Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zaterdag 21 april sterbedekking door planetoïde Thetis

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zaterdag 21 april sterbedekking door planetoïde Thetis

Origineel geplaatst door Ik
    Hier komt jullie kans...

Op 18 maart, 2:55 UT (3:55 MET) wordt de ster SAO 139083 bedekt door de planetoïde Phthya.
    Echter, die nacht was het bewolkt. Maar nu komt er weer een mogelijkheid om zo'n verschijnsel waar te nemen:
    17 Thetis bedekt op 21 april, 22:45 UT de ster TYC 1407-00130-1, een magnitude 10 ster die in de Kreeft, niet ver van Saturnus gemakkelijk met een steratlas te vinden is. N.B. de burgerlijke tijd is dan zo. 22 april, 0:45.

Dit verschijnsel is in een groot deel van Nederland zichtbaar. De planetoïde is magnitude 12,5 en zal dus in sommige instrumenten ook te zien zijn, maar daar gaat het niet om. Het belangrijkste is dat je de ster gedurende max. 9,5 seconde geheel ziet verdwijnen. De slechts enkele dagen oude maan staat er wel in de buurt, maar die zal ons niet verhinderen deze ster te vinden.

Als je dit wilt waarnemen, zorg dan dat je ruim op tijd de ster in beeld hebt en houdt. Zorg voor een comfortabele positie en een goede klok en stopwatch. Waarnemen van 22:43 tot 22:48 is voldoende, maar je klok moet wel nauwkeurig gelijk lopen. En je moet onafgebroken naar de ster kijken. Zorg ook dat je precies weet hoe je stopwatch werkt, want je moet twee tijdstippen registreren: het begin en het einde. Als je gebruik maakt van lap-tijden kun je de stopwatch intern door laten lopen en achteraf ijken met een tijdsignaal.

Noteer ook je exacte positie. Liefst met coördinaten gemeten door een GPS. Heb je die niet onthoud dan kenmerken van de lokatie dan kunnen we dat achteraf nog bepalen.

Als meerdere mensen dit op verschillende posities waarnemen, dan is het mogelijk om achteraf de diameter en de contouren van de planetoïde te bepalen. Een voorbeeld van een geslaagde observatie van een sterbedekking door een planetoïde is te vinden op Tercidina.
    In dit geval kon uit de vele waarnemingen de vorm van Tercidina bepaald worden. Die blijkt niet rond te zijn (92x106 km) en dat wisten we voordien nog niet. Als je goed zoekt kun je zien dat lijn 38 van mij afkomstig is.

Het zou leuk zijn als we a.s. zaterdagavond voldoende waarnemingen kunnen verzamelen om dit ook voor Thetis te bepalen!

Als jullie nog vragen hebben dan lees ik dat graag op dit forum. En natuurlijk jullie verslagen! Ook als je gekeken hebt en geen bedekking gezien hebt wel rapporteren hoor! Want dat betekent dat de positie anders was dan voorspeld en dat is ook interessant.

Voor kaartjes zie Thetis070421.

Hopelijk is het deze keer wel helder...

Dan nog even een reactie op deze opmerking:

Origineel geplaatst door dh-breuer
    Zou je echt aan de hand van coordinaten met bijbehorende tijdstip van bedekking dat kunnen bepalen? Ik wist niet dat dat zo'n verschil zou hebben als je in Limburg woont of in het noorden van het land.. Dit zou dan eigenlijk alleen lukken als inderdaad iedereen zijn klok exact gelijk zet met de atoomklok.
    Jazeker! Je kunt je dat het beste voorstellen als je bedenkt dat de planetoïde in het sterlicht een "schaduw" op het aardoppervlak werpt. Dat is natuurlijk niet een echte schaduw zoals we die van de maan tijdens een zonsverduistering over de aarde kunnen zien gaan. Maar geometrisch is de situatie identiek, en omdat de ster practisch gesproken in het oneindige staat, is de schaduwkegel een schaduwcilinder die onder een bepaalde hoek het aardoppervlak snijdt. De breedte van de baan waarin de bedekking zichtbaar is, is dus min of meer gelijk aan de diameter van de planetoïde.

En inderdaad, een met een atoomklok of officieel tijdsignaal gesynchroniseerde stopwatch is het beste. Een GPS geeft ook wel een betrouwbare tijd maar het is moeilijk een stopwatch hiermee te synchroniseren. Er zijn diverse methoden om de registratie en synchronisatie wel nauwkeurig te doen, en ook is het mogelijk om video-opnames van het verschijnsel te maken met een time-inserter. Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van dergelijke apparatuur.

Wat ontzettend leuk! Ik ga het zeker proberen waar te nemen. (meten is een tweede, misschien kom ik daar ook nog wel aan toe) Bedankt voor deze tip!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als je gebruik maakt van lap-tijden kun je de stopwatch intern door laten lopen en achteraf ijken met een tijdsignaal.
      Hallo Wim,

Wat kan je het beste gebruiken als tijdsignaal om je stopwatch op te ijken?

Ik heb diverse keren bij de werkgroep Sterbedekkingen gevraagd of ik zo'n speciaal klokje (wat een geluidssignaal geeft) kon aanschaffen, maar daar krijg ik maar geen respons op. Enkel een telefoonnummer + emailadres van iemand die zo'n klokje zou kunnen leveren, maar a) hij neemt de telefoon niet op, en b) hij reageert niet op emails.

Ook schijn je met een wereldontvanger een bepaalde zender te kunnen ontvangen die enkel zeer nauwkeurige tijdsignalen uitzendt. Maar op de wereldontvanger die ik heb staat die ene band net niet op!

Thuis heb ik een LCD-klokje die zich automatisch instelt op een radiozender (ik geloof in Frankfurt). Kan ik het beste die maar gebruiken?
      Ik wel eens ergens gelezen dat dat niet zo'n nauwkeurige manier van werkenis, maar je moet toch wat.

Ik hoor graag van je.

Groeten,
      Guus

Commentaar

Die klokjes van de werkgroep zijn uitverkocht en er worden ook geen nieuwe meer gemaakt. Dit omdat er tegenwoordig betere mogelijkheden zijn met GPS en time inserters. Dat is echter wel duurder. Ik ga het wel aanschaffen denk ik maar ik ben er nog niet uit wat ik precies moet hebben.

Voorlopig werk ik met m'n GPS maar het nadeel is dat al is het tijdsignaal zelf nog zo precies, het display van het LSD-schermpje traag kan zijn. Daar ben ik achter gekomen toen ik het GPS-display filmde op dezelfde opname als de zonsverduistering in Spanje. Wat je ziet is dat de cijfers in elkaar overlopen. Als extra controle zal ik ook het telefonisch tijdsignaal raadplegen. En in Leiden (ik ga vanavond naar Leiden) is ook een DCF-77 ontvanger aanwezig daar kan ik ook nog mee synchroniseren.

DCF-77 signaal is in principe betrouwbaar, en daar werken die uitverkochte dingen van de werkgroep ook mee. LCD-klokjes die ooit door de postbank als cadeau zijn uitgedeeld ook, maar die synchroniseren slechts af en toe met de radiozender, en zijn daarom weer minder betrouwbaar.

Echter: ook al ben je niet zeker van de juiste ijking van je klokje, doe dan toch de waarneming! Wat we daar in ieder geval uit kunnen krijgen is de tijdsduur ter plaatse van de bedekking, en daaruit een koorde over het oppervlak die misschien verschoven is door onjuiste ijking, maar wel de juiste lengte heeft. Als je je onnauwkeurigheid in je tijdbasis vermeldt kan zo'n waarneming heel goed verwerkt worden.

Wel, het weer ziet er redelijk uit en ik heb goede hoop dat we dit vannacht kunnen registreren. Guus, Roel en anderen: succes!

Commentaar

Hoi Wim,

klopt deze: http://www.uhrzeit.org/ ?

Dan kan ik vervolgens met mijn Palm een getimede geluidsopname maken met een bekend begintijdstip en hoef ik alleen maar 'ja' te roepen als ik het licht zie uit- en aangaan. Afspelen, tijden noteren en klaar is kees. Volgens mij heeft een beetje moderne mobiel ook zo'n tooltje, maar dat weet ik niet want ik bel met wat mijn dochters een koelkast noemen.

In ieder geval bedankt voor de tip, want ik ben er nu al lekker mee bezig en misschien doe ik nog een leuke waarneming ook. Dan heb ik een wetenschappelijke bijdrage geleverd
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Het lijkt in Deventer in ieder geval helder te worden. Ik denk dat een ster van m10 wel te zien in in mijn 15 cm Newton vanuit de achtertuin. Nou maar hopen dat ik hem aan de hand van je kaartje ook daadwerkelijk kan vinden.

Ik hoop wel dat iedereen goed onthoudt dat 22.45 UT gelijk is aan 00.45 plaatselijke tijd in Nederland!!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Voorlopig werk ik met m'n GPS maar het nadeel is dat al is het tijdsignaal zelf nog zo precies, het display van het LSD-schermpje traag kan zijn
              Welk pilletje heb jij geslikt Wim? :P
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Eric,

Voice recording is ook een veel toegepaste methode voor bedekkingsverschijnselen. Bij voorkeur in combinatie met een geluid afkomstig van een DCF-77 ontvanger.

Ook het synchroniseren van computers met tijdservers wordt op de mailinglist van bedekkingen besproken. Er schijnt nog geen ideale oplossing te zijn. Zo wordt gerapporteerd dat twee computers die naast elkaar staan en van hetzelfde programma en van dezelfde server gebruik maken toch een volle seconde kunnen verschillen.

Toch maar enkele links:
                dimension4
                arachnoid

Uhrzeit ken ik niet maar ik zal het allemaal eens proberen. Maar niet vannacht dan houd ik me aan de voorgenomen methode.

Yigal,
                Yeah wow man, van zo'n schermpje wordt je zelf ook hééééél traag.

Groeten, Wim.

Commentaar

ROFL@Wim
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Geslaagde waarneming

Zojuist ben ik teruggekeerd uit Leiden. De bedekking heb ik goed kunnen waarnemen en de tijden geregistreerd. De bedekking had bij mij een duur van 6,4 seconden, nl. van 22:45:44,2 tot 22:45:50,6 (gecorrigeerd voor ijking stopwatch en reactietijden).

Commentaar

Ik heb het in Amsterdam niet kunnen zien. Volgende keer beter.
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Geslaagde waarneming

Origineel geplaatst door Wim Nobel
                        Zojuist ben ik teruggekeerd uit Leiden. De bedekking heb ik goed kunnen waarnemen en de tijden geregistreerd. De bedekking had bij mij een duur van 6,4 seconden, nl. van 22:45:44,2 tot 22:45:50,6 (gecorrigeerd voor ijking stopwatch en reactietijden).
                        KLasse Wim.
                        Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Kun je deze, zodra ze beschikbaar zijn, ook hier posten op het forum?
                        (gisteren/vannacht hadden we een iets te gezellig feest hier in de tuin, dus was zelf niet in staat tot het verrichten van betrouwbare waarnemingen...)
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Gefeliciteerd Wim!

Helaas heb ik zelf niet gekeken, hoewel het voor Noordwijk dus ook een 100% zekere bedekking was geweest.
                          Om 22.00 uur MEZT hing er nog de nodige prut in de lucht, en omdat ik mezelf niet al te best voelde (en de volgende ochtend er weer vroeg uit moest) ben ik gewoon maar op tijd gaan slapen. Ten onrechte dus...

Volgende keer beter maar.

Groeten,
                          Guus

Commentaar

Gisteren heb ik een voorlopig profiel van de Thetis-bedekking ontvangen. Hierin zijn de waarnemingen van drie Nederlandse en 9 Duitse waarnemers verwerkt, en ook enkele die een "misser" hebben waargenomen.

Uit de analyse blijkt dat we al een heel aardig beeld kunnen vormen van de vorm en grootte van Thetis. Nu is dit wel een planetoïde met een laag nummer (17) en ik veronderstel daarom dat er wel al veel bekend was. Ook is mij nog niet geheel duidelijk of de ellips het resultaat is van de gevonden waarnemingen of dat het de theoretische positie weergeeft.

Er is wat kritiek ontstaan (vanuit Amerika) omdat vier waarnemers onder wie ikzelf vrijwel dezelfde koorde hebben gemeten. Dat is natuurlijk jammer, maar volgens mij niet te vermijden. En misschien is er zelfs toch nog iets interessants uit af te leiden, maar daarover later meer. Eerst ga ik via de mail de zaak bespreken met deskundigen over de hele wereld.

En inmiddels druppelen nog steeds de resultaten binnen. Ik ben blij dat ik enkelen van jullie enthousiast heb kunnen maken maar jammer dat dat nog niet tot een werkelijke waarneming geleid heeft (de twee andere NL zijn waarnemers die dit al vaker deden). Mocht er toch nog iemand zijn die iets heeft gezien dan hoor ik het graag. En bedenk:

De volgende keer kan jouw lijn erbij staan!

Commentaar

Werken...
                            X