Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1 september: het nieuwe waarneemseizoen is begonnen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1 september: het nieuwe waarneemseizoen is begonnen.

De weerkundige herfst is begonnen. Meteorologen houden ervan om met hele maanden te rekenen en ik stel voor dat waarnemers dat ook doen.
    1 september is de feestelijke opening van het nieuwe seizoen. 1 juni sluiten we de tent en vertrekken naar zuidelijker oorden.

Wat gaan we deze winter bekijken? Zet hier je uitdagingen neer.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik wil eens een (mooie) foto van M31 met zijn begeleider M110 kunnen maken.
    Verder M22 en M15 en nog veel meer.

Commentaar

Na 2 jaar 'normaal' waargenomen te hebben wil ik het nu totaal anders aanpakken. Elke keer wanneer ik de mogelijkheid heb om te waarnemen zal ik sterrenbeeld per sterrenbeeld alle mogelijke DSO willen bekijken. Dus de ene avond zoveel mogelijk messiers en ngc's in de Zwaan en de andere avond een andere sterrenbeeld.

Nu nog wachten totdat de Maan niet meer stoort en het weer beetje opklaart en dan kan het seizoen voor mij beginnen
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Zo doe ik het ook en zodoende heb ik nog genoeg te observeren!
        Mijn doel is, nog steeds, alles waarnemen wat binnen het bereik van mijn telescoop ligt. Probleem is alleen dat ik net wanneer ik "alles" in een sterrenbeeld heb waargenomen ik er weer een berg aan nieuwe objecten aan toevoeg. Dus of het ooit lukt? Dit seizoen zeker nog niet, maar ik ga het wel proberen!
        In ieder geval blijf ik bij de systematische aanpak, per sterrenbeeld. En natuurlijk nog steeds alle waarnemingen vastleggen.

Victor
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

ik begin met een aantal favo's van me en dat is orionnevel, de ringnevel, m31, mizar en alcor en voor de rest zie ik nog wel

Commentaar

Ik hoop op de eerste plaats veel Messiers te kunnen loggen. Dat certificaat moet er nu toch echt komen! Verder wil ik eerst een beetje bekend raken met de Dobson. Ook kan ik niet wachten om de bekendere objectjes op te zoeken om ze te vergelijken tussen de Bresser Skylux en de Dobson. Verder heb ik me nog niet echt verdiept in wat ik wil gaan waarnemen.

P.s. De astronomische herfst begint op 23 september.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
              P.s. De astronomische herfst begint op 23 september.
              Mee eens, tot die tijd mag je alleen wolken en de Zon waarnemen...
              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
                Mee eens, tot die tijd mag je alleen de Zon waarnemen...
                idd, ik ben goed bezig de laatste tijd, het aantal zonnewaarnemingen nemen hier serieus toe. Ik ben nu ook begonnen met de Petisindex en de Intersol index te bepalen. Voor de rest van de winter hoop ik alledagen de zon te kunnen waarnemen en de kleur van de Orionnevel staat ook op het progamma. O, en ik wil ook de eerste zijn die de 1ste zonnevlek van de nieuwe cyclus waarneemt;
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Komende zondag komt iemand voor mijn huidige kijker en dan komt er een 8" Dobson Ik wil deze winter eindelijk eens details op Mars zien en op zoek gaan naar nog meer vage vlekjes!

Commentaar

Mars, Mars, Mars en nog eens Mars. De laatste keer dat ik hem zag was tijdens de oppostie van 2005. Ik had in die tijd een 102 mm f/10 Bresser refractor. Ik vond het fantastisch om op een andere planeet nu eens geen wolkenbanden te zien, maar vaste oppervlakktedetails. Met een matige 10 cm vond ik het al leuk, ik ben benieuwd wat de 10" laat zien!

Ook wil ik eens kijken wat er met de Polarex allemaal mogelijk is. Gisteravond zag ik met dat ding de ringnevel echt als ringetje! Eerder zag ik al de Cassinischeiding in de ringen van Saturnus. Met een 6 cm!

Ik heb trouwens weer ontzettend veel zin om urenlang waar te nemen met een groepje, bijvoorbeeld in Kootwijk. Gewoon direct na moeders warme prak de auto in, vier uur waarnemen en toch voor middernacht thuis zodat je de volgende dag niet al te brak bent.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja, leuk, Mars. Zal ik dan toch maar eens (snel) die Kutter gaan bouwen?
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik ga dit jaar de messier marathon proberen, met mijn Marathon Buster en natuurlijk de paardekop, die is niet gelukt vorig jaar.
                        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door Kees Kafoep
                          Ik heb trouwens weer ontzettend veel zin om urenlang waar te nemen met een groepje, bijvoorbeeld in Kootwijk. Gewoon direct na moeders warme prak de auto in, vier uur waarnemen en toch voor middernacht thuis zodat je de volgende dag niet al te brak bent.
                          Helemaal mee eens! Dat soort avonden zijn altijd erg gezellig en vruchtbaar.

Ikzelf heb enorm veel zin om naast het waarnemen gewoon weer verder te gaan met 'spulletjes'. Gewoon zien wat beter/sneller kan en kennis op te doen. Ik geef toe, ik ben een freak als het om spulletjes gaat! Neemt niet weg dat ik me ook enorm vermaak met opspeuren en waarnemen. Daarnaast rustig aan verder met astrofotografie.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ga dit najaar maar eens beginnen aan de AINTNO 100 lijst en proberen dat certificaat te bemachtigen. Zie hier voor de vereiste objecten:

http://www.astronomy-mall.com/Advent...ace/aintno.htm

(op de rest van de site staan overigens wel echte uitdagingen)

Commentaar

vrijdagavond ga ik naar Urania en hoop daar wat waar te nemen.

eigenlijk hebben we in Belgie massa's lichtvervuiling wat erg jammer is voor een freak zoals mij

Sara
                              kijk uit voor kastanjebolsters. ze zijn levensgevaarlijk !
                              nog steeds gek op sterren en planeten !

Commentaar

Werken...
                              X