De lat wordt wat hoger gelegd als je Georg Comello zijn bericht op de KNVWS-mailinglist leest:

Daglichtwaarneming Jupiter met het blote oog

Op 10 November 2007 gingen wij (mijn Deense vriendin en ik) per bus
                van Santiago de Chile naar Mendoza in Argentina, dwars door de Andes.
                Wij stopten op de Paso de Cumbre die op ruim 3000m ligt bij een skihotel,
                en terwijl de overige leden van het reisgezelschap het majestueuze
                besneeuwde landschap met bergtoppen tot bijna 7000m bewonderde speurde
                ik de hemel ten oosten van de zon af en zag tot mijn verbazing een "ster"
                op ongeveer 30 graden hiervan. Venus kon het niet zijn, maar welke ster of
                planeet dan wel? De zichtbaarheid van het object was minder gemakkelijk
                dan die van Venus vorig jaar vanuit de Turkse sterrenwacht bij Antalya.
                Maar Venus kon het nu niet zijn, die stond ten Westen van de zon.
                Thuisgekomen kon ik met Guide8 vaststellen, dat Jupiter met een
                magnitude van -1.8 als enige kandidaat in aanmerking kwam. De
                omstandigheden waren bijzonder goed : een diepblauwe hemel op ruim 3000m
                hoogte en de zon achter de dakrand van het hotel. Graag hoorde ik, of
                iemand eerder een daglichtwaarneming met het blote oog van Jupiter heeft
                gedaan.

Georg Comello

Commentaar

Hij heeft wel een beetje de omstandigheden in zijn voordeel.
                  1. Jupiter trekt dit jaar op die breedtegraad zowat door het zenit.
                  2. Uiterst droge lucht en op grote hoogte dus zeer weinig verstrooing van het licht.

We kunnen het proberen over een jaar of 6, dan is factor 1 al een heel stuk verbeterd.
                  Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                  (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Ik heb buiten Venus ook andere objecten midden op de dag of vlak voor Zonsondergang geprobeerd. Alleen van Saturnus kan ik zeggen dat ik die ooit 20 minuten voor zonsondergang met het blote oog gezien heb, 22 mei van dit jaar. Saturnus was amper te zien, ondanks dat ik bovengemiddelde ogen heb, daar staat dan tegen over dat mijn waarneemplek toen maar 135 meter boven zeeniveau lag. Verder heb ik thuis wel overdag heldere sterren in de telescoop kunnen waarnemen als Capella, maar dan alleen via goto, nadat ik de telescoop geijkt had op Venus. Jupiter heb ik tot nog toe nooit overdag gezien, maar ik ga het beslist nog proberen!

Overigens is Venus in de meeste gevallen overdag niet echt moeilijk te vinden als je weet waar je ongeveer moet zoeken. De helderheid geeft gemakkelijk een goed contrast met de blauwe lucht. En als je Venus eenmaal gevonden hebt, zul je zien dat ze nog gemakkelijk door sluierbewolking heen schijnt. Ik denk dat het ook goed is om foto's/filmpjes overdag te maken, want ze staat dan hoog aan de hemel waardoor je minder last hebt van de atmosferische diffractie. En het maken van filmpjes is overdag nog makkelijker dan 's nachts!
                    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
                    X