Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HELP: objecten voor in Italie gezocht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HELP: objecten voor in Italie gezocht

Help!
    Over een paar dagen gaan we op vakantie naar zuid-Italie en zitten dan op 41gr noorderbreedte.
    Ik ben nu druk bezig met het bouwen van een reistelescoop. Zo druk, dat ik geen eens tijd heb om een paar leuke waarneemuitdagingen uit te gaan zoeken.
    Kunnen jullie mij daarbij helpen? Wie weet een aantal leuke objecten die eind september zeer laag aan de zuidelijke hemel te zien zijn.

Help Harro de vakantie door...
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Alle objecten in Boogschutter en Schorpioen al eens geprobeeerd? Bel je wel ff zoet mee denk ik zo.l
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Zie hier. Wel zelf printen.
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Niet te missen (want hier slechts een schim van wat ze daar zijn):

NGC 253 (en de bolhoop eronder).
        Helix.
        M4 (net nadat het donker wordt).
        NGC1300.
        M42 (veel beter dan hier!).

Verkeerde seizoen om Omega Centauri net boven de horizon te zien.

Trouwens, ook verkeerde kant van de maand om de maan niet in de weg te hebben - hopelijk blijf je lang genoeg.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dag Harro,

Astronomische duisternis begint daar ca. 20:38 lokale tijd, dus je kunt nog behoorlijk wat in de buurt van de schutter kijken!
          M7, M6 staan rond 21:30 nog maar 8 graden boven de horizon, dus snel zijn! M55, M22, M28, M23, M24 bieden nog goede mogelijkheden. En vergeet M75 niet.
          M30 links onder de steenbok is ook goed te doen. M72 (Aquarius, boven steenbok) zal wel wat lastiger zijn.

Zeker onmiddelijk proberen: de Helix nevel (NGC 7293, planetair, groot maar lage oppervlakte helderheid), in Aquarius, oostelijk van Steenbok. Ik heb 'm nog nooit gezien of gefotografeerd.

Succes, en dat het goed mag zijn daar in ItaliŽ.

Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Heren bedankt allemaal voor jullie suggesties.

Inderdaad zal de maan flink storen. We blijven tot 9 oktober in het zuiden dus er zijn nog wel mogelijkheden (dacht ik: ik heb de maankalender nog niet bekeken).
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ja. 11 oktober is nieuwe maan, dus dat moet lukken.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
              X