Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Handige waarneemlijstjes

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Handige waarneemlijstjes

Iedere maand is het weer een dagtaak om uit te zoeken welke objecten er zichtbaar zijn. De kaarten en boeken die ik gebruik zijn handig, maar alles behalve compleet. Daarom heb ik wat lijsten gemaakt waarin een aantal objecten voor beginnende waarnemers gerangschikt staan per sterrenbeeld, een Messierlijst en een lijst met de sterrenbeelden (Latijnse en Nederlandse naam). Op deze manier is het een stuk makkelijker geworden uit te zoeken wat wanneer zichtbaar is, zeker als je kaartjes per sterrenbeeld print en de ontbrekende objecten eventueel zelf intekend.
    Waarschijnlijk zijn er al soortgelijke lijsten op internet te vinden, maar ik heb ervan geleerd en misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Prima Demelza.
    Inderdaad hartstikke handig voor beginnende -, maar zeker ook best handig voor gevorderde waarnemers.

Toevallig vandaag ook een lijstje gemaakt door diverse bijéén geGoogelde lijstjes samen te voegen. Het resultaat is een momentopname die nog zal groeien. Het document is oorspronkelijk een Excelbestand waar je verschillende doorsnedes door kunt maken en sorteringen op los kunt laten. Omgezet in pdf krijg je 4 bestanden, elk op een ander onderwerp gesorteerd.

Lijstje 1 geeft een hoop sterrennamen (+ magn.) en de sterrenbeelden waarin ze te vinden zijn in diverse talen. (Handig voor o.a. 3-star alignments met GoTo-monteringen. Daarbij worden soms redelijk exotische sterren gebruikt).

Lijstje 2 geeft de sterrenbeeldnamen alfabetisch gerangschikt op Latijn + de bijbehorende afko's (weer erg handig voor de kleine sterrenkaartjes in pda's).

Lijstje 3 en 4 geven de sterrenbeeldnamen alfabetisch gerangschikt op NL respectievelijk Engels. Lijstje 3 vertoont veel overeenkomsten met het betreffende lijstje van Demelza maar heb ik er toch maar bijgedaan vanwege de volledigheid.

Edit: lijstjes geactualiseerd per 29 april 2007
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

mag ik jullie bedanken voor de moeite,hier heb ik wat aan als beginnend hemelkijker ;-)

Groetjes,

Bor
      there is no darkside of the moon........really

Commentaar

Ook nog (voor fans van het sorteren in Excel):

http://sctscopes.net/Vic_Menard_400_List.zip
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Handig hoor al die -jes.

Commentaar

Ik heb ze trouwens in Excel gemaakt. Als iemand de Excelbestandjes wilt hebben om zelf dingen toe te voegen ofzo, dan hoor ik het wel. Scheelt weer een hoop werk.

Wel leuk te lezen dat ik niet de enige ben met een lijstjes-tik!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Nog 66: Link. Goed voor zo'n 2200 objecten.
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Actualisering lijstjes

De lijstjes die ik heb geplaatst als 2e post bij dit topic zijn inmiddels vervangen door geactualiseerde en aanzienlijk uitgebreidere versies.
                16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Zo.. toch maar even de lijstjes gedownload en die gaan mijn astrokoffertje in.
                  Thanks heren!!
                  * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                  * 10x50 Bresser bino
                  * TouCam II Pro
                  * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Edit van mijn eerdere post:
                    - 69 sterrenbeelden
                    - 3400 objecten

Na een volgende update ligt dat aantal tegen de 4000, zie hier.
                    Updates bestaan uit alle objecten in de Sky Atlas 2000.0, aangevuld met DSO's die ik in AstroPlanner tegenkom, en/of door eigen observaties. Daarnaast alle Struve dubbelsterren en een groot aantal Herschel's en Burnham's.
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                      Edit van mijn eerdere post:
                      - 69 sterrenbeelden
                      - 3400 objecten

Na een volgende update ligt dat aantal tegen de 4000, zie hier.
                      Updates bestaan uit alle objecten in de Sky Atlas 2000.0, aangevuld met DSO's die ik in AstroPlanner tegenkom, en/of door eigen observaties. Daarnaast alle Struve dubbelsterren en een groot aantal Herschel's en Burnham's.
                      Holy cow, das nog eens een lijst
                      Jij hebt echt teveel vrije tijd maar dat neemt niet weg dat ik je zeer dankbaar ben!
                      * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                      * 10x50 Bresser bino
                      * TouCam II Pro
                      * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Werken...
                      X