Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Camelopardalis: Een nieuwe onbekende meteorenzwerm actief?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Camelopardalis: Een nieuwe onbekende meteorenzwerm actief?

De laatste paar weken zijn wereldwijd een stuk meer meldingen gedaan van meteoren en vuurballen dan normaal.. Experts denken zelfs dat er een nieuwe meteorenzwerm ontdekt is.

Meteorenwaarnemers hebben al hun waargenomen meteoren de afgelopen dagen geregistreerd, en gekeken waar ze vandaag kwamen.
    Dit bleek vanuit het sterrenbeeld Camelopardalis (Giraffe) te zijn. Dus men vermoed dat het radiant van de voorlopig genoemde "Camelopardaliden" in Camelopardalis ligt. Camelopardalis is een sterrenbeeld dat tussen Cassiopeia, Perseus, Auriga, de Grote Beer en de Kleine Beer ligt.

Het radiant ligt om precies te zijn net onder de (noord)poolster, Polaris.
    De meteoren die gemeld zijn de laatste tijd worden beschreven als helder, traag, en met veel vuurbollen.
    Dus kijken als het helder is..!!!!

Ik zelf heb de laatste tijd/weken een stuk meer meteoren gezien op avonden dat het helder was, en ik met mijn scoopje buiten stond. De meeste meteoren kwamen uit inderdaad Camelopardalis, en uit Cygnus (Zwaan). Dat er een aantal uit Cygnus kwamen is niet zo gek, want de Cygniden waren actief, maar vooral de laatste week / 2 weken zie ik bijzonder veel meteoren die uit de richting van de poolster komen.

Ik blijf het nieuws rondom de Camelopardaliden de komende tijd volgen, en zodra ik meer weet, horen jullie het meteen.
    Voor meer informatie zie de link hieronder: (spaceweather.com van 16 september 2007)
    http://www.spaceweather.com/archive....h=09&year=2007
    "Messier Vrienden Club Berlicum"
    **Bresser Skylux 70/700**
    **Hard sparende voor een tweede scope**
Werken...
X