Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orioniden 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orioniden 2007

hoi,

wie probeert de Orioniden nog eens?

Het maximum van deze zwerm valt tijdens de ochtend van maandag 22 oktober. De kleine brokjes van de komeet Halley zijn goed voor een zhr van 25 stuks per uur.

Kijk nooit 's avonds, want je zult er geen zien ! Orioniden zijn altijd interessant in de ochtend. De maan gaat al vanaf 1h30 niet veel meer storen, en er kan gekeken worden tot 7h30 als de hemel klaar wordt.

De radiant ligt daar waar Orion zijn ene arm omhoog steekt, dat is dus in het gebied tussen Orion en de Tweelingen, pal in 't midden van de winterzeshoek, zowiezo een mooie streek.

Het valt op een maandagmorgen, misschien niet voor iedereen interessant, maar gelukkig worden de klokken maar volgende week een uur terug gedraaid, dus is het 's morgens nog altijd langer donker, en zie je misschien nog een orionide 8) !
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Als ik eraan denk en al wakker ben dan ga ik zeker even kijken, het sterrenbeeld Orion staat precies aan de achterzijde van mn huis, dus heb ruim zicht hier.
    Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

hoi

ik kwam terug van een etentje, en aangezien het zo helder was, ging ik het toch maar eens een tijdje proberen. Na bijna een halfuur verscheen er inderdaad nog geen enkele orionide. Maar dan verscheen om kwart voor drie een eerste mooie orionide, en daarna viel gewoon de ene na de andere , stuk voor stuk mooie exemplaren, en uiteindelijk zag ik er een 20-tal in driekwartier tijd. Dit was dus echt opvallend!
      Om 3h50 LT vloog er nog eentje van -3 doorheen Cepheus :P , maar zelfs daarna was het al duidelijk dat het weer heel wat stiller was geworden.
      Benieuwd wat het morgennacht nog zal bieden!
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Leuk weetje: De gruisdeeltjes die de Orioniden veroorzaken zijn afkomstig van de beroemde komeet Halley!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hier nog even een plaatje met het radiant en het weerbeeld van komende nacht van 0300 tot 0600 uur. Het weer vanwaar ik kijk zal iets minder zijn dan het rest van het land

Meer info: http://meteorshowersonline.com/orionids.html
          wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

Werken...
          X