Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

sterren tellen 01-15 okt 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

sterren tellen 01-15 okt 2007

Hoi allen,

Misschien hebben sommigen dit al gezien, maar wereldwijd wordt er die 2 weken, de magnitude geschat van 2 sterrenbeelden (NH of ZH). Hoe meer mensen mee doen, des te beter het beeld wordt wat de kwaliteit is van de lucht in jouw omgeving, maar wellicht geeft dit ook een beeld hoe het in de toekomst eruit zal gaan zien. (slecht...)

Wil je mee doen?
    http://www.windows.ucar.edu/citizen_...downloads.html

Het gaat om het sterrenbeeld zwaan voor ons.

Groeten,
    Corne

Hey das leuk!

Een keer onder de rook van Nijmegen en een paar dagen later in donker Drenthe.....

groetjes,

Paul
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Inderdaad, leuk om te doen! Staat op m'n (nogal virtuele) lijstje. Nu maar hopen dat twee weken niet een erg kort moment blijkt te zijn in Nederland! Of wordt 'cloudy' ook geteld?

Groeten, Marc
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Yep, cloudy wordt ook meegeteld. Gisteren was het totaal bewolkt dus niet te doen, nu overigens ook alhoewel ik net op teletekst las dat het wat helderder is/wordt in noord nederland... Tijd dat het weer eens helder wordt!

Gr corne

Commentaar

Ik lees net in de handleiding dat je een uur na zonsondergang moet kijken.
          Maar dan is de schemering toch nog niet afgelopen? Hoe kan je dan een goede schatting van de grenshelderheid maken?

Commentaar

Je mag het ook later doen hoor, het gaat meer om de luchtkwaliteit en lichtverstrooiing.

Tussen nieuwe tonge en battenoord was het gisteravond en vannacht kraak en kraak helder. Met gemak kwam ik aan mag 7, en misschien wellicht 8. Weet iemand een rijtje met mag 8 sterren die 'makkelijk' te vinden zijn?

In totaal 4 gig aan foto's gemaakt tot half 2, kwam goed uit nu ik avonddienst heb..

Gr Corne

Commentaar

Je mag het ook later doen hoor, het gaat meer om de luchtkwaliteit en lichtverstrooiing.
              Dat weet ik ook al, maar een enthousiaste beginneling met weinig ervaring in het waarnemen zou het op deze manier juist verkeerd doen. Als je je letterlijk aan de instructies houdt ga je in de schemering sterren tellen, en dan heeft die meting nul komma nul waarde.

Oftewel, een beetje knullig geschreven in de handleiding.

Groeten,
              Guus

Commentaar

Is inderdaad wel beetje vaag. Wel moet je aangeven hoe laat je kijkt, en wellicht houden ze daarmee rekening mee (astronomische schemering)

Commentaar

tsja, net of we het nog niet weten :<
                  dit heeft in ieder geval geen enkele zin, helaas

- bui overigens
                  EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

De resultaten zijn bekend, en met google earth toch wel een leuk overzicht wat je krijgt. Denk dat die 7 wat te hoog ligt, en eerder 6 moet zijn. Hadden ze die instructies beter moeten maken :-)

Groeten,
                    Corne

http://www.windows.ucar.edu/citizen_sci ... sults.html

Commentaar

Werken...
                    X