Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opdracht voor deze week (15) : Spoelnevel NGC4565

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opdracht voor deze week (15) : Spoelnevel NGC4565

Het mooiste zijkantstelsel in de amateurtelescoop. Bovendien niet moeilijk te vinden.
    Gebruik het kaartje. Het is echt heel simpel. Je gaat naar de linkerkant Coma Berenices (die open sterrenhoop links naast de leeuw, met het blote oog te zien buiten de stad) en beweegt je kijker over RA een beetje naar links. Plop! Daar moet hij zijn.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Leuk Nop! Ik ga het eens proberen, als het tenminste helder wordt. Gaat dat lukken met een elfje?

Commentaar

Jazeker! Onder een donkere hemel.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

is dat dat ding waar je zondagavond bijna op ejaculeerde?
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

lol past dat in dit forum....

Commentaar

Ja dat lijkt me ook, maar ik snap Ionize's opmerking wel. Het was trouwens niet dit stelsel waar de hardste kreten vandaan kwamen bij Nop volgens mij. Had die een niet nog helderdere kern?

Hoe dan ook, echt een mooi zijkantstelsel! Superdun maar erg goed zichtbaar.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              Het was trouwens niet dit stelsel waar de hardste kreten vandaan kwamen bij Nop volgens mij. Had die een niet nog helderdere kern?
              Je hebt gelijk, Steem. Dat was NGC 4656. Die was volgens mij zelfs nog iets helderder...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Ja dat lijkt me ook, maar ik snap Ionize's opmerking wel. Het was trouwens niet dit stelsel waar de hardste kreten vandaan kwamen bij Nop volgens mij. Had die een niet nog helderdere kern?

Hoe dan ook, echt een mooi zijkantstelsel! Superdun maar erg goed zichtbaar.
                Weet ik niet meer... we hebben toen ook zoveel gezien. Ik ga hem van de week in de achtertuin nog eens opzoeken.
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Heb 'm 12 maart jl. bekeken: zeer opvallende vorm, leek wel een naald! De kern vond ik ook bijzonder, geen kleine felle pit maar een duidelijke, brede, felle uitstulping. Erg mooi!
                  "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                  X