Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Iedereen moet NU naar buiten voor Saturnus! (woensdagavond)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Iedereen moet NU naar buiten voor Saturnus! (woensdagavond)

De seeing is NU idioot goed! Met de 150 mm F5 Newton zie ik:

De Cassinischeiding haarschep rondom!
    Zeker 4 maantjes!
    Meerdere wolkenbanden!
    De ring voor de planeet, zo donker!

Retestrakker dan welke avond in de afgelopen winter dan ook! Het is dat geen kleiner oculair dan 4 mm heb, maar dit is zo'n nacht dat je tot 300x plus kan gaan. Maak er gebruik van, dit gebeurt niet vaak. Ik ga weer naar buiten, whoehoe!!!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Moet even naar mijn werk toe {opgebeld} hoop dat ik om 23.00 uur terug ben.Ga dan kijken .
    Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Hij is inderdaad praaaachtig!!!

Ik heb vandaag mn 90mm F10 skywatcher refractor ontvangen en heb m nu naast de ed80 staan.

In beide kijkers constant cassini te zien, meerdere wolkenbanden op de planeet en 4 maantjes! Nu naar buiten als je dit leest!

Commentaar

Ik kan met m'n Megrez 90mm en 4mm oculair het maantje Rhea zien, de Cassinischeiding en ik kan ook de onderste wolkenscheiding zien en dat is nog niet eerder gelukt.

Ben wel in alle haast zonder jas naar buiten gegaan, dus als ik morgen ziek ben, dan alvast bedankt Roel
        Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

jup! zelfs met mn slecht gecollimeerde 127mm F8 newton is het een scherp plaatje, bovenste wolkenband te zien, schaduw van de bol op de achterkant van de ring, en duidelijke aftekening van de ring voor de bol. Geen cassini helaas maar dat zal na collimeren beter gaan. 4 maantjes geteld waarvan 1 nt te zien (door er naast te kijken).

Idd roel, die reddot finder is ideaal!

Hoe beviel je nieuwe 9mm oculair? Ik ben er net achter gekomen dat mn goedkope 4mm kellner (van de lidl 70mm refr) scherper beeld geeft dan de 9mm MA die bij deze scoop zat.. waardeloos ding...
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik kom net terug van buiten en de seeing is inderdaad echt SUPER

Ik heb zelden zo'n goede seeing meegemaakt zeg. Het beeld van de maan was zelfs met m'n dob op 625x nog stabiel. Echt prachtig al die schaduwen en kraters. Ook de tektonische lijnen waren erg duidelijk zichtbaar. Bij Saturnus was de Cassini-scheiding ook bijzonder goed zichtbaar en ik kon zelfs de half-transparante overgang bij de rand van de scheiding zien.

Wat een avond!!
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Hoi Roel, bedankt!

Hier was het tegen elven wel goed, niet super. Volgende keer beter en het is jullie van harte gegund.
              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik heb ook buiten gestaan, en behalve saturnus ook de maan bewonderd. Wl heb ik al zoiets van "ik wil mr dan m'n refractor 80mm met 130x vergroting" :P
                Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Hoge-resolutie-Saturnus: Een verslag.

Gisteravond moest het er van komen: het grootse moment dat de kunsthars werd uitgegoten over de 40cm spiegel. (mijn carbonspiegel-project). Maar deze plannen werden wederom doorkruist door een enthousiaste kreet van Roel op het forum. "Iedereen NU naar buiten....!!!"

Dus daar gingen we weer: de 32cm dobson werd opgebouwd en de sterkste vergrotingen gingen erin: het TMB 5mm oculair (304x) en het Skywatcher 3,6mm oculair (420x).
                  En natuurlijk het filter van horregaas.

Door de dunne bewolking werd Saturnus extra uitgefilterd en verscheen als een zachtgeel getinte bol met een witte B-ring en grijzige A-ring in beeld. Een aantal maantjes stonden in het verlengde van het ringenstelsel.

Yeah! Zoals Roel al had geroepen was de seeing goed: tenminste, vrij goed en bij heel korte vlagen zeer goed.

De A-ring liet al structuur zien: de buitenzijde is donkerder dan de binnenzijde. De vage donkere overgang tussen deze twee is het zgn. Encke-minimum.
                  Veel moeilijker is de zeer smalle Encke-scheiding, gelegen aan de buitenzijde van de A-ring. Voor het eerst van mijn leven ontwaarde ik een paar keer een glimp daarvan!
                  Ik heb uitgebreid de tijd genomen en diverse filtercombinaties geprobeerd. Het Contrast-Booster-Filter van Baader gaf geen toegevoegde waarde.
                  Maar het gaasfilter gaf een duidelijke verscherping van het beeld. De Encke-scheiding was alleen te zien als ik dat stuk horregaas voor de kijker hing en alleen bij de allerhoogste vergroting.

De Cassini-scheiding was heel fraai te zien. Niet alleen in de uithoeken , maar zelfs vr de planeetbol langs! Tot mijn verrassing tekende de scheiding zich ook tegen de planeetbol af als een uiterst dun zwart lijntje. Blijkbaar is dit de schaduw van de A-ring op de planeetbol, die door de Cassinischeiding zichtbaar is.
                  Ook bijzonder aan de Cassinischeiding: De overgang van A-ring naar Cassini is zachter dan de overgang Cassini naar B-ring. Dit komt deels door het kleurcontrast (de B-ring is een stuk witter), maar ik vermoed ook dat de buitenzijde van de Cassinischeiding wat waziger is.

De B-ring is niet overal wit: naar binnen toe wordt de ring grijzer. Maar niet gelijkmatig.
                  Ik zag iets van onregelmatigheden. Dit zouden toch geen spaken zijn? Ik kan het me niet voorstellen. Ik zal het eens schetsen en vergelijken met webcamfotos van gisteravond. (dus heren Bosman, Kranenburg en vd Salm: ik ben benieuwd naar uw resultaten)

De C-ring was zeer goed te zien naast de planeet. De ringschaduw op de planeetbol werd ook zichtbaar ietsjes vervaagd doordat ie door de C-ring scheen.

Daarna nog een uigebreide blik op het maantje Titan. Nu kon ik duidelijk zien dat Titan een piepklein schijfje was ten opzichte van nabijgelegen sterretjes. Dat schijfje werd ook duidelijk aangevreten door de seeing, zonder te flikkeren, terwijl de sterretjes wel flikkeren.
                  En wat mij verbaasde was dat Titan zelfs een zalmrose tint liet zien, waar de andere maantjes wit waren!

Roel bedankt voor deze aansporing.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Grrr...hier: bewolkt.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Grrr...hier: bewolkt.
                      Hier was de seeing slecht...en dan bewolkt.
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Heb ik die avond ook weer net niet op het forum gekeken, en nog gedacht aan het naar de maan kijken, maar helaas niet gedaan. Balen dus.

Commentaar

Saturnus was iets scherper gister dan anders, maar er kwam al veel bewolking aanzetten en ik heb dan ook maar even kunnen kijken. Ik mis onderhand wel een barlow of kleiner oculair, want ik kom nogsteeds niet hoger dan 140 keer.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

In Drenthe was het ook prachtig. De Lichtbridge inmiddels gecollimeerd met nu scherpe beelden. Inderdaad getest op Saturnus. Cassini helemaal te zien. Zelfs tekening in de B-ring op scherpe momenten. (Overgang naar de C-ring?) Prachtige schaduw van de planeet op de ringen aan de oostkant. Encke heb ik niet kunnen zien. Wel vijf maantjes herkend, misschien zelfs meer maar ik heb geen mogelijkheid om meer dan die vijf uit te zoeken. Ten zuidwesten vlak bij de ring was ook een klein stipje te zien. Maar mogelijk was dat een ster.
                            Verder kon ik me nog even vergapen aan de Orionnevel. Dat is binnenkort afgelopen. Jammer, ik blijf het een prachtig object vinden.
                            Overigens dit alles gewoon in de achtertuin in de stad!
                            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Zou misschien kunnen dat het er meer dan 5 waren. Er stond in ieder geval geen ster helderder dan magnitude 16 in de buurt rond 12 uur gisternacht
                              Je hebt:

Titan 8.3
                              Rhea 9.7
                              Thetys 10.2
                              Dione 10.4
                              Japetus 11.0
                              Enceladus 11.8
                              Mimas 12.6(stond wel dicht bij saturnus dus werd waarschijnlijk overschenen door de planeet).

Zonder mimas kom je uit op 5. Denk dat deze het wel waren want van de maantjes van saturnus worden de magnitude al gauw 14, 15 of meer.

Commentaar

Werken...
                              X