Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet 17P/Holmes in uitbarsting! Te zien met blote oog!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bij deze mijn poging.

(C8, 300D, Iso 1600, 10 sec).

Groetjes,

Commentaar

Ik heb 'm net even met de MTO bekeken - geweldig! Een pluizig bolletje, nagenoeg rond, met een helderheid die naar het midden toe sterk toeneemt. Net iets naast het midden meende ik een piepklein nog helderder gebiedje te zien - niet veel meer dan een stipje. Ik bekeek 'm met een vergroting van 40x (objectiefdiameter 100 mm, brandpunt kijker 1000 mm, brandpunt oculair 25 mm).

En inderdaad, ook prachtig om te zien door een 7x50 verrekijker.

[edit]: Genoemd stipje is inderdaad makkelijk te zien in bartbozon's (erg goede!) foto.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

En als plaatje:

Ik krijg het plaatje niet!!! Wat doe ik fout?
        MVG,

Commentaar

Bartbozon: de backslashes in je URL (de '\' tekens) moeten andersom:

http://www.bozon.org/17P.JPG
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Baan van Holmes

Baan is te bekijken op:

http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=17p&orb=1

Staart zien we niet omdat de zon en komeet ongeveer aan tegenoverliggende zijden van de aarde staan. En de staart "waait" door de zonnewind (fotonen) altijd recht van de zon af.

Grof gezegd: de zon staat "recht achter ons", de komeet "recht voor ons", dus waait z'n staart recht van ons af...

(Zon) ==zonnewind==> (Aarde) =====> (Komeet) <<<Staart<<<

De baan staat ongeveer loodrecht op de richting van de staart.
            (Zie link voor simulatie van de NASA, wel even JAVA activeren in je browser als dat af staat)
            Jacques
            http://www.sterlicht.nl

Commentaar

hij is te zien in het noord oost maar dan waarschijnlijk vrij laag kan hem hiervandaan niet zien
              Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Helaas net wat schapenwolkjes hier, daar is ie dwars doorheen te zien.

Gewapend met geodriehoek en een speelgoedkompasje:

Ruim 45 graden boven horizon (niet zo laag dus), koers NOO (dus meer in Oosten dan in Noorden).

Route vanaf Cassiopeia (zenit): Zie mijn berichtje op pag. 12 van deze thread (met plaatje).
                Jacques
                http://www.sterlicht.nl

Commentaar

oke helemaal duidelijk, zit hier met scoop in positie en met smart te wachten tot die wolken even verdwijnen . . . bedankt voor je info
                  Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Nog iets beter (stack van 4 beelden):

MVG,

Commentaar

Net geprobeerd Holmes vast te leggen. Door het oculair heel mooi beeld. Door de webcam en met de laptop krijg ik m niet in beeld. Altans, wel wat filmpjes gemaakt, maar als je t mij vraagt van eoa ster. Na bewerking kreeg ik er weinig uit. Alleen maar een heel klein vaag puntje. Helaas, morgen nog maar een keer proberen.
                      =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Ik heb hem nu ook eindelijk gezien! Wat is dat ding groot zeg!

Prachtig!
                        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb speciaal Dobbler een uurtje buiten gehad. Zeker de moeite waard. Hij is al duidelijk zichtbaar met het blote oog. Wanneer met er 8" tegenaan gooit, is het zeker iets dat ik niet snel ga vergeten.
                          Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                          Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Ja, ik heb hem ook gezien. Aan het begin van de avond, om een uur of 8. Moest wel zoeken, want hij stond precies op de kopse kant van mijn flat. En van de balkons, die ingebouwd zijn, moet ik dan om de dakrand heen kijken. Niet direct observatie mogelijkheden van de straat af.

Toen ik de plek een maal ongeveer had gevonden, had ik hem met een kleine verrekijker snel gevonden.
                            Schitterend, hoor, heel bijzonder. Nu is het licht bewolkt, en moet ik weer zoeken, waar ie is gebleven. Kan niet zo goed met een sterrenkaartje overweg.

Ik las net, dat de zon achter ons staat, en de comet dus recht naar ons toe komt.
                            Hoe dicht komt ie dan bij en wordt het een near miss, of gaan we de dino's achterna? Dan moeten we het nog even waarnemen.
                            (Grapje, hoor)
                            We are stardust

Commentaar

Ik las net, dat de zon achter ons staat, en de comet dus recht naar ons toe komt.
                              Hoe dicht komt ie dan bij Shocked en wordt het een near miss, of gaan we de dino's achterna?
                              Niet gelijk in de stress schieten! Wie zegt dat deze komeet recht op ons afkomt? Dat de Zon achter ons staat als we naar de komeet kijken wil niets zeggen over de beweging van de komeet zelf.

Op de link die hiervoor al gegeven is,
                              http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=17p&orb=1
                              staan ook de baangegevens. q geeft de periheliumafstand weer in astronomische eenheden (1 AE = gemiddelde afstande Aarde-Zon), en die is 2,1, oftewel de komeet kan de Aarde nooit dicht naderen, en aangezien hij in mei al door het perihelium is gegaan verwijdert hij zich ook nog van de Zon (en dus ook van de Aarde!)

Groeten,
                              Guus

PS
                              Waardeloos gisteravond, om 19.00 evenhelder, de grote Dob buiten gezet maar die moets gauw naar binnen door een regenbui, en dat terwijl de weermannen/vrouwen enkel een heldere nacht voorspelden!
                              Maar de kust had eergisteren geluk, dus dat is weer rechtgetrokken

Commentaar

Is het iemand gelukt om Holmes vast te leggen met een webcam? Zoals in mn eerdere post beschreven staat heb ik het gister geprobeerd. Ik kreeg op de laptop niks te zien. Om een heldere ster gezet en geen probleem. Is het licht van Holmes te zwak voor mn webcam (creative webcam live pro), want met de gain helemaal omhoog kreeg ik geen Holmes op mn scherm. Een miniscuul puntje gefilmt: Holmes of toch een ster? Iemand Tips, of moet ik toch maar een ToUcam aanschaffen? Want ik wil Holmes toch aan de verzameling toevoegen.

Alvast bedankt.
                                =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Werken...
                                X