Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Op zoek naar de mysterieuze Arp stelsels.

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• GuusGilein
    antwoordde :
    Er is bij Willmann-Bell een prachtig boek verschenen over de Arp-galaxies.

Naast erg veel achtergrondinformatie en een reproductie van de originele atlas zijn alle 338 Arpobjecten beschreven in een uitgebreide waarneemhandleiding. Voor serieuze waarnemers met minimaal een 25 cm telescoop een absolute must!

Zie http://www.willbell.com/HANDBOOK/arp.htm voor meer informatie.
    Het boek is o.a. bij de Koepel te verkrijgen (http://www.dekoepel.nl, klik op winkel en ga naar de handleidingen waarneeming) voor 50,00 inclusief verzendkosten.

Groeten,
    Guus

Laat een reactie achter ::

• Batchainpuller
    antwoordde :

Met al dat geARP van Nop kon ik niet anders...

• lightbulb
    antwoordde :
    haha batchainpuller de synth freak

• Ruben
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Nop
    Idd
    En mysterieus klinkt lekkerder dan 'bijzonder' of 'raar'. AF en toe mag je best wel eens met kippenvel achter je oculair staan (en dan niet van de kou) toch???
    Zeker, ik ga mijn eerste 'wow' momenten meemaken op de tukker-meeting, en dan gewoon bij het zien van M13 ofzo. Dat zal mijn eerst keer zijn dat ik door een fatsoenlijke scope ga kijken. Voor de 'oude rot' (no offence nop ;p) moet het helemaal bijzonder zijn om zo'n bijzonder stelsel te zien!

• Nop
    antwoordde :
    Idd
    En mysterieus klinkt lekkerder dan 'bijzonder' of 'raar'. AF en toe mag je best wel eens met kippenvel achter je oculair staan (en dan niet van de kou) toch???

• Ruben
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Batchainpuller
    Nop heeft ARP fever!

Doe mij maar ARP 2600 of Oddysey ;-)

Waarom zijn het 'mysterieuze' sterrenstelsels?
    Check de vorm...

toch???

• Batchainpuller
    antwoordde :
    Nop heeft ARP fever!

Doe mij maar ARP 2600 of Oddysey ;-)

Waarom zijn het 'mysterieuze' sterrenstelsels?

• EricB
    antwoordde :
    Cloudy Nights heeft net een kort artikel over de de Arp-stelsels

• Nop
    antwoordde :
    Right, die houden we erin

• sluys
    antwoordde :
    Re: Op zoek naar de mysterieuze Arp stelsels.

Origineel geplaatst door Nop
    En kom na je starparty thuis met het verhaal dat je de 'brug' in Arp 85 hebt gezien (ipv M51 )
    Bedoel je stARParty? :P

• Nop
    started a topic Op zoek naar de mysterieuze Arp stelsels.

Op zoek naar de mysterieuze Arp stelsels.

Al deed je het voor de naam. Halton Arp (http://www.haltonarp.com) heeft behalve het lanceren van omstreden theorieen een flink aantal sterrenstelsels geidentificeerd in een eigen catalogus.
    Het zijn 338 objecten, veel daarvan zijn in gemiddelde telescopen te zien (15cm en groter).
    De objecten (allemaal sterrenstelsels) zijn mysterieuze sterrenstelsels. Van magnitude 8 tot en met 16.
    Er is een Arp club op internet. Helaas moet je aan allerlei voorwaarden voldoen en zijn alleen foto's toegestaan. Je krijgt een pin indien je 100 foto's hebt gemaakt.
    Mijn idee is om met behulp van astroplanner een arp-lijstje te maken voor de tijd van het jaar en op Arpjacht te gaan. Ik denk ook dat de lange brandpuntsafstand en de opening van mijn C11 de telescoop geschikt maakt voor Arpen.
    Sommige Arp-stelsels zijn heel bekend, en de meesten hebben jullie al gezien:

M32 Arp 168
    M49 Arp 134
    M51 Arp 85
    M60 Arp 116
    M65 Arp 317
    M66 Arp 16 & 317
    M77 Arp 37
    M82 Arp 337
    M87 Arp 152
    M90 Arp 76
    M101 Arp 26

Ik zou zeggen: arp lekker mee. En kom na je starparty thuis met het verhaal dat je de 'brug' in Arp 85 hebt gezien (ipv M51 )
    Arp iemand?
Werken...
X