Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vanavond op het menu: Stephans Quintet

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanavond op het menu: Stephans Quintet

Aargh! Ik heb de krengen nooit gezien en Roel wel. Dus vanavond weer op het menu: het Stephans Quintet (ngc 7320).
    Een groepje sterrenstelsels vlak boven Pegasus.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

neem je de 14"mee dan?.. met 6 " lukt dat niet

Commentaar

8" Gaat mee. Moet kunnen (met HEEL veel pijn en moeite)
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Niet vergeten: 7331 ook eens bekijken, en trachten alle vier kleine broertjes errond te vinden...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Klopt! Is een hele mooie heldere.

Commentaar

Re: Vanavond op het menu: Stephans Quintet

Origineel geplaatst door Nop
            Aargh! Ik heb de krengen nooit gezien en Roel wel.
            Hihi.

Ja, in megadonker Frankrijk zo perifeer als maar kan door een 10".
            Met een 8" vanuit de polder? Ik heb mijn twijfels. Neem nou gewoon je monster mee!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

met 8" en een mag 6 hemel is er zeker wat van te zien, met de nodige moeite inderdaad. Maar niemand zegt dat visueel waarnemen comfortabel moet zijn ;-). Ngc7320 is de helderste en makkelijkste van het quintet. NGC7318 A en B ga je met 8" niet uit elkaar halen en zie je als 1 vlek. 7317 is de kleinste maar ook nog te doen. 7319 is erg lastig. Maak zeker eerst een detailkaartje, dan kun je gericht (perifeer) zoeken. Gelukkig is het een makkelijke starhop vanaf 7331.
              Als je 7320 en 7318a/b ziet kun je zeker ook de drie helderste begeleiders van 7331 zien.
              Succes! We zien het resultaat hier wel verschijnen ;-)

Commentaar

Het is mij wel eens gelukt ze alle 5 te zien met mijn 10" vanuit donker Drenthe tijdens een topnacht. Verschrikkelijk moeilijk maar mogelijk. Succes! ('t weer is hier trouwens zoals gebruikelijk naatje)
                30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Van het weekend heb ik ook geprobeerd om Stephan's Quintet te zien met een Nexstar 11 GPS. Echter het is helaas niet gelukt. De omstandigheden waren ook niet goed. 'k stond in mijn achtertuin en de buren van 3 huizen verderop hadden hun tuinverlichting aan. Daarnaast zat er veel vocht in de lucht. NGC 7331 heb ik wel gezien. Leuke galaxy is dit en lekker helder ook !

Nadat ik op NGC 7331 was uitgekeken en nog veel andere heldere
                  objecten gezien had, besloot ik NGC 891 (edge-on galaxy nabij M 34) te
                  bekijken. Maar hoe ik ook keek, ik kon hem niet zien. Ik weet zeker dat ik in het goede gebied heb gekeken (dat is een groot voordeel van een GOTO telescoop)

Wat is jullie ervaring met NGC 891 ? Is dit een moeilijk object voor een
                  11" telescoop.
                  Of moet je dit object echt gaan zien in een donkere omgeving ?

Groeten,
                  JFK

Commentaar

Kheb dat quintet gezien, door een 20" Dob op een zeer donkere locatie.
                    En laten we zeggen buiten de saxofoon speler vielen ze nogal tegen.
                    Net waarneembaar zijn ze, zelf in een 20".
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

Wat is jullie ervaring met NGC 891 ? Is dit een moeilijk object voor een
                      11" telescoop.
                      Of moet je dit object echt gaan zien in een donkere omgeving ?
                      NGC 891 kan met veel kleinere telescopen gezien worden. Het belangrijkste voor dit object is de doorzichtigheid van de atmosfeer. Een beetje vocht in de atmosfeer doet hem al snel verdwijnen. En daarbij is het licht over een grotere oppervlakte verspreid dan je misschien verwacht. In een C11 (met zijn grote brandpuntsafstand, dus al gauw sterke vergroting) zal hij denk ik al bijna beeldvullend zijn.

Groeten,
                      Guus

Commentaar

Misschien wel leuk om te laten zien:

Een programma wat ongeveer kan tonen of een deepskyobject zichtbaar zal zijn voor een bepaalde telescoop/oculair/waarneem omstandigheden combinatie is Eye&Telescope. Duitstalig, hoewel de naam anders doet vermoeden!

Hieronder zie je een paar schermafdrukken voor diverse combinaties. Bij elk object wordt voor de gekozen combinaties een kontrastreserve berekend, die bepalend is of een object al dan niet zichtbaar is. Daarbij wordt noodgedwongen uitgegaan van een egale lichtverdeling, terwijl het meeste licht van een melkwegstelsel natuurlijk in de kern kan zitten, en dan zou je de kern dus wel kunnen zien, maar de halo niet, terwijl de kontrastreserve misschien 0 of negatief is.

Maar het geeft een goed idee of je een kans van slagen zult hebben. Tevens worden op een ander tabblad objecten genoemd, die binnen een straal van xx graden liggen, en die net op of onder de detectiegrens liggen.

Een erg leuk programma! Vanavond op de amateuravond bij de LWSK (in de Leidse Sterrenwacht) wil ik een demonstratie van dit programma geven.

Groeten,
                        Guus

Commentaar

En heb iemand hem gezien? 8)
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Yeps! Gisteren met mijn 14" . Met 13mm oculair zelfs direct te zien! Roel heeft m even voor me in het midden van het beeldveld gezet, het is lastig te vinden waar je moet kijken.

Commentaar

allright, ja ok het is wel leuk dat je enkele galaxy's zo dicht bij elkaar ziet,
                              maar het is toch wel erg faint stuff.

is het ginder ook zo ongelooflijk helder de laatste twee dagen?
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X