Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus overdag, met blote oog

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus overdag, met blote oog

Na wat eerder ondernomen pogingen is het me dit jaar op 2 mei om 16:20 UTC voor het eerst gelukt om Venus overdag te vinden. Hierbij volstonden mijn handen (afstand schatten tov Zon) en mijn ogen. Het zal duidelijk zijn dat de Zon toen nog lang niet onder was.
    Ik had er ongeveer 5 minuten hemel afspeuren voor nodig. De schijnbare diameter van Venus bedroeg toen 16,7 boogseconde, niet slecht voor een oog van 41 jaar! Het contrast was wel erg goed, zo blauw als de lucht toen was, krijgen we 'm niet vaak te zien in Nederland.
    Al eerder, in februari van dit jaar had ik Venus overdag te pakken, maar toen had ik wel een spottingscoopje nodig. De schijnbare diameter was toen ca. 6 boogminuten, ik kon 'm toen met geen mogelijkheid zonder telescoop zien.
    Ik kan nog wel even zonder bril!

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Re: Venus overdag, met blote oog

Het IS mogelijk, blijkbaar!

Nog meer mensen gelukt? Mij (nog) niet ... maar ik heb een kans (ben ook 41).

Commentaar

Helaas nog nooit met het blote oog overdag kunnen zie, maar wel met de 10x50 verrekijker.

Knap, Mark!
      [nerdmodus]Maar het zien van Venus overdag zegt niets over het scheidend vermogen van je ogen. Het is vooral de helderheid (of preciezer: het contrast met de omgeving) die hem zichtbaar maakt. Een heldere ster bijvoorbeeld heeft natuurlijk een verwaarloosbaar kleine diameter, maar dat zegt niets over z'n zichtbaarheid. Het scheidend vermogen van het menselijk oog is trouwens ongeveer 60 boogseconden.[/nerdmodus]
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooi.

Het is mij ook wel eens gelukt, maar dat was tijdens een samenstend met de maan en dat maakt het zoeken toch een stukkie makkelijker. Bij die gelegenheid heb ik trouwens de halve buurt aangewezen wat er te zien was, dus als je bij mij op het plein stoer komt vertellen wat je hebt gezien zijn wij niet onder de indruk. Grijns.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Klopt. Als de Maan redelijk dicht in de buurt staat is het niet zo moeilijk. Je ogen hebben dan 'iets' om scherp op te stellen.

De laatste jaren is het mij zeker 10x gelukt om Venus overdag met het blote oog te vinden. Het is mij wel eens 2 uur voor zonsondergang vanuit de woonkamer door dubbelglas heen gelukt! De hemel was toen ook strakblauw en de Zon stond al achter de de huizen van de achterburen. Toen heb ik wel een beetje gesmokkeld: eerst met een 10x50 verrekijker Venus gezocht, gekeken boven welke schoorsteen hij stond, en vervolgens met het blote oog geprobeerd Venus te vinden. Dat bleek eigenlijk een eitje te zijn.

's Ochtends is ook vrij gemakkelijk als je hem blijft volgen na zonsopkomst. Je weet de richting dan al, en het is eigenlijk alleen zaak om je ogen scherp op oneindig te houden. Jupiter is lastiger. Ik sta nu geloof ik op zo'n 10 minuten voor zonsopkomst.

Guus

Commentaar

De nieuwe Sterrengids lag onder de boom (goh, verrassing!) en daar vond ik het volgende:

Op 30 januari a.s. staat Venus even na twaalven in de middag ongeveer 2 graden rechtsonder de maan.

Dus pak je kans.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Dus ... op 30 januari staan we allemaal buiten!

Is het dan niet bijna Nieuwe Maan (geweest)? Ik heb de Sterrengids nu niet bij de hand ...

Commentaar

Het is mij weleens gelukt midden op klaarlichte dag in Puimichel (Frankrijk), dankzij de staalblauwe luchten daar. Eerst met een verrekijker opgezocht en daarna met het blote oog. We waren met een man 5 toen en het lukte ons allemaal. Ik zou even moeten opzoeken welk jaar dat is geweest en hoever Venus toen bij de zon vandaan stond.
                Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo
                  Vandaag ook eens geprobeerd om 16:15 terwijl de zon nog niet eens onder is, en jawel hoor, Venus staat prachtig te glimmen aan de strakke hemel.
                  Of telt dit niet omdat het niet rond het middaguur is?
                  Ik vind dat het telt. Ga vanmiddag ook eens proberen.

Commentaar

Net even geprobeerd, om 16:15, met de zon en Venus gelijktijdig zichtbaar, no problemo.

Pffff ... dat het zo simpel zou zijn, ik ben verbaasd!

Commentaar

Staand in de zon, op een besneeuwde ondergrond, om 15:30, Venus weer gezien.

So easy ... had ik nooit verwacht!

Commentaar

Venus is eigenlijk afhankelijk van de positie bijna altijd zichtbaar met het blote oog overdag. Ik heb Venus in 2007 regelmatig op klaar lichte dag met het blote oog waargenomen, na enig zoekwerk. Of het nou om 11 uur in de ochtend was, of 2 uur in de middag, het ging gemakkelijk. Deze dagen is Venus al vanaf 3-4 uur in de middag goed zichtbaar, daarvoor vast ook wel, maar met meer moeite.

Commentaar

Vandaag (17-1-2009) om 16u00 (l.t.) venus overdag goed zichtbaar met blote oog. Zonsondergang is vandaag 17u00 lokale tijd. Een uurtje eerder lukte het me niet, het is me niet helemaal duidelijk of ik venus niet kon zien of dat Venus achter de wolken verscholen was.

Maar om 16u00 was er een mooie blauwe periode en Venus was gemakkelijk zichtbaar. Wel even zoeken, maar duidelijk zichtbaar. Ook door de Skylux 70/700 met een 10mm plossl (vergroting 70x) was de schijngestalte erg goed zichtbaar, beter dan 's nachts, want veel minder fel. Het 4mm oculair (de kellner die bij de Skylux hoort) gaf overigens zoveel kleurfout dat het uiteindelijke beeld veel minder was dan door het 10mm oculair.

Commentaar

Doet het dus goed dat ding.

Met het blote ook is toch meer gewoon een leukigheid? Want echt heel bijzonder is het niet??

Commentaar

Het mooie met het blote oog is dat Venus zo ongelofelijk helder is!
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                              X