Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planetoide Massalia heel dicht bij Theta Cnc

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planetoide Massalia heel dicht bij Theta Cnc

hallo,

Om even in de ban van de planetoiden te blijven, is er ook tijdens de nacht van do 5 op vr 6 april een zeer nauwe samenstand van amper 45 boogseconden tussen de planetoide 20 Massalia (die dan van mag 10 zal zijn) en de hoofdster Theta van de Kreeft (RA 08h32 Dec 18g06) die een magnitude heeft van 5,3. Het zal natuurlijk niet zo spectaculair zijn als de aardscheerder 2006VV2 van vorig weekend, want de verschuiving zal pas na een uur opvallen. Maar wetende dat je naar een brok steen van 140 km zit te kijken, die dan ook nog eens iedere 8 uur rond zichzelf wentelt en zo voor een verschil van 0.3 mag zorgt, dan doet het toch altijd iets. Bijzonder is ook dat Theta Cnc de ster pal rechtsonder M44 is 8) ! De kreeft staat donderdagavond 50 graden hoog. Wie probeert?

groetjes,

david
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

hoi

vanavond al eens Massalia opgezocht ... weliswaar een dag te vroeg, maar toch al in de buurt van Theta Cnc (dat trouwens een knappe gele ster is). Het is ook aan dat stuk hemel waar Saturnus zit.

Als je dan naar Massalia kijkt, ... dan zie je toch dat zo'n sterretje er anders uit ziet dan de andere ... maar dan denk je dat dit gewoon is omdat je weet dat het hem is ... maar vergelijk dan eens echt met de andere sterretjes, dan zie je toch dat zo'n planetoide niet zo scherp is en ook niet zo zuiver wit is!

We zullen morgen wel zien

groetjes

david
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary
      Als je dan naar Massalia kijkt, ... dan zie je toch dat zo'n sterretje er anders uit ziet dan de andere ... maar dan denk je dat dit gewoon is omdat je weet dat het hem is ... maar vergelijk dan eens echt met de andere sterretjes, dan zie je toch dat zo'n planetoide niet zo scherp is en ook niet zo zuiver wit is!
      david
      Hai David,
      bedankt voor deze leuke waarneemuitdaging. Ik ga hem graag aan, vooral omdat de weersonstandingheden er aardig uitzien.

Ik sta vanavond te slijpen op Sterrenwacht Almere. Ik zal mijn Bully (de Skywatcher 150mm refractor) meenemen en tussen de werkzaamheden door eens goed kijken.

Leuk dat je vermeld dat zo'n object er op een of andere manier toch anders uitziet. Volgens de Efemeris Generator is het object vanavond 0,125 boogseconde groot. Dat ligt natuurlijk ver beneden het scheidend vermogen van iedere amateurtelescoop. Waarschijnlijk heeft de seeing minder invloed op zo'n (miniscuul) schjijfje. In elk geval minder invloed dan op de nog veel kleienere sterbeeldjes. Mogelijk dat dit effect bij redelijke seeing merkbaar is en er aan bijdraagt dat het object er toch anders (en meer steady) uitziet.
      Ben erg benieuwd!
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

... zonet tijdens de rust van AZ-Bremen ...

naar Massalia gekeken die nu dicht bij de gele Theta Cnc staat. Het lijkt nu wel een dubbelster. Ook leuk om te zien dat het sterrenpatroon dat je gisteren in je hoofd had zitten, nu helemaal verstoord is omdat Massalia nu ergens anders staat

groetjes

david

Commentaar

Waar kijk jij eigenlijk mee David ? Ik vermoed dat de meesten van ons niet over de juiste spullen beschikken om deze planeto´de te kunnen zien toch ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Waar kijk jij eigenlijk mee David ? Ik vermoed dat de meesten van ons niet over de juiste spullen beschikken om deze planeto´de te kunnen zien toch ?
            Dat valt mee. Gisteren keken we met een clubje mensen vanuit hartje Almere-Haven met een 150mm refractor. We werden gehinderd door felle lampen en door oplichtende stoomwolken van een verwarmingsketel. Desondanks was de planetoide 20 MAssalia erg goed te zien.
            Zoals voorspeld vlak naast de ster Theta Cancri.

Na enige tijd was ook de beweging waar te nemen.
            Zie de tekening hieronder. De planetoide is weergegeven als drie sterretjes links van de heldere ster.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Het is leuk om deze waarneming te vergelijken met de waarneming van de aardscheerder 2006 VV2 van vorige week. Die bewoog veeeel sneller.
              (zie de tekeningen hieronder in ongeveer dezelfde schaalgrootte)
              Ik heb de tekeningen eens vergeleken en nagemeten en kom tot de volgende resultaten:

2006VV2 - beweging 40' per uur afstand 4,1 miljoen km
              20 Massalia - beweging 0,9' per uur afstand 240 miljoen km

Dus Massalia bewoog 45 x trager, maar stond dan ook 60x verder weg.

Grappig detail: Ze waren van gelijke magnitude.

Commentaar

.

Commentaar

Hmm, dan zou ik hem dus ook moeten kunnen zien met mijn 150 mm reflector (als ik hem kan vinden tenminste). Mooie tekening overigens.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    Hmm, dan zou ik hem dus ook moeten kunnen zien met mijn 150 mm reflector (als ik hem kan vinden tenminste).
                    Ja zeker even proberen. Vanavond staat 20 Massalia nog steeds vlak theta Cnc. Ongeveer 16' ten oosten.
                    Succes!

Commentaar

harro, prachtig hoe je je waarnemingen toont!

sterrenkijker, ik kijk met een 30cm f4 newton, maar dat is enkel om meer kans te hebben om heel zwakke objecten als kometen en galaxies te kunnen zien, want voor die planetoiden, helderder kometen, variabelen en dubbelsterren heb je absoluut geen zo'n grote kijker nodig.

groetjes,

david

Commentaar

Ik heb gisteren-avond nog wel even naar de planeto´de gezocht met een ervaren waarnemer van onze sterrenwacht. We konden de omgeving wel vinden, maar of we de planeto´de ook hebben gezien was niet met zekerheid vast te stellen. Het is nogal een geduld-object dat zich pas verraad doordat het zich verplaatst heeft en we waren nogal druk met het tekenen van nevels (daarover later meer in een ander topic).

Commentaar

Ja, ik zit ook nooit echt te wachten om te zien welk sterretje aan het verschuiven is. Ik druk meteen een sterrenkaartje af van het gebied, vergelijk dan in het beeld, en dan weet je gewoon welk sterretje het zeker moet zijn...

groetjes

Commentaar

Werken...
                          X