Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuw komeetje C/2007 F1 Loneos

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    m'n eerste succes tijdens een avond. M'n schattting was magnitude 6.2, en het blijft een kleine coma met een heldere kern!

gr,

d.

Laat een reactie achter ::

• Roel
    antwoordde :
    Vanavond "eenvoudig" te vinden rechts naast Arcturus. (zie kaartjes onder beginpost)
    Ik ga het proberen!

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Corne
    Hoi David,

Heb je geprobeerd om foto's te maken, of heb je die gelegenheid niet? Gisteravond (zaterdag) rond 19.45 heb ik nog geprobeerd hem te vinden, maar vermoed dat ik iets te laat was. Deze week ga ik het maar eens 's ochtends proberen

Wel mooi dat je hem telkens vind!!

Gr Corne
    foto's nemen met de kijker doe ik inderdaad niet (er zit zelfs nog geen volgmotor op). Maar hij wordt nu helderder, en misschien is ie gewoon te pakken door de horizon te trekken :P .

Nu enkel 's avonds proberen! Rond 18 okt moet hij mag 5 halen, rond 24 okt moet hij zijn helderste mag 4 halen ! Hij staat nu lange tijd 13 graden hoog (tot 24 okt).

groetjes,

david

Gast antwoordde
    Die gaan we vanavond eens opzoeken! Na zonsondergang in het westen:

Kaartje!

• Corne
    antwoordde :
    Hoi David,

Heb je geprobeerd om foto's te maken, of heb je die gelegenheid niet? Gisteravond (zaterdag) rond 19.45 heb ik nog geprobeerd hem te vinden, maar vermoed dat ik iets te laat was. Deze week ga ik het maar eens 's ochtends proberen

Wel mooi dat je hem telkens vind!!

Gr Corne

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    hoi

Vanochtend was het precies een betere hemel dan gisteravond. De komeet was terug gemakkelijk gevonden :P . Het was 6h40, hij stond nog maar 11 graden hoog. Hij valt eigenlijk op omdat de coma klein, maar wel helder is.
    Mijn schatting deze keer was magnitude 6,7!
    Hij moet nu wel beter 's avonds te pakken zijn.

wakkere groetjes

david

Gast antwoordde
    Niet slecht!

60 seconden belicht. De komeet heeft nu een magnitude van +7.9, ik ga als het helder is ook eens een poging doen

• Corne
    antwoordde :
    Hoi,

Ik heb het gisteravond geprobeerd, maar kon hem niet vinden. Waarschijnlijk iets te heiig voor. Dan maar wachten dat het een keer echt helder is 's avonds, of anders zaterdagochtend maar proberen.. Jammer dat hij niet hoger zit.

Gr Corne

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    gezien het weekend was en de hemel er goed uitzag, stond ik op om 6h15 om de telescoop in twee delen (statief + buis) in de tuin te plaatsen. Helemaal in 't hoekje van de tuin om alvast boven de daken van de huizen te kunnen kijken. 't was om 6h30 dat het komeetje heel gemakkelijk in m'n beeld verscheen.

Vanaf nu is het zelfs 's avonds te proberen!

's avonds haalt hij nu 12 graden, terwijl het 's ochtends nog maar voor 5 dagen is dat ie een beetje hoger staat

• AtodaZ
    antwoordde :
    Nice, mooie schets! Hoe laat 's ochtends kijk je ongeveer?

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    hallo

vanochtend is het zelfs heel goed gelukt om het nieuwe komeetje te zien! Met een toch doenbare hoogte boven de daken van de huizen, vond je hem meteen, duidelijk zichtbaar. Ik schatte hem op mag 7.8, dus nog helderder dan de efemeriden. Hij zag eruit als een kleine coma met een opvallend helder midden. Mooie ochtendhemel trouwens, met Saturnus, Venus, Regulus en het sikkelmaantje .

groetjes

david

• Corne
    antwoordde :
    Dit geeft wel een leuk beeld hoe je moet kijken vlak na zonsondergang.

http://www.waa.at/hotspots/kometen/c2007f1.html

Gr Corne

• fixxxer
    antwoordde :
    gaan we ff invoeren in het geheugen van de ETX-125... :P

• Marc Fokker
    antwoordde :
    Voor mij te laag (aan de horizon) gegrepen!

Groeten, Marc

• henkp
    antwoordde :
    Hij zit inderdaad erg laag, maar we gaan het wel proberen.

Werken...
X