Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vannacht en morgenavond dag 8 na nieuwe maan: Clavius dus!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vannacht en morgenavond dag 8 na nieuwe maan: Clavius dus!

Met een beetje geduld ook in de kleinste kijker te zien: Clavius, een prachtige meervoudige krater in het zuidwesten van de maan, iets onder Tycho (die met die stralen over een groot deel van de maan die je pas over een dag of vijf goed gaat zien).
    Clavius is te herkennen aan de reeks steeds kleinere kratertjes die in een boog over de hoofdkrater verspreid staan (zie tekening).
    Clavius verschijnt in de loop van vannacht in het licht en is morgenavond erg mooi.

Voor de gevorderden met de grotere kijkers: beschrijf de centrale piek van de krater Porter (op de rand van Clavius).
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Hoi Eric,

Waar haal je de informatie vandaan m.b.t. tot de dag dat een krater of iets anders op het maanoppervlak optimaal te bekijken is? Vind ik wel interessant namelijk!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Bedankt voor de tip, dit lijkt me wel een geschikt object om nog eens te proberen te schetsen.

Commentaar

Inderdaad, schetsen! Vanavond gaat het hier waarschijnlijk niet meer opklaren, maar ik leg de schetsspulletjes alvast klaar voor morgen. Leuke tip, Eric!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@Victor: Uit diverse boeken, maar het is te controleren met Virtual Moon Atlas en dat kun je hier http://www.astrosurf.com/avl/UK_index.html downloaden. Net als bij een willekeurig plantariumprogramma kun je de tijd instellen en zien waar de terminator loopt.

@Roel, Sterrenkijker: Succes, ik mag graag een beetje ambitie zien, maar voor mij is het niets, kraters schetsen is tien keer zo moeilijk als vage vlekjes
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
            kraters schetsen is tien keer zo moeilijk als vage vlekjes
            Maar vanavond is de ideale avond om die uitdaging aan te gaan. Heerlijk warm, dus in je t-shirtje waarnemen. De Maan staat bij zonsondergang al hoog aan de hemel, dus tijd genoeg. Ik verwacht toch op z'n minst een krabbeltje van je, Eric! En krater moet te doen zijn, desnoods alleen Porter.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
            X