Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus en zon zelfde declinatie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus en zon zelfde declinatie

Zoals men misschien wel weet, hebben Venus en de zon vandaag dezelfde declinatie, dit betekent dat als je, je telescoop (wel met bescherming) op de zon richt en deze zo laat staan.. je over 3 uur en 17 minuten Venus in je beeld ziet verschijnen, leuk om te doen nietwaar?

Mijn telescoop staat al klaar
    - Sidus Ludoviciana -

3 uur en 17 minuten !!

Tiens, dat doet een quizvraagje ontstaan ... Wat zou de maximale tijd zijn dat je je telescoop moet laten staan om op deze manier Venus te zien verschijnen ...

moet toch eens opgezocht worden ...
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

ligt er ten eerste aan hoe groot je vergroting is...
      Ik heb hem nu op een kleine vergroting staan, dan duurt het redelijk lang (enkele minuten) voor ie m'n beeld uit wandelt..
      Was er al vroeg bij, ben benieuwd of ik hem straks al kan spotten, moet er straks wel bij blijven...
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Venus zit aardig in m'n zoeker, hij gaat langzaam richting het midden van het kruis (ben allang blij dat deze niet is doorgefikt door de zon)
        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Hmm, misschien is het verstandiger om eerst met een astrosolar filter voor het objectoif de telescoop op de zon te richten en dat filter pas weg te halen als de zon ruimschoots uit beeld is. Maar het blijft oppassen geblazen, want stel dat je per ongeluk tegen de telescoop of montering aan tikt dan kan deze zo maar weer op de zon staan en dat kost je dan niet alleen je kruisdraden maar ook je oog. Het idee is leuk maar voer het wel veilig uit zou ik zeggen.

Commentaar

Ik had even een dopje voor de zoeker gedaan terwijl de zon er nog in scheen.

@ Sterrenkijker
            Hij gaf toch al aan dat je het met bescherming moest doen?
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Haha, dat had ik niet eens gedaan.. ben allang blij dat het kruis niet eens weg gefikt is! Al met al... het was leuk om te doen.
              Bescherming had ik ook niet, heb een nieuwe telescoop en ja, natuurlijk is die groter dus paste mijn zelf gemaakte filter niet..
              Voor het richting de zon plaatsen had ik mijn hand gebruikt..
              AU! betekent dat ie op de zon staat.. en dát voelde ik wel :P

Heb trouwens wel een zonnefilter van glas besteld, die komt er eerdaags aan, dus dat wordt naar de zon kijken zonder dat m'n ogen eraan gaan.
              Moet het nu filterloos gaan doen, dat waag ik maar niet
              - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                @ Sterrenkijker
                Hij gaf toch al aan dat je het met bescherming moest doen?
                Origineel geplaatst door fixxxer
                Haha, dat had ik niet eens gedaan..
                Dat had hij dus niet !

Ik vind dat je met de zon niet voorzichtig genoeg kunt zijn. Bovendien lezen hier misschien minder ervaren mensen mee en is een waarschuwing toch wel op z'n plaats.

Commentaar

Mijn fout, ik dacht dat hij zijn telescoop gewoon beschermd had...
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het geeft niet een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Commentaar

Werken...
                    X