Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vlekken op de zon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vlekken op de zon

Na 9 dagen een vlekkenloze zon eindelijk terug een groepje op het zuidelijk halfrond . Ik kon 4 vlekjes waarnemen tijdens een korte opklaring deze namiddag.
    Franky

http://www.digilife.be/club/franky.dubois/
    [url="http://www.digilife.be/club/franky.dubois/"]http://www.digilife.be/club/franky.dubois/[/url]

Ik ben benieuwd!

Commentaar

Welkom op het forum Franky!
      (Dat is niet mis wat er allemaal bij jou in de achtertuin staat! )
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Pfoe, een eigen sterrenwachtje, dat wil ik ook wel...

Ik heb ook nog heel eventjes naar de zon gekeken vanmiddag om mijn nieuwe zonnefilter te testen, maar door voorbijschuivende wolken kon ik de zon maar zo kort zien dat de vlekken me niet zijn opgevallen. Maaarrrr... komende week gaan we dat ruimschoots goedmaken!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Franky, is dat een Baader wedge die je gebruikt?
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

jipp , een Baader Herschel optical wedge , werk er nu al een jaar of 11 mee en is een onmisbaar instrument voor de zonnewaarnemer. Wel gebruik ik naast een ND filter ook een polaristiefilter . Bij eenvoudig draaien aan het oculair kan je de lichtsterkte van je zonnebeeld regelen !

Franky
            [url="http://www.digilife.be/club/franky.dubois/"]http://www.digilife.be/club/franky.dubois/[/url]

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Pfoe, een eigen sterrenwachtje, dat wil ik ook wel..
              Volgens mij is dat in belgiŽ makkelijker te bewerkstelligen qua verguningen enzo,dan in Nederland.Of is dat niet zo?
              Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

ik heb dit in 1995 aangevraagd bij stedebouw en geen enkel probleem ondervonden !
                Kleine anekdote, de koepel die staat op mijn gebouw was tweedehands en werd aangekocht door een amateur die in het Belgische Oostduinkerke woonde. De man kreeg geen toestemming van de gemeente om het te plaatsen in zijn tuin !

Franky

Commentaar

Ik heb zojuist ook even mijn kijker buiten gezet: een 150mm F/5 Newton met een zonnefilter afgediafragmeerd op maar liefst 40 mm! Ondanks die kleine opening kon ik vier zeer kleine vlekjes zien!
                  Wat mij opviel is dat hoe meer ik vergroot, hoe meer last ik heb van die zwevende deeltjes in mijn oog. Door de 6 mm kon ik daardoor de zonnevlekken nauwelijks zien.

Commentaar

Ik heb vanmiddag ook even naar de zon gekeken door mijn MTO, maar visueel zag ik geen zonnevlekjes, maar dat kan ook komen omdat ik maar 1600 mm ter beschikking had en ik door de zoeker van mijn camera heb gekeken. Ook fotografisch zijn ze niet te zien, maar dat zou ook kunnen komen doordat de focus niet helemaal goed lag (het is nogal moeilijk focussen op een zon zonder vlekken. Misschien dat iemand met een PST meer heeft gezien ?

Commentaar

Ik heb zojuist ook even mijn kijker buiten gezet: een 150mm F/5 Newton met een zonnefilter afgediafragmeerd op maar liefst 40 mm!
                      Waarom maar 4cm? Had je geen groter stuk folie misschien?
                      Ik heb deze middag ook gekeken naar de zon en kon 6 vlekken zien. Er was ook wat penumbra te zien bij de hoofdvlek dus heb ik een C-groep.
                      Verder nog wat testjes gedaan. Baader zonnefolie vs Orion glasfilter. De glasfilter wint met gemak. Het was trouwens niet de eerste keer dat ik beide eens vergelijk en telkens vind ik de glasfilter beter.
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Er waren dus toch zonnevlekken te zien, zal toch ook eens een zonnefilter voor mijn 150 mm Newton moeten maken, maar dan niet over de gehele opening omdat je daarmee veel te veel licht vangt wat het contrast niet ten goede schijnt te komen, maar wellicht ook niet zo best voor je ogen is.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                          Waarom maar 4cm? Had je geen groter stuk folie misschien?
                          Ik heb een off-axis filter gemaakt. Omdat er in mijn stofkap al een rond gat zit, kon ik het filter eenvoudig aan de achterkant van dat gat plakken. Het is maar 4 cm, maar wel 4 cm zonder obstructie! Bovendien zijn de details die je met een normaal zonnefilter op de zon kan zien niet zo erg groot vanege de slechte seeing overdag. Voor wat zonnevlekken en fakkelvelden is 4 cm dan ook voldoende. (een Coronado PST is ook niet zo groot!) Vanwege het gebrek aan obstructie en kleurfout is het beeld theoretisch vergelijkbaar met een 4 cm APO!

EDIT: De vlekjes van gisteren kan ik vandaag niet meer terugvinden...

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                            Er waren dus toch zonnevlekken te zien, zal toch ook eens een zonnefilter voor mijn 150 mm Newton moeten maken, maar dan niet over de gehele opening omdat je daarmee veel te veel licht vangt wat het contrast niet ten goede schijnt te komen, maar wellicht ook niet zo best voor je ogen is.
                            Een 15cm zonnefilter kan gerust gebruikt worden. Groter ook (zonder rekening te houden met de seeing). Er komt geen schadelijke straling door een goede zonnefilter. Er kan trouwens altijd nog een UV/IR filter op het oculair voor de zekerheid of het gemoed.

Commentaar

Bovendien zijn de details die je met een normaal zonnefilter op de zon kan zien niet zo erg groot vanege de slechte seeing overdag. Voor wat zonnevlekken en fakkelvelden is 4 cm dan ook voldoende. (een Coronado PST is ook niet zo groot!)
                              Vergeet niet dat je ook 90mm Coronado filters hebt. Een PST laat veel zien maar er is nog veel meer te zien. Ik zie het nut van 4cm opening niet. Zo slecht is de seeing overdag nu ook weer niet. Bovendien ben je veel beperkter in je vergrotingen als het dan eens superseeing is.

Vanwege het gebrek aan obstructie en kleurfout is het beeld theoretisch vergelijkbaar met een 4 cm APO!
                              EDIT: De vlekjes van gisteren kan ik vandaag niet meer terugvinden...
                              Ik ga hier enkel mee akkoord indien de newton beschikt over heel goede spiegels. Kleurfouten spelen niet echt een rol hier.

Ik kon vanmiddag nog 2 vlekken zien met mijn semi-apo. Ook wanneer ik de opening terugbracht naar 5 cm kon ik ze nog zien. Ik stel altijd scherp op de granulatie. Een streepje aanbrengen op de focuser is ook heel gemakkelijk.
                              Het is ook handig als je eerst kijkt waar het noorden en het westen ligt. Zonnevlekken komen immers niet aan de polen voor maar meer naar de evenaar toe. Je zal een vlek vlugger vinden als je weet waar hij zich ongeveer bevindt.

Commentaar

Werken...
                              X