Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

18 augustus: Venus in benedenconjunctie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

18 augustus: Venus in benedenconjunctie

18 augustus staat Venus in benedenconjunctie. Ze beweegt die dag onder de zon door. Ondanks dat ze dan slechts 7 graden van de zon verwijderd is, is het mogelijk de planeet te zien. En wat je dan ziet is zo ontzettend MOOI: een zeer, zeer smalle venus-sikkel, bijna te dun om te zien.

Dus een prachtige gelegenheid voor een waarneem-uitdaging, want het zal niet makkelijk worden. Je moet overdags kijken. Voorwaarde is dat het een goede transparante hemel is. Ook is het verstandig om een soort zonneschermpje voor aan de kijker te monteren. (Zie foto 2 hieronder).
    En natuurlijk moet je erg oppassen met het felle zonlicht in je kijker.
    Nog een tip: bekwaam je nu vast in het opzoeken van Venus bij daglicht met behulp van de zoekcirkels op je kijker of een GOTO als je die hebt. Dan zal het half augustus een stuk makkelijker gaan.

FOTO 1:
    Hieronder een fotootje die 9 januari 2006 is gemaakt achter het oculair van het 60mmkijkerje. Venus stond toen 8 graden boven de zon. De zwarte vlek is een stofje op de oculair, de witte vlek is een voorbijdrijvend pluisje hoog in de lucht.
    De foto is wazig: Venus stond erg laag aan de hemel en de seeing was slecht. Bovendien is het een enkelvoudig fotootje. Deze foto is niet te vergelijken met het visuele beeld: visueel is de sikkel nog vl dunner en scherper.

FOTO 2:
    De auteur in actie, betrapt door Nop.
    Het is mid-winter dus de kijker staat erg laag gericht.
    Aan de kijkerbuis zit een lange aluminiumstang geplakt met aan het uiteinde een stuk karton. Dat dient als zonnescherm en werpt een schaduw op de objectieflens. Doordat er dan geen direct zonlicht op de lens valt, wordt het beeldcontrast iets beter.

SUCCES ALLEMAAL!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Bedankt voor de tip Harro.

Misschien is het ook wel goed te waarschuwen extreem op te passen dat je de telescoop niet per ongeluk op de zon richt terwijl je er door kijkt, want dat kost je je ogen !

Commentaar

Hier een fraaie foto van hoe een benedenconjunctie er visueel ongeveer uitziet.

Let op: deze foto is gemaakt toen Venus 3 graden naast de zon stond.
      Dan krijg je het effect dat de boog zich veel verder uitstrekt dan 180 graden.
      Bij de benedenconjunctie van 18 augustus zal dat niet zo extreem zijn.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Goede activiteit voor tijdens het Zeeland-weekend. Haha!

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Bedankt voor de tip Harro.

Misschien is het ook wel goed te waarschuwen extreem op te passen dat je de telescoop niet per ongeluk op de zon richt terwijl je er door kijkt, want dat kost je je ogen !
          Voordeel is wel dat als je richting de zon stuurt, het eerst heel erg licht wordt en dn pas heb je de zon in vizier, dus de kans dat je blind raakt, is volgens mij niet heel erg groot, maar is altijd oppassen geblazen...
          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Harro,

Heb nu al veel posts gezien over de conjunctie. Heb zelf een paar dagen vrij. Als het helder is ga ik het ook eens proberen...... Ben alleen benieuwd of het gaat lukken om Venus te vinden.

Bedankt. Ik ben enthousiast geworden.
            8" Skywatcher Newton (Imaging)
            4" Skywatcher Achro (Guiding)
            EQ6 Syntrek
            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
            Philips SPC900 (Guiding)
            DSLR Focus; DSLR Shutter
            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Niet tijdens de conjunctie zelf, maar precies 48 uur ervoor was het kraak op de camping, leuke gelegenheid om overdag ook eens de kijker buiten te zetten. Het was even speuren, maar dankzij Sanne's laptop met Stellarium erop heb ik hem toch gevonden. Gevaarlijk dicht bij de zon, maar de moeite waard! De seeing was wel verschrikkelijk, waarschijnlijk door de warmteturbulentie in de pikzwarte Dobson.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja! Ik heb hem ook gezien! Weliswaar niet zelf gevonden maar alsnog een leuke ervaring. Toch handig als je naast iemand op de camping staat die er de tijd voor neemt. Erg dun sikkeltje, gaaf om te zien. Geeft weer zo'n leuk gevoel van ruimtelijkheid.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Niet tijdens de conjunctie zelf, maar precies 48 uur ervoor was het kraak op de camping
                  Oeps... Foutje. Het moet zijn: 32 uur voor de conjunctie....
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                  X