Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Perse´den, de meteorenregen van 2007 op 12 en 13 augustus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Perse´den, de meteorenregen van 2007 op 12 en 13 augustus

12 op 13 augustus is het hoogtepunt van deze meteorenzwem.
    Nieuwe maan: dus het belooft wat te worden.

Officieel is het maximum op 13 augustus om 9 uur 's ochtends. Maar reken er maar op dat in de vroege donkere uurtjes van 13 augustus er zeker een meteoor of 70 per uur te zien zal zijn. Een donkere hemel helpt natuurlijk zeer.

Meer info op onze hemelsite:

http://hemel.waarnemen.com/astrokal/ver ... teoorzwerm
    http://hemel.waarnemen.com/Tabellen/met ... html#Tabel

De enige tip die ik je kan meegeven is het aanschaffen of meenemen van een heerlijke ligstoel en deken, wat drinken en eten (niet te veel zoetigheid ) en wat waarneemvriendjes.
    Een verrekijker is niet nodig. De perse´den zijn met het blote oog te zien.

De meteoren lijken vanuit ÚÚn punt: het sterrenbeeld Perseus te komen. Dit wordt het radiant genoemd. Het radiant heeft alles met de beweging van de aarde te maken, en kun je vergelijken als je met een auto door de sneeuw rijdt. De sneeuw lijkt uit ÚÚn punt te komen.
    Je hoeft daar niet persÚ naar te kijken, in de praktijk zie je overal meteoren. Een beetje in de richting van Perseus liggen is voldoende.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Als je meer wilt dan alleen maar waarnemen kan je ook veel hebben aan gnomonische projectiekaarten (om de meteoren als rechte lijnen te kunnen intekenen met een lineaaltje + tekengerei), materiaal om tijd van verschijnen te registreren + details over de gespotte meteoren te vermelden, rode led hoofdverlichting. Fotograferen is ook leuk. Camera('s) op statieven met roterende sectors voor de objectieven. Ik weet zo gauw even geen link naar een site waar dit soort dingen goed uitgelegd worden. Wellicht iemand anders?
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Waar is de astroforum perse´den party?
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Even een paar antwoorden op mijn eigen vraag:
        http://www.astro.uu.nl/~meteors/
        http://www.urania.be/sterrenkunde/waarn ... teoren.php

Ik weet niet of ze de beste info geven maar het is al heel wat.

@Clearskies: Leuk idee!
        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Over perse´den gesproken: ik denk dat ik er een kleintje gevangen heb tussen mijn sterrensporen. Aan de bovenrand (2e foto): http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8288
          Bresser Hunter 10-30x50
          Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Je hebt in ieder geval een meteoor gefotografeerd. Of het een Perse´de is is zo vanaf de foto moeilijk te zeggen.

Commentaar

Tip voor meteorenwaarnemers: bij de Gamma is op dit moment een veldbed in de aanbieding voor 17,50 Euro.
              Opvouwbaar en in een tas van ong 60 x 15 x 15 cm. Ideaal!

Origineel geplaatst door Big bang
              Als je meer wilt dan alleen maar waarnemen kan je ook veel hebben aan gnomonische projectiekaarten (om de meteoren als rechte lijnen te kunnen intekenen met een lineaaltje + tekengerei
              Dergelijke kaarten zijn hier gratis te downloaden.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het kaartje hieronder is voor 5 uur 's ochtends. De radiant staat dan 70 graden boven de horizon (net onder de dubbele sterhoop h en chi. De Maan is vrijwel nieuw, erg gunstig dus. Mars bevindt zich rechtsonder de radiant, niet ver van de Pleiaden. Nu hoeft alleen het weer nog maar mee te werken

Zie ook hier.

EDIT: Afbeelding verkleind ivm forumlayout . Moderator Skywatcher
                Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Tip voor meteorenwaarnemers: bij de Gamma is op dit moment een veldbed in de aanbieding voor 17,50 Euro.
                  Opvouwbaar en in een tas van ong 60 x 15 x 15 cm. Ideaal!
                  Zeker handig als het maximum pas om 5:00 s'ochtends is, kan je voor die tijd nog even een tukkie doen.

Commentaar

Zorg dan wel dat je wat eerder wakker bent, want on vijf uur is het al weer behoorlijk licht aan het worden.
                    Beste waarneemtijd: van middernacht tot het begin van de ochtendschemering (ong. 4 uur)
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat scheelt, hoeven we niet zo vreselijk lang proberen wakker te blijven.

Laten we hopen dat het niet een meteoren-motregen wordt, de voorspellingen zijn nog steeds niet best.

Commentaar

Komend weekeinde lijkt het weer zich te gaan herstellen. De Duitse depressie verliest haar greep op het weer en trekt zich terug naar Oost-Europa. Hiervoor in de plaats komt een zwak hogedrukgebied ons gezelschap houden. De vorming van wolken en buien wordt sterk onderdrukt en de zon krijgt een hoofdrol toebedeeld. De temperaturen lopen beide dagen op naar aangename waarden van 20 graden op het strand tot 25 plaatselijk in het binnenland.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                          Komend weekeinde lijkt het weer zich te gaan herstellen. De Duitse depressie verliest haar greep op het weer en trekt zich terug naar Oost-Europa. Hiervoor in de plaats komt een zwak hogedrukgebied ons gezelschap houden. De vorming van wolken en buien wordt sterk onderdrukt en de zon krijgt een hoofdrol toebedeeld. De temperaturen lopen beide dagen op naar aangename waarden van 20 graden op het strand tot 25 plaatselijk in het binnenland.
                          de weerman heeft gesproken

Commentaar

Toch is het zondagavond en nacht waarschijlijk bewolkt (zie hier)

Commentaar

ja we zullen zien, maar het ziet er niet best uit

Commentaar

Werken...
                              X