Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet Lovejoy steelt de show in april

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Komeet Lovejoy steelt de show in april

Op 15 maart jongstleden ontdekte de AustraliŽr Terry Lovejoy vanuit zijn woonplaats Thornlands in AustraliŽ een nieuwe komeet: Lovejoy (C/2007 E2). De komeet viel meteen op door zijn opvallende groene kleur bij de coma. Terry Lovejoy is alweer de tweede AustraliŽr die een komeet heeft ontdekt de afgelopen tijd, want Robert McNaught, de ontdekker van de enorm heldere komeet McNaught die in januari te zien was, komt ook uit AustraliŽ. Maar wat heeft deze komeet voor ons in petto de komende maand?

Lovejoy ontdekte de gelijknamige komeet ruim 15 dagen geleden als een object met een magnitude van +9 in het sterrenbeeld Indus, een sterrenbeeld dat alleen op het zuidelijk halfrond te zien is. Toen hij de vondst rapporteerde aan het Central Bureau for Astronomical Telegrams (CBAT) in Cambridge omschreef Lovejoy de komeet als een komeet met een groengekleurde coma, richting het zuidwesten.

Wat opvallend is, is dat Lovejoy geen telescoop gebruikte bij de ontdekking van de komeet. Bijna alle kometen worden ontdekt met telescopen, maar Lovejoy had alleen maar een Canon EOS 350D met een 200mm zoomlens op F/2.8 nodig om te komeet te vinden. De AustraliŽr zag de komeet op 16 fotoís van elk 90 seconden belicht. Een droom kwam uit voor Lovejoy, want hij was namelijk al twee jaar bezig met het zoeken van een komeet aan de hemel.

De groene komeet is te zwak om met het blote oog waar te kunnen nemen, maar met een telescoop is hij wel te observeren. In tegenstelling tot komeet McNaught is komeet Lovejoy eerst aan de zuidelijke hemel te zien en binnenkort aan de noordelijke hemel. Lovejoy zal niet zo'n spectaculaire verschijning zijn als komeet McNaught, want de komeet zal volgens schattingen van sterrenkundige maximaal een magnitude van +0.7 bereiken.

Komeet Lovejoy zal dan tussen de sterrenbeelden Capricornus en Boogschutter verschijnen. Van 20 tot 25 april, zal de komeet de melkweg doorkruisen en op weg gaan naar het sterrenbeeld Arend. Rond deze datum passeert de komeet de Aarde het meest dichtbij op 66 miljoen kilometer en zou hij dus op zijn helderst moeten zijn. Tegen het eind van de maand april zal de komeet tussen de sterrenbeeld Lyra en Hercules te vinden zijn, twee sterrenbeelden die rond middernacht in het oosten te vinden zijn (zie het onderstaande kaartje).

"Na veel inspanningen in 2006 om dan eindelijk een komeet te vinden had ik het een tijdje opgegeven omdat ik maar niets vond. 15 maart was slechts de tweede keer dit jaar dat ik naar buiten ben gegaan om een komeet te gaan zoeken. Sinds 2004 heb ik denk ik wel duizend gebieden aan de hemel afgespeurd in de hoop een komeet te vinden, maar tevergeefs. 2007 is een goed jaar voor het waarnemen van kometen met twee doelstellingen die ik had en die inmiddels zijn bereikt: het zien van een komeet bij daglicht (McNaught) en het ontdekken van een eigen komeet," aldus een enthousiaste Terry Lovejoy.

Bron: Space.com

Origineel geplaatst door Freek
    Terry Lovejoy is alweer de tweede AustraliŽr die een komeet heeft ontdekt de afgelopen tijd, want Robert McNaught, de ontdekker van de enorm heldere komeet McNaught die in januari te zien was, komt ook uit AustraliŽ.
    Zou dat komen omdat het in Australie zo veel donkerder is dan in onze regionen ?

Nog bedankt voor de tip overigens, ik hoop dat we er hier iets van te zien krijgen.

Commentaar

Uit het blaadje van de Koepel:
      Komeet C/2007 E2 (Lovejoy)
      Op 15 mrt 2007 heeft de Australische amateur Terry Lovejoy een nieuwe komeet ontdekt op een opname gemaakt met een 200 mm tele-
      lens. De komeet kon visueel bevestigd worden door John Drummond (Nieuw-Zeeland) die hem op magnitude 9.5 schatte. Uit voorlopige baanelementen blijkt dat deze komeet op 27 mrt 2007 door zijn perihelium
      ging op 1,09 AE van de Zon. Eind april 2007 nadert de komeet de Aarde tot op 0,44 AE en bereikt hij zijn maximale helderheid van vermoedelijk magnitude 7,5. De komeet volgt voor ons een vrij gunstige koers
      komeet C/2007 E2 noordwaarts. Half april komt hij boven onze horizon
      eerst in de Schutter en vervolgens in de Arend. In eerste instantie zal hij aan de ochtendhemel zichtbaar zijn, maar vanaf eind april ook aan de avondhemel en wordt hij al snel circumpolair. Hoewel de helderheid
      langzaam zal afnemen, zal de komeet ook gedurendede maand mei hoog aan de hemel staan in het sterrenbeeld Draak.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
        Origineel geplaatst door Freek
        Terry Lovejoy is alweer de tweede AustraliŽr die een komeet heeft ontdekt de afgelopen tijd, want Robert McNaught, de ontdekker van de enorm heldere komeet McNaught die in januari te zien was, komt ook uit AustraliŽ.
        Zou dat komen omdat het in Australie zo veel donkerder is dan in onze regionen ?

Nog bedankt voor de tip overigens, ik hoop dat we er hier iets van te zien krijgen.
        wss wel, als je zo sateliet nachtfoto's ziet van europa en australie zie je een Heel groot verschil
        Orion Skyquest XT8"
        oude 60 mm refractor...

Commentaar

Woehoe! Ik lees net dat Lovejoy over twee weken hoog boven de horizon te zien is met het blote oog De magnitude die de komeet zal bereiken is na alle waarschijnlijkheid +0.7!

Jaaaaa, dit wordt mijn eerste komeet!

Meer informatie
          Zoekkaartje

Edit: Niet dus..

Commentaar

Ehhh Freek...

"This comet begins the month in Sagittarius at magnitude 8.6. Look for a 8.2' coma. It should brighten by about 0.7 magnitudes,"

Dat betekent dat hij nog 0.7 magnitude helderder wordt. Maximaal 7.9 dus...
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Ehhh Freek...

"This comet begins the month in Sagittarius at magnitude 8.6. Look for a 8.2' coma. It should brighten by about 0.7 magnitudes,"

Dat betekent dat hij nog 0.7 magnitude helderder wordt. Maximaal 7.9 dus...
              Je hebt helemaal gelijk Roel. Zelf zei iemand tegen mij dat de komeet +0.7 zou worden, maar ik zou er zelf ook overheen gelezen hebben. Jammer..

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                [Zou dat komen omdat het in Australie zo veel donkerder is dan in onze regionen ?
                Dat AustraliŽrs relatief veel "nieuwe" objecten ontdekken heeft niet alleen te maken met hun donkere omgeving, maar ook met hun positie ten westen van de Grote Oceaan. Alle verschijnselen die zich manifesteren gedurende een relatief groot deel van een etmaal, zullen het eerst in de Australische avondschemering zichtbaar worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Nieuw Zeeland, Phillipijnen en Japan. En inderdaad: Japan loopt samen met AustraliŽ voorop met ontdekkingen van kometen en supernova's.

Commentaar

Heeft er iemand al de komeet Lovejoy waargenomen resp. een foto van geschoten?
                  Hij zou nu op zijn helderst moeten zijn.

Commentaar

zie de rubriek 'Waarnemen en verslagen' onder het forum 'Waarnemen' ...

ik verwacht zeker de komende tiental dagen meer waarnemingen, want de komeet komt nu ook 's avonds zichtbaar , zoals vanaf overmorgen bvb. komt ie al voldoende hoog bij middernacht ...

groets
                    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
                    X