Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe uitdaging: NGC7027 (planetaire nevel)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe uitdaging: NGC7027 (planetaire nevel)

In navolging van Nop's topic over Caldwell 22 / NGC7662 (de "Blauwe Sneeuwbal") heb ik er ook eentje die de moeite waard is:

NGC7027, de "Green Rectangle" of "Magic Carpet Nebula".
    Allereerst de gegevens:
    Sterrenbeeld: Cygnus, de Zwaan.
    21:07:06 +42d14m00s
    Mv/Mp: 8.5 / 10.4
    Grootte: 14"
    Centrale ster: Mag. 16
    Afstand: 3600 lj
    Direct ten noordwesten van de nevel staat een mag. 12 ster. Iets verder ten zuidoosten staan twee mag. 12 sterren op een lijn van zuidwest naar noordoost.

De nevel is erg klein en daardoor best moelijk te vinden.
    Bij een vergroting van 110x zie ik een klein, fel, wit bolletje dat van noordwest naar zuidoost enigszins uitgerekt is.
    Bij een vergroting van 300x kon ik heel vaag een lichtgroene tint onderscheiden, maar wat meest opvallend was de vorm van de nevel: niet rond zoals het met 110x leek, maar rechthoekig! In het midden en aan de noordwest kant is de nevel duidelijk het felst.

Klein maar fijn!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Gaat iemand deze nog proberen ???
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

We kunnen eens een poging doen. Een rechthoekige planetaire nevel lijkt me wel bijzonder!

groeten,

Commentaar

Leuk! Weet nog dat ik vorig jaar in september dit neveltje heb mogen aanschouwen in een 12" Dob. Kan me er niet veel meer van herinneren, maar weet wel nog dat ie zelfs door een 4mm Kellnertje erg mooi was! Had een ietswat geel- of oranjeachtige kleur. Ook zonder Red Dot Finder vrij snel te vinden!

Commentaar

7027 vannacht bekeken bij 208x. Inderdaad, niet rond maar wat langwerpig. Zou eigenlijk nog verder vergroot moeten worden om het nog duidelijker te maken, maar de kleinere oculairs ontbraken.

Commentaar

Misschien toevallig,maar ik had hem gisteravond heel snel te pakken. Hij is niet rond, eerder ovaal, maar komt ook "hoekig" over.
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Arg! Helemaal vergeten! Vanavond maar eens proberen, vanuit mijn tuintje.
              In de Deep Sky Reisefuhrer staat een mooie beschrijving met gedetailleerd zoekkaartje op pag. 150.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gisteravond gezien, leuk neveltje met inderdaad een rechthoekige vorm!

Zie http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=115976

Commentaar

Werken...
                X