Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Samenstand Mercurius en dunne maansikkel vanavond Do 17 mei

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Samenstand Mercurius en dunne maansikkel vanavond Do 17 mei

Aangezien het aardig aan het opklaren is, is dit misschien wel een aardige tip voor vanavond.

Omstreeks 22:00 uur is boven de westnoordwestelijke horizon de smalle maansikkel zichtbaar (24 uur oud). Drie graden links van de maansikkel staat dan de planeet Mercurius, die al met een verrekijker te zien zou moeten zijn. Let wel Mercurius staat dan maar op ongeveer 1 graad boven de horizon dus zoek een hoog gezichtspunt op. De eigenlijke conjunctie vind plaats om 0:00 uur maar dan staan beide al onder de horizon.

En nog iemand gekeken ? Ik wel, er hing eerst nog wat laaghangende bewolking bij de horizon maar kon het duo om 22:15 toch ontdekken. Ik heb ze gevolgd tot ze om 22:45 uit het zicht verdwenen rond de vuile lucht bij de horizon. OK Mercurius was niet erg spectaculair maar het was wel de eerste keer dat ik hem zag.

Commentaar

Ik heb alleen op de maan gelet eigenlijk. Achternichtje (groep 3) op de bureaustoel gezet, verrekijker erbij, en de maan volgen tot deze wegzonk achter de gebouwen. De maansikkel viel me eigenlijk bij toeval op, en ik heb in dit geval geluk dat ik in een dakkapel slaap, anders was hij me niet opgevallen. rg dunne maansikkel inderdaad, jammer dat ik niet de tijd meer had fotospul op te zetten gezien ik ook druk was met mijn nichtje wat astronomische wondertjes te laten zien.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ja, zoals je aan mn fotos kan zien, kon ik het bij me thuis ook mooi waarnemen. Ook ik zag dezelfde bewolking, maar ik zat er gelukkig verder van weg, waardoor ik nog redelijk lang heb kunnen kijken. Als het beter weer was geweest, had ik nog wat betere opnames willen maken. Wat me leuk leek was bijvoorbeeld het Aardlicht er beter op te krijgen. Zal voor een volgende keer moeten zijn.

Om zoiets te kunnen zien moet ik daarvoor wel de (kerk)toren in die bij mij op het gebouw staat, maar voor dit soort gelegenheden doe ik dat graag. Mn refractor hier neerzetten is echter haast niet te doen, dus gewoon maar met fotostatiefje en camera aan de slag.

Ik kreeg bij het kijken ook nog assistentie van mn n van mn buren, die met twee ca. negenjarigen belangstellend volgden wat ik aan het doen was. Toen ik de kinderen uitlegde dat dit voor mij de tweede keer was dat ik Mercurius zag en dat ik er 41 jaar over gedaan heb m ooit met het blote oog te kunnen zien, merkte n ervan nuchter op dat hij er maar negen jaar over gedaan had! Ik hoop dat hun belangstelling voor heldere puntjes, schijfjes en wazige wolkjes mag toenemen.

En nog bedankt voor de tip!

Groeten, Marc
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Geweldig verhaal Marc je heb duidelijk wat over voor je hobby. Ik denk dat de hemelachtergrond niet donker genoeg was om de aardschijn goed te kunnen fotograferen, dat valt beter op als de maan tegen een donkere achtergrond staat.

Commentaar

Werken...
          X