Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen Lyriden 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen Lyriden 2007

hallo,

De Lyriden zijn op komst!

Er wordt verwacht dat de meeste zullen verschijnen tijdens de nacht van zondag op maandag. De omstandigheden zijn dit jaar ideaal.

De Lier staat na 2 uur 's nachts al 40 graden hoog. Het is altijd interessant om tijdens de tweede helft van de nacht van de Lyriden te genieten. De sikkelmaan gaat om 1 uur al richting de diepte, dus zal helemaal de rust niet verstoren.

De Lyriden zouden toch moeten goed zijn voor zeker een paar meteoren per kwartier. De radiant ligt een beetje rechts van de Lier. Volgende nacht ga ik alvast nog eens in het veldbeld gaan liggen, want het is al weer een tijdje geleden om nog eens echt boven het donkere gras een show van meteoren mee te pikken. Wie zal ze ook meevolgen?
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Ik ga natuurlijk kijken en :camera!

Helaas heb ik de Perseiden vorig jaar niet gezien, twee astronomen voorspellen dat er in september van dit jaar een meteorenstorm plaats gaat vinden met duizend meteoren per uur.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
      Helaas heb ik de Perseiden vorig jaar niet gezien, twee astronomen voorspellen dat er in september van dit jaar een meteorenstorm plaats gaat vinden met duizend meteoren per uur.
      Da's een interessant bericht . Heb je een link van die twee gasten?

Commentaar

Origineel geplaatst door AdrianusV
        Da's een interessant bericht . Heb je een link van die twee gasten?
        18/08/06 - Volgens twee astronomen mogen we volgend jaar een extreme meteorenstorm verwachten. Esko Lyytinen en Peter Jenniskens voorspellen dat duizenden meteoren van de zwerm 'Aurigiden' op 1 september 2007 te zien zijn aan de hemel. Het radiant van de storm ligt in het sterrenbeeld Voerman (Auriga). De laatste keer dat de Aurigiden aan de hemel verschenen, was in 1935, 1986 en 1994.

In september 2007 kruist de baan van de Aarde met de staart van de komeet Kiess en daaruit maken Lyytinen en Jenniskens op dat we een spectaculair meteorenstorm in het begin van de maand mogen aanschouwen. Bij een meteorenstorm zijn er honderden tot duizenden meteoren per seconde te zien.

Laten we hopen dat het daadwerkelijk gaat gebeuren!

Net nog snel een kaartje gemaakt van de Lyriden:

Commentaar

hallo,

De lyriden waren vannacht redelijk goed. Boven Brugge met een grensmagnitude van 5,6. En de enige wolken die passeerden waren slechts een ribbel.

Alle tijden zijn in lokale tijd:

12h14
          Ik was nog maar net ingenesteld, of er vloog al een -1 lyride die een aanval op de maan had gemunt. Dat maantje ging trouwens heel snel laag staan en verpestte het niet meer.

12h42
          Een snelle verschijning van een +2 lyride in de Jachthonden.

12h58
          Voila, een heldere -2 lyride schoot doorheen diezelfde Jachthonden.

01h00, 1h05, 1h09
          Heel komiek, drie kleine lyriden van +3 verschenen alle drie nabij de Kleine Beer.

01h20, 01h33
          Een lyride van +1 verscheen laag nabij Cassiopeia. En een mag 0 lyride verscheen laag bij Capella.

01h38, 01h41
          Een +1 lyride dicht bij de radiant, en een beetje later nog een korte +1 nabij de radiant.

01h50
          Een +3 lyride kruist de staart van de Grote Beer.

02h17
          Een +2 lyride dicht bij de radiant.

02h29
          Een mooi lange streep van +3 vloog langs de poolster.

En dan opeens werd het doodstil ..... Enkel nog een +3 in Cepheus, een +2 in de Draak en een kleintje richting Jupiter ... Maar er kwamen niet veel Lyriden meer opdagen!

Naast de gewone sporadische en de gewone satellietjes, dan toch maar na bijna 2 uur terug het bedje opgezocht .

Het leek er wel op dat ik best begonnen was vanaf 12 uur in plaats van 02 uur. Wega stond toen eigenlijk nog maar 20 graden hoog.

groetjes,

david.
          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ik heb rond 23.00 uur nog een half uur staan kijken, geen één meteoor gezien.

Commentaar

Ook ik heb nog rond 24:00h wat pogingen gedaan, echter ook niets gezien.
              Ik zal wel weer op het juiste moment de verkeerde kant hebben opgekeken.
              Heb wel wat met mijn ETX70AT tje en mijn nieuwe bino van 23 euries zitten spelen dus daar kan het ook aangelegen hebben 8)

Commentaar

Werken...
              X