Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet 17P/Holmes in uitbarsting! Te zien met blote oog!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Is toch allemaal om niet vrolijk van te worden.

Commentaar

Mocht iemand de komende nachten nog het geluk mogen hebben van een opklaring, vergeet niet om de komeet ook bij sterke vergrotingen te bekijken.

Zie http://www.dreamview.net/dv/new/photos. ... t=NightSky

De ijle groene coma komt bijna geheel van gassen, en is beter te zien met een Lumicon Swanbandfilter. Het heldere binnenste gedeelte van de coma komt vooral voor rekening van stof (weerkaatst zonlicht) en dit schijnt goed te reageren op een breedbandfilter (zoals het Lumicon Deepsky-filter). Hopelijk kan je dan nog steeds die heldere fontein zien, die vanuit de kern (die slechts magn. 11 is) naar buiten stroomt.

Wil je een poging doen om de helderheid van de komeet zelf te schatten, een zoekkaartje met helderheden van vergelijkingssterren is te vinden op de site van Reinder Bouma en Edwin van Dijk, rechtstreeks op:
        http://www.shopplaza.nl/astro/comets/17PCH01.png

De magnitudes zijn de onderstreepte getallen, dus de ster 48 Per heeft een helderheid van magnitude 4,0

Groeten,
        Guus

Commentaar

Op veel paginas is er wat over te zien, google maar eens...

Kan iemand mij simpel en duidelijk uitleggen in welke richting ik moet kijken als ik dat ding wil zien? Ik snap dat de bewolking dan wel voor een groot deel weg moet zijn, maar die sterrenkaarten vat ik (nog) niet. k Ben ook een hele simpele waarnemer, maar het lijkt me wel leuk om het te zien, zeker nu het zelfs met het blote oog is te zien (buitenkansje voor mij )
          Tento 10x50

Commentaar

Nu als het vanvond helder zou zijn dan staat de komeet min of meer recht boven de maan om een uur of 22:30 Je kan ook een rechthoekige driehoek trekken tussen de Pleiaden (7 sterren, waarvan er 6 met het blote oog zichtbaar zijn bij elkaar) en Capella waarbij de komeet in de 90-gradenhoek staat.

Dit plaatje helpt wellicht ook. klik

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
              (7 sterren, waarvan er 6 met het blote oog zichtbaar zijn bij elkaar)
              offtopic:
              [muggenziftmodus aan]
              hier schuilt een nieuwe uitdaging in. Er zijn, met het blote oog, meer sterren van 'de pleiaden' zichtbaar dan er pleiaden in 'de pleiaden' zitten.
              [\muggenziftmodus uit]

Commentaar

Jaaaahh!!!! Ik heb hem gezien!

Hij leek veel meer helder dan de hoofdster van Perseus. Door de verrekijker was hij makkelijk op te zoeken, echt een easy target.
                Qua middellijn leek hij al veel groter dan Jupiter, gezien door mijn telescoop die ik er later heb bijgepakt.

Helaas is er alweer dikke bewolking voorgetrokken, en heb ik mijn waarneming moeten staken. Toch een ruim half uur van deze prachtige staartloze komeet kunnen genieten.
                "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Commentaar

Met het blote oog ook of dat niet?

Btw: waar staat de maan nu? Beetje lastig: zoeken naar een maan, als het juist vandaag Nieuwe Maan is :P
                  Tento 10x50

Commentaar

Hallo,

Zojuist ook gezien door een 6,5x44 mm Vixen Ultima ED verrekijker en William Optics Megrez 90 met 13 mm Vixen LVW oculair (ca. 48x).
                    Heldere bal, n zijde ietwat afgeplat. Kern met een kraag en in de kern een heldere pit. Als je niet beter weet, lijkt het op een planetaire nevel bij hoge vergroting in een flinke Dobsonkijker. Ik hoop op nog wat meer opklaringen. Helaas is er te veel bewolking om de tijd te nemen om de komeet na te tekenen.

Groeten,

Maurice
                    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Jawadde, ik keek naar buiten of het helder was en ik kon hem al zien van binnen. Echt wel mooi om te zien met de refractor, helder puntje in de kern. Mooi
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Met het blote oog is het ook een makkie! Als het helder is, direct naar buiten!
                        "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Commentaar

Ik heb hem net ook weer gespot, komt door de bewolking heen!
                          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

ook voor mij eindelijk een gaatje in de bewolking

't viel meteen op, een vreemde grote onscherpe ster in Perseus :P

met de 16x50 geschat op mag 2.3

't komeetje blijft dus nog steeds heel helder, dus nog niet panikeren wie 'm nog niet gezien heeft

groetjes

david
                            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Bewolking is ook aan het doorbreken, zo te zien (hier in Veenendaal dan).

Maar nogmaals: de maan is er niet (t is Nieuwe Maan), in welke windrichting moet ik kijken, wil ik m zien?
                              Tento 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door badduck
                                Maar nogmaals: de maan is er niet (t is Nieuwe Maan), in welke windrichting moet ik kijken, wil ik m zien?
                                In het oosten is Perseus te vinden. Het is trouwens Wassende Maan, geen Nieuwe Maan op dit moment.

Hier regen, regen en nog eens regen..

Commentaar

Werken...
                                X