Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet 17P/Holmes in uitbarsting! Te zien met blote oog!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• GuusGilein
    antwoordde :
    Re: Komeet 17P/Holmes in uitbarsting! Te zien met blote oog!

Ik heb dus mijn eigen theorie over deze comeet holmes ik denk dat deze komeet ooit ergens over een paar duizend jaar een planeet zal zijn, ik heb begrepen dat hij nogal wat debris van het heele zonestelsel opslurpt wat dus in voor mij zal betekenen dat hij ooit genoeg massa zal hebe om een planeet te vermomen.
    Rustig blijven dromen.
    Leg alleen wel even uit hoe een bolletje van slechts enkele kilometers doorsnee binnen een paar duizend jaar genoeg massa kan aantrekken om een planeet te worden terwijl er in het gebied waarin hij zich beweegt (tussen Mars en Jupiter) veel te weinig massa aanwezig is. Alle asteroiden bij elkaar zijn slechts een fractie van de massa van de Aarde, en ze zijn ook nog eens geheel verspreid over dat gebied.

Guus

Laat een reactie achter ::

• MarcMonkey
    antwoordde :

Ik heb dus mijn eigen theorie over deze comeet holmes ik denk dat deze komeet ooit ergens over een paar duizend jaar een planeet zal zijn, ik heb begrepen dat hij nogal wat debris van het heele zonestelsel opslurpt wat dus in voor mij zal betekenen dat hij ooit genoeg massa zal hebe om een planeet te vermomen.

• skyfan
    antwoordde :

Ik zag hem gisteravond ook met de 10x50, als een ovaal wolkje. het was erg transparant in noordwijk.

• coldfieldboundary
    antwoordde :

alhoewel gisteravond de lucht niet echt transparant was, nog steeds Holmes kunnen detecteren in de 16x50. Denk vooraf aan een grote zwakke vlek, en je vindt hem!

't leuke is de weg die hij afgelegd heeft in Perseus sinds zijn uitbarsting tot nu, en dat we dit hebben kunnen volgen. Zoals in onderste kaartje is de weg van 30 okt tot 10 maart getoond...

• GuusGilein
    antwoordde :

Afgelopen woensdagavond kon ik met een 10x50 komeet Holmes nog ontwaren nabij Algol. De volgende opname geeft het visuele beeld goed weer:
    http://www.kometarium.com/images/17p_0702_55mm.jpg

Gr.
    Guus

• GuusGilein
    antwoordde :

Ik kon hem gisteravond laat (met de maan al op) ook nog zien in de 37 cm. Ik had Algol even in de zoeker gezet om vandaar door te hoppen naar GK Per. In de zoeker zelf zag ik niets, de hemelachtergrond was te licht door de Maan, en ik wist alleen maar dat Holmes in de buurt van Algol moest staan, en keek door de telescoop een beetje rond Algol. Aan één kant was de hemel over een behoorlijk groot oppervlak een stuk lichter. Het licht was egaal zonder zichtbare structuren. Maar het kon alleen maar Holmes zijn.

Ik ben benieuwd of het volgende week nog met het blote oog lukt!'

Groeten,
    Guus

• coldfieldboundary
    antwoordde :

hij is nog steeds te zien! Maar dan wel in de verrekijker! Hij is nu ontzettend zwak en zeer groot, maar als er geen maan is, blijft ie in de verrekijker toch nog te zien alsof het een rond zwak wolkje is. Hij staat nu trouwens heel dicht bij Algol!

groetjes,

david

• Sterrenkijker
    antwoordde :

Nu ja busted is misschien wat sterk gesteld (is overigens een opmerking van mij en niet Professor de Jager).

Een explosie was niet aannemelijk volgens Professor de Jager omdat aangetoond was dat de uitbreiding van de komeet (400-500 m/s) lager lag dan de geluidsnelheid in vacuüm (1500 m/s) waarmee zich en explosie in de ruimte zou uitbreiden. Er was sprake van een veel minder hevig gasverlies dan bij een explosie het geval zou zijn.

Dan de botsingstheorie. De energie van het waargenomen verschijnsel is moelijk in te schatten, maar zou overeenkomen met de energie van een inslaand rotsblok met een middellijn van 1 meter. Ook bevond Holmes zich in de asteroïdengordel. Een botsing zou dus mogenlijk zijn, maar ... de waargenomen opflakkeringen zijn bij Holmes vaker gezien en maakt dit scenario dus onwaarschijnlijk. Met andere woorden, de kans dat Holmes vaker door een asteroïde is getroffen lijkt onwaarschijnlijk. Blijft over het explosief vrijkomen van gas, mogenlijk veroorzaakt door het loslaten van de korst van gruis op het oppervlak van de komeet. Dat laatste wordt overigens geopperd in Sky&Telescope, Professor de Jager ging in zijn betoog uit uit van een "normale" explosieve ontgassing.

• Corne
    antwoordde :

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
    Ook werden er veel oorzaken van het opleven van de komeet behandeld (explosie ? Busted, botsing met asteroide ? Busted, explosieve ontsnapping van gassen door het loslaten van een deel van de korst van de komeet ? Plausibel).
    Wat waren zijn beredeneringen/bevindingen dat de eerste 2 mogelijke oorzaken 'busted' zijn? Zolang het tegendeel niet is bewezen zou een botsing met een asteroide net zo goed mogelijk kunnen zijn. (of bv een botsing met een hogere geladen gebied vanaf de zon zou misschien ook mogelijk zijn..)

• Sterrenkijker
    antwoordde :

Gisteren-avond nog bij een lezing geweest van Prof. de Jager in Sterrenwacht De Sonnenborgh in Utrecht over Komeet Holmes. Het was een boeiende lezing. De Jager (nu al 87 heb ik me laten vertellen) is nog steeds er goed bij met de nieuwste astronomische ontwikkelingen. En hij houdt van een geintje.''U weet neem ik aan het verschil tussen een astronoom en een gastronoom ? Ja ? U weet ook hoe u de aandacht van beide kunt wekken ? u roept: Kom-eten ! '' Veel wist ik natuurlijk al maar toch nog wel wat geleerd, onder andere hoe kometen vanuit de Oortwolk in een nauwe baan om de zon en in de buurt van onze planeet komen (in eerste instantie wordt een komeet in de Oortwolk vertraagd onder invloed van de zwaartekracht van een nabije ster en daarna wordt hij door Jupiter afgebogen in een baan die dichter bij de zon en aarde ligt, dit gebeurd maar hoogst zelden, maar er zijn ook erg veel slapende kometen in de Oortwolk). Ook werden er veel oorzaken van het opleven van de komeet behandeld (explosie ? Busted, botsing met asteroide ? Busted, explosieve ontsnapping van gassen door het loslaten van een deel van de korst van de komeet ? Plausibel).

Er staan momenteel ook interssante artikelen in Sky&Telescope maar ook in Zenit over Holmes (volgende maand komt daar nog een vervolg op in Zenit).

• Bas B
    antwoordde :

Perfect..!! Dank je.. Mooie plaat..!! yesyes:

• Sterrenkijker
    antwoordde :

Jawel, open hem maar eens in een ander tabblad. Bij mij werken links op het forum ook niet door ze aan te klikken schijnt aan mijn "pc instellingen" te liggen volgens sommigen, maar ik kan daaraan niks vreemds ontdekken. Succes ermee.

• Bas B
    antwoordde :
    Re:

Origineel geplaatst door GuusGilein
    Holmes is te zein enkelt nacht met blote oogen
    Klopt. Ik kon haar afgelopen zaterdagavond nog steeds ontwaren met het blote oog, vlak naast Algol. Het wordt wel steeds moeilijker, maar met een goed doorzichtige lucht is het nog steeds te doen. In een 10x50 verrekijker was het wolkje nog steeds goed te zien. Hij lijkt weer wat groter geworden te zijn.
    Helaas gaat de Maan nu weer storen, dus ik vrees dat het mijn laatste waarneming met het blote oog geweest is.

Groeten,
    Guus
    De link werkt niet (meer)

• Steem
    antwoordde :

Jammer dat net de bedekking van Mirphak mist. Neemt niet weg dat het een mooie plaat en zeer duidelijk overzicht is.

• GuusGilein
    antwoordde :

Het blijft leuk, foto's die de ontwikkeling van komeet Holmes in de tijd laten zien. Dit is een heel fraaie:

http://aida.astroinfo.org:80/displayimage.php?pos=-3766
    (op de foto zelf klikken voor een groter plaatje)

Groeten,
    Guus

Werken...
X