Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat te doen aan vuiltjes in oog?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat te doen aan vuiltjes in oog?

Als ik een groot helder verlicht oppervlak waarneem, bijv. de maan of zon (met filter) zie ik een aanzienlijke hoeveelheid vuiltjes in mijn oogvocht door het beeld bewegen. Best hinderlijk. Iedereen schijnt er in meer of mindere mate last van te hebben, maar valt er ook iets tegen te doen?
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Bepaalde voedingsstoffen of vitaminen zorgen voor vermindering van die oog vuiltjes, ik weet alleen niet meer welke helaas
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Worteltjes misschien?

Nee is een grapje, maar ik heb wel eens gehoord dat dat dode cellen zijn en daar valt denk ik niet zoveel aan te doen, naarmate je ouder wordt treed dat op.
      Je zou eens op internet kunnen zoeken naar dit verschijnsel.

Commentaar

Nou, ik heb het al van kinds af aan en mijn zus en vader ook. Misschien kan het ook min of meer in de familie zitten? Met een mooi woord heten het 'mouches volentes'. Als kind vond ik het een mooi en interessant verschijnsel om dat te zien zweven, maar nu erger ik me er ook rot aan.

Maar helaas, het is volkomen normaal, het zijn inderdaad dode cellen, maar om de één of andere reden worden ze niet snel genoeg afgevoerd.

Ik heb mijn oogarts al eens voorgesteld om dan maar het lensvocht door te spoelen en te vervangen , maar helaas...je moet ermee leren leven(baal!)

Commentaar

Als die vlekjes meebewegen met je oogbewegingen, mogelijk met een kleine vertraging (zoals de vloeistof in een kopje dat je plotseling snel draait) dan spreken we van mouches volantes of nog mooier myodesopsie. In feite zijn dat restjes van eiwitstructuren of dode cellen in het glasvocht. Dat is het gedeelte dat ons oog bol houdt en voor het netvlies zit. Idealiter is het glasvocht (corpus vitreum) kraakhelder en dat is die ook bij onze geboorte maar in de loop der jaren wordt die steeds troebeler. (Te vergelijken met de steeds ouder wordende geest ) Die troebelingen werpen een schaduw op het netvlies en dat ervaren wij als vlekjes. Hoe kleiner je pupil hoe meer last je hebt, wat dus het geval is bij het kijken naar heldere voorwerpen.
          Bijzienden (myopen) schijnen het vaker te hebben. Soms is een trauma de oorzaak en zijn de troebelingen de resten van bloedinkjes. Je kunt er verder niets aan doen.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ja, dat kan kloppen, mijn vader had -5 en mopperde al op z'n 40e. Mijn zuster en ik hebben -10 en worden er van jongs af aan gestoord van!

Mijn moeder heeft -2,5 en begrijpt niet waar we het over hebben. Ook niet nu ze al 77 is.

Wordt het nog beter als je aan een leesbril toe bent? En waarom kunnen ze zoiets niet gewoon weglaseren of zo?

Commentaar

Het punt is dat laserlicht dwars door het glasvocht heen gaat vanwege diens helderheid. Pas op het netvlies kan het licht zijn warmte kwijt. Ook de mouches volantes, hoe storend ook voor de pt, zijn te doorzichtig om door laserlicht voldoende verhit te worden.
              Maar dan nog. Het gaat in feite om restverschijnselen van beschadigingen in het glasvocht, zeg maar littekentjes. Een laser beschadigt ook. In veel gevallen zijn die beschadigingen minder erg dan de kwaal waarom je het ding gebruikt, maar in het glasvocht vertaalt zich een en ander meteen weer in nieuwe littekentjes. Met andere woorden, de remedie levert de kwaal weer op!
              EDIT: Een leesbril lost niets op omdat het geen probleem met een lenzenstelsel is. Wel kan een zonnebril verbeteringen geven omdat de pupil groter kan worden. Zoals ik eerder schreef is juist het hebben van een kleine pupil (bij fel licht) een verergerende factor.

Commentaar

Bedankt voor jullie antwoorden en uitleg. Jammer dat er niets aan te doen valt. Ik heb er ook al van kindsafaan last van maar pasgeleden zag ik voor mijn gevoel wel heel erg veel vreemd gevormde en bewegende zonnevlekken. (En dat terwijl er die dag volgens http://www.spaceweather.com/ geen enkele vlek zichtbaar was.)
                Nog een mooie uitdaging voor de medische wetenschap, zullen we maar zeggen.
                16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Er is een "oplossing": een grotere telescoop, of iets minder vergroting. Je hebt er namelijk meer last van naarmate de uittredepupil (brandpuntsafstand van het oculair gedeeld door f/verhouding van de telescoop) kleiner is, omdat wat prut makkelijker een nauwe stralenbundel bijna volledig verstoort dan een bredere.

Voor planeten kan het belangrijk zijn om een polariserende filter te gebruiken om ze niet te helder te maken bij die grotere uittredepupillen - als ze zo helder worden dat je oogpupil samentrekt vignetteer je ook de stralenbundel met je oogpupil (met trouwens ook resolutieverlies als gevolg).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dit zijn inderdaad meestal eiwitten. Iedereen heeft ook een andere aanmaak hiervan. Volgens mijn oogarts heb ik bijvoorbeeld vrij veel eiwitaanmaak. Enigste (tijdelijke) oplossing zou zijn door het oog te spoelen met lenzen/oog-vloeistof.
                    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
                      Dit zijn inderdaad meestal eiwitten. Iedereen heeft ook een andere aanmaak hiervan. Volgens mijn oogarts heb ik bijvoorbeeld vrij veel eiwitaanmaak. Enigste (tijdelijke) oplossing zou zijn door het oog te spoelen met lenzen/oog-vloeistof.
                      Dat is onmogelijk bij mouches volantes. Die zitten in het oog en niet aan de buitenkant. Je kunt spoelen wat je wilt aan die buitenkant, maar dat verlost je er niet van.
                      Iets anders is dat sommige mensen veel last van sliertjes gedroogd traanvocht op de cornea (hoornvlies, wel buitenkant oog) hebben. We hebben dat overigens allemaal wel eens. "Een vliesje voor het oog". Even een tijdje knipperen en meestal zijn ze dan weer weg. Die zijn wel weg te spoelen maar dan praten we over een totaal ander fenomeen dan bij mouches volantes.

Commentaar

Ik heb er ook vrij weel last van. Komt nog bij dat ik een klein litteken op m'n hoornvlies heb dat ik tegen een heldere achtergrond kan zien.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
                          Enigste (tijdelijke) oplossing zou zijn door het oog te spoelen met lenzen/oog-vloeistof.
                          Dat lijkt me niet, aangezien je moeilijk de binnenzijde van je ogen kan spoelen! <- toepasselijke smiley!
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Aha, eiwitten! Dat riekt naar verkeerde eetgewoonten. :smartass
                            Als je een paar weken alleen maar groente en fruit zou eten, een soort reinigingskuur zeg maar, zou het dan verminderen? Kennelijk hoopt het zich sneller op dan dat het afgevoerd wordt. Missschien een soort welvaartskwaal?

En dan maar gelijk veganist worden misschien.

Commentaar

Ook ik heb ze en heb al eens wat gegoogled op Mouches Volantes en vond toen dit.

Let wel de opsteller is geen medicus en het "onderzoek" dat hij doet naar de oorzaken is dus niet wetenschappelijk, maar je kunt op deze site wel wat meer info vinden over dit verschijnsel.

Commentaar

Werken...
                              X