Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Next target: komeet 2P/Encke

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Next target: komeet 2P/Encke

Komeet 2P/Encke had op 6 april jongstleden een magnitude van +2.2, maar toen stond de komeet te dicht bij zon om waargenomen te worden. De komeet 'kruipt' nu steeds verder van de zon vandaan aan de hemel en staat op 18 april aanstaande net onder de smalle maansikkel in het westen. De komeet heeft dan een magnitude van +3.9, helder genoeg om 'm te kunnen zien met een verrekijker of kleine telescoop.

Niet vergeten!

Commentaar

Het is wel zaak om woensdag de 18e voor 21:30 te kijken denk ik want dan staat de maan (en de komeet) al zo laag dat je hem vanaf de grond al bijna niet meer kan zien. Voor donderdag kan je denk ik beter een poging wagen ruim voor 23:00 (als het weer dan meewerkt tenminste).

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
        Het is wel zaak om woensdag de 18e voor 21:30 te kijken denk ik want dan staat de maan (en de komeet) al zo laag dat je hem vanaf de grond al bijna niet meer kan zien. Voor donderdag kan je denk ik beter een poging wagen ruim voor 23:00 (als het weer dan meewerkt tenminste).
        Ik heb net een poging gewaagd. Helaas, sluierbewolking. Voor morgen zijn de vooruitzichten goed dus dan ga ik het proberen, recht onder de maan. Zou m'n eerste komeet zijn die ik zie, dus hopelijk kan ik 'm vinden!

Commentaar

Belangrijk: Is de Maan in het kaartje op schaal? Vaak wordt de Maan voor de duidelijkheid (?) te groot afgebeeld.
          Hij lijkt mij op het kaartje namelijk nog al groot gezien de onderlinge afstand van de Maan op de 18e en de 19e.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Zou het zin hebben om naar een donkere plek te gaan om deze komeet te zien, het lijkt mij van niet omdat hij alleen maar kort na zonsondergang te zien is en dan is de hemel in het westen toch nog zo licht dat wat extra stadslicht weinig uitmaakt toch ?

Dit maakt Starry Night ervan overigens, de maan lijkt hier wel wat kleiner. Overigens als dit uitkomt (zie plaatje van 18Z) hebben alleen de mensen in het noordwesten van het land een kans om hem te zien. Ik krijg hier toch wel weer een beetje astrostress van zeg.

Commentaar

De Maan is hier in ieder geval te groot. Vergelijk hem maar eens met de Hyaden of de Pleiaden.
              Waarom doen ze dat toch altijd?

Commentaar

De maan wordt kleiner narmate je meer inzoomt. Ik denk dat het meer met optische illusie of iets dergelijks te maken heeft. Als ik met mijn blote oog naar de Maan kijk, dan lijkt hij dergelijk groter dan hij is. Groter dan Pleiaden in iedergeval.
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Heeft ook te maken met hoeveel licht de maan geeft dat hij groter lijkt. Tijdens de totale maansverduistering valt op hoe klein hij eigenlijk is aan de hemel.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

In een planetariumprogramma wil ik dat de Maan gewoon zo groot wordt afgebeeld als ie is. Ik doe niet aan optische illusies, zeker niet bij sterbedekkingen of bij samenstanden. Het bovenstaande kaartje is gewoon onduidelijk vanwege de verkeerde onderlinge verhoudingen.

Maar laten we maar weer on topic gaan...

Commentaar

Ja graag, heeft het nog zin de stad uit te gaan of niet ?

Commentaar

Heeft ook te maken met hoeveel licht de maan geeft dat hij groter lijkt
                        Ik denk dat het meer met optische illusie of iets dergelijks te maken heeft.
                        De hoeveelheid licht of een optische illusie heeft helemaal niets te maken met het feit dat Starry Night de maan te groot afbeeldt. Dit is enkel gedaan om de Maan gemakkelijker te zien op je beeldscherm. Pas vanaf een bepaald zoomniveau wordt de werkelijke grootte van de Maan aan de hemel getoond. Persoonlijk vind ik dit wel een beetje storend.

Guus

Commentaar

hallo jongens,

Dit wordt toch een moeilijke waarneming hoor ! Als allereerste komeet in je leven lijkt me Lovejoy veel gemakkelijker. Dit is helemaal niet zoals die supervette komeet begin dit jaar die ook dicht bij de zon stond, maar die haalde een magnitude van maar liefst - 6 !!

Die Encke is een oude komeet, eentje die in korte toertjes rond de zon draait. Die oude rakkers laten dus niet meer zoveel nieuwe brokken vliegen, en dus is de komeet heeeeel zwak en zonder een helder midden, dus die grote magnitudes doen je misleiden (komt enkel door de grootte van de komeet). Waarnemingen uit vorige jaren tonen altijd eenzelfde Encke.

De komeet gaat ook mee met de zon onder, dus de hemel is daar vlak boven de horizon nog heel blauw in plaats van zwart. Encke moest eigenlijk al begin april bekeken worden, maar dan was ie zelfs nog zo helder niet. Ik heb ook 1 waarneming uit het buitenland (spanje met zuivere horizons!) op het web gevonden waarvan die waarnemer zegt dat ie hem op 7,7 schatte (13 april), terwijl de efemeriden 5,0 geven. Hij zal dus niet echt mag 4 zijn vanavond, maar slechts iets van 7.

Er is trouwens momenteel nog zo'n komeet van mag 4 die dicht bij de zon staat (96P/Machholz), maar ook deze wordt dus niet aangeraden om hem
                          op te gaan zoeken.

Ik hoop natuurlijk dat ik helemaal ongelijk heb, en ben zeker benieuwd of jullie hem vanavond toch hebben kunnen zien!
                          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door Guus Gelein
                            Pas vanaf een bepaald zoomniveau wordt de werkelijke grootte van de Maan aan de hemel getoond. Persoonlijk vind ik dit wel een beetje storend.
                            Ja aleen als je inzoomd krijg je dit, het zou leuk zijn als die komeet zo zichtbaar was, maar daar geloof ik toch ook niet in.

Commentaar

die staart mag je alleszins al vergeten, want Encke heeft helemaal niet zo'n mooie staart...

8)
                              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
                              X