Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vanavond (do 26 april) sterbedekking Rho Leonis

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Roel
    antwoordde :
    Hoe stom het ook mag klinken, ik heb hem gisteren gemist. Ik was om elf uur al zo moe (en om 05.30 zou de wekker weer gaan) dat ik niet de puf had om nog een uurtje wakker te blijven. Volgende keer beter, hopelijk is het helder tijdens de Saturnusbedekking!

Laat een reactie achter ::

• keyzplayer
    antwoordde :
    Ik heb 'm gisteren ook gezien. Ineens is het lichtje uit!

• Ionize
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Freek
    Nee, niet gezien, de maan stond net achter een serie bomen. Maar op 22 mei aanstaande een herkansing: dan wordt Saturnus volledig door de maan bedekt in Nederland
    dat is wel gaaf om te fotograferen! Die floept namelijk niet in een keer uit maar je ziet de maan eroverheen schuiven. Leuk zo'n halve saturnus achter de maan :P

Gast antwoordde
    Nee, niet gezien, de maan stond net achter een serie bomen. Maar op 22 mei aanstaande een herkansing: dan wordt Saturnus volledig door de maan bedekt in Nederland

• henkp
    antwoordde :
    Ook de ster bedekking Rho Leonis waargenomen.
    Leuk om te zien. Inderdaad aan/uit.
    Fotograferen lukte me niet. Overbelichting door de maan neem ik aan?

• Steem
    antwoordde :
    Tja, sluierbewolking is bij dit soort waarnemingen gelukkig niet zo storend. De ster was duidelijk te zien, en floepte zo ineens uit. Net een ledje dat men uitschakelt, erg grappig om te zien. Heb de tijd niet exact bijgehouden, misschien iets voor de volgende keer.

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    yes, zonet de ster zien verdwijnen, om precies te zijn om 21h 51m 01s UT, en dit vanuit m'n tuintje, om precies te zijn gelegen te 51d12m N en 03d09m E.

... het leuke aan deze waarneming was trouwens ook dat zonet 10 uur geleden de grote broer Regulus werd bedekt, maar bij ons was dit niet te zien.

Maar dan moet ook worden gezegd dat de ster Rho ook langs de ecliptica staat zoals Regulus, en 't is dus altijd zo dat wanneer de Maan toevallig op de ecliptica staat (want anders kan Regulus niet worden bedekt), dat de kans dan groot is dat ook Rho wordt bedekt.

Die Rho is dus zo een beetje 'een tweede kans'.

Nog mooier voor ons was ook dat het niet een vol verlichte maan was, en dat het maantje hoog stond.

conclusie: toch een unieke observatie was het! Bedankt voor de tip!

Er hing een laag dunne bewolking, maar er kon erdoorheen gekeken worden.

• EricB
    antwoordde :
    Het stelt helemaal niets voor, maar het is erg leuk om te zien. Volgende keer ga ik het proberen te timen en ik ben ook benieuwd hoe het er uit ziet als het kort na nieuwe maan is met een mooi klein sikkeltje en de donkere kant toch zichtbaar door het asgrauw schijnsel. Komt ook nog wel een keer.

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Roel bedankt voor de tip ik ga zeker proberen dit verschijnsel te zien/schetsen .

Gast antwoordde
    Bedankt Roel, die gaan we bekijken

• Roel
    started a topic Vanavond (do 26 april) sterbedekking Rho Leonis

Vanavond (do 26 april) sterbedekking Rho Leonis

Wanneer we toch met z'n allen lekker de Maan aan het schetsen zijn ( http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight= ) is het misschien leuk om om 23.52 een fraaie sterbedekking mee te pakken. De Maan schuift dan langzaam voor de achtergrondster waardoor het lichtpuntje in een fractie van een seconde uitfloept.

De ster heeft een helderheid van m +3.8 en de bedekking is al te zien met een verrekijker!
Werken...
X