Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe weer-/lichtvervuilingskaart beschikbaar

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe weer-/lichtvervuilingskaart beschikbaar

Deze geeft een combinatie van een opgaand licht kaart en het wolkendek.

http://www.wetterzentrale.de/pics/m7slp.html

Overigens lees ik op mijn speurtocht dat in Wallonie als besparingsmaatregel het beruchte licht op de snelwegen 's nachts UIT gaat. Dat is echt goed nieuws! Het licht was in de ruimte net zo goed te zien als de Chineze Muur!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Handige kaart.

De Waalse regering heeft die maatregel inderdaad ingevoerd maar in Vlaanderen doen ze dat al jaren . Het enige probleem is dat autosnelwegen in Vlaanderen maar een fractie van het wegennet is - moesten ze het nu overal doven zou het pas leuk worden.
    The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Straatlantaarns moeten na een bepaalde tijd (23:00u?) gewoon UIT. En zéker als deze langs snelwegen of grote provenciale wegen lopen. Klaar. Ik snap ook echt niet dat er zo moeilijk over gedaan word. Dit zijn vaak de wegen die dwars door de natuur lopen, en zo hele mooie stukken vervuilen met al hun licht. Je hebt toch koplampen op de auto? Het enige nut van die krengen is om vrachtwagenchauffeurs 's nachts van dienst te zijn, zodat ze niet zo snel moe worden. Maar verder zie ik geen voordelen. Ondanks dat van straatlantaarns in de stad nog nooit bewezen is dat het er veiliger op word, heb ik er iets minder problemen mee, maar het mogen er wel wat minder worden. Verder moeten er duidelijke afspraken komen over lichtreclames en enorme spotlights de lucht in (de kerk bijvoorbeeld)? Tuurlijk het geeft sfeer, maar wie maakt dat nog uit om 23:00u? Uit onderzoek is ook gebleken dat niet alleen dier maar ook de mens last ondervind van straatlantaarns. De berichten zijn dat Nederland 12.000.000 straatlantaarns weg gaat doen, maar ik moet het nog zien. Pasgeleden is er een gloednieuwe rotonde aangelegd in de veluwe, mooi omringt met een stapel straatlantaarns. Hoezee voor degene die dat bedacht heeft! Laten we alsjeblieft een voorbeeld stellen.

Goed, die discussie aan de kant, hoe actueel is de kaart?
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ehm... ik begrijp de kaart niet. Het lijkt me eerder een kaart met wolkendek en luchtdrukverschillen.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Sterker nog, het is een kaart met wolkendek en luchtdrukverschillen.
          Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

sorry effe off topic van die kaart
            en on topic steem.

Euhm zijn daar mensen mee bezig eigenlijk? om voorstellen of gewoon al te reclameren tegen je lokale volksvertegenwoordiger of wat dan ook, om iets tegen die lichtpollutie te doen?

anders BeNe alle sterrekijkers on the net verzamelen, en petities en duizenden mails versturen.

Want nu ik elke nacht effe buitensta, merk ik ook wel dat het potverdorie noooit donker is.
            Maar ja mss dat de meesten toch nog bang zijn in de donker dus dat het nachtkastlampje best blijft branden. en in deze tijden van angst en lexusbezitters denk ik dat je ze niet snel overtuigd gaat krijgen om veel licht uit te doen.

On topic kaart, ksnap ook niet hoe ik hier lichtpollutie moet interpreteren.
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Als die kaart zo nu en dan ge-update wordt dan zou je de lichtvervuiling op een gegeven moment toch ook moeten kunnen zien ? Deze kaart is van 12:00 s'middags dan zie je die verlichting nog niet.

Commentaar

dan hou ik men hart vast voor het beeld van vanavond,
                frankrijk en duitsland zullen nog wel grote donkere gebieden tonen,
                ben benieuwd naar belgďe.
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Is dit niet gewoon een weerkaartje met voor de sier de aarde bij nacht steden foto erop geplakt? Zou het werkelijk een actuele sattelliet foto zijn van de verlichting?

Commentaar

Werken...
                  X