Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gliese 581: nu in het nieuws, vannacht te zien?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gliese 581: nu in het nieuws, vannacht te zien?

Origineel geplaatst door Astrostart
    Wetenschappers hebben voor het eerst een aardachtige exoplaneet ontdekt, waarbij het niet onwaarschijnlijk is dat de planeet over vloeibaar water en leven beschikt. De exoplaneet bevindt zich in de zogenaamde 'Goldilocks' zone, oftewel een gebied rondom een ster waar leven mogelijk is. (...) De nieuwe planeet is anderhalve keer groter dan de aarde en is ongeveer vijf keer massiever. Deze nieuwe 'superaarde' heet Gliese 581 C en is vernoemd naar de ster Gliese 581. Dit is een rode dwergstere op een afstand van 20,5 lichtjaar bij ons vandaan. De ster is drie keer minder massief als onze zon.
    Bron: http://www.astrostart.nl

Gliese 581 is een ster in Weegschaal van magnitude 10.6, dus haalbaar met een middelgrote telescoop! Mijn vraag: staat ie in een gebied van Weegschaal dat voor waarnemers in Nederland hoog genoeg komt? Het lijkt me gezien de actualiteit een leuk objectje om eens op te zoeken. Weegschaal staat deze tijd van het jaar namelijk na middernacht laag in het zuiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gliese_581
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

leuk idee Roel.
    Ik heb de declinatie van Gliese bekeken op de link die je gaf naar wikipedia.
    Declination -07° 43' 20
    Dit betekent dat vanuit midden nederland het object maximaal 30 graden boven de horizon kan reiken.
    Dus goed waarneembaar.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Jongens ???.......

Niet vergeten te zwaaien he hahaha
      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Ik heb geprobeerd een zoekkaartje te maken:
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
          Jongens ???.......

Niet vergeten te zwaaien he hahaha
          Neeeeeej, niet zwaaien! Duiken! Straks zien ze ons!

Nog een aardig artikel uit The Scotsman met aanvullende info A 'new Earth' 20 light years away
          "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

De Weegschaal is al voor middernacht te zien. Zie hier een horizonkaartje voor 25/4, middernacht, in het zuid-oosten:

Ik heb ook een printbaar zoekkaartje gemaakt (pdf, 128kb). Het kaartje is 2,5x1,9 graden en heeft grensmagnitude +13,0. Kijk hier voor meer details.
            Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Werken...
            X