Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Next target: NGC 5746

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Next target: NGC 5746

Een edge-on (altijd fijn) sterrenstelsel in het sterrenbeeld Maagd met een helderheid van magnitude 10.3.
    Schijnt helder genoeg te zijn om eenvoudig met een elfje waarneembaar te zijn.

Een waarneemverslag met een 200 mm Newton:
    Bij 126x verschijnt een heldere, duidelijk noord-zuid georienteerde streep. Het centrum is zeer helder en in tegenstelling tot vele andere edge-on stelsels is de centrale verdikking zeer duidelijk waarneembaar. De stofband was helaas niet te zien. - Matthias Juchert

Dat klinkt lekker! Vanavond probeer ik hem te pakken te krijgen.

Voor een afbeelding klik hier: http://www.niji.or.jp/home/taku-t/CCD/i ... GC5746.jpg
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hé Roel,

Ben benieuwd naar je waarnemingen! Ben zelf gisteravond/nacht nog buiten geweest, slaap vanavond bij.
    Geef je weer effe een verslag van wat je zoal geobserveerd hebt? NGC5746 voeg ik toe aan m'n gids... ik heb er vast nog veel meer over het hoofd gezien dus laat maar komen.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hallo Roel, ik heb gisteravond mijn best gedaan voor je
      Ik citeer:

We hebben opvallend veel zijkantstelsels gezien. Als afsluiter suggereerde Norbert NGC5746: het stelsel dat Roel vorige week op het forum plaatste als oproep.
      Het object stond erg laag, net boven de boomtoppen. Het gebied was snel in beeld van de Dobson, maar juist op het moment dat ik scherpstelde dreven er wolken overheen. Heel eventjes klaarde het nog op en werd een glimp zichtbaar van een opvallend duidelijk…. zijkantstelsel. Alweer.
      Door Roels oproep voelde ik mij geroepen om het stelsel toch te gaan tekenen. Maar tegen de tijd dat ik met papier en potlood aan het oculair verscheen was het beeld alweer vertroebeld door de bewolking. En deze wolken bleven hangen. Dus sorry Roel, hier is alleen een grove “uit het hoofdschets” voor je.

Het gehele verslag kun je lezen op http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=

En hieronder dan een grove schets van NGC 5746. Niet fraai getekend, ook niet fraai ingescand (beperkte mogelijkheden hier op mijn werk) maar wel vers van de pers.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dat ding staat nu (eind Maart) ellendig laag. We hebben rond 00.15 gekeken en net boven de horizon. Jammer, want naast spica staat de Sombrero. Dus je zult rond middernacht boven de (Z) horizon moeten blijven turen.
        Of voor een reunie naar Side, Turkije, daar staat Corvus lekker hoog
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

mooie schets voor zo snel.
          ik hoop dat we nog vele mooie avonden krijgen

Commentaar

Om ongeveer 04:00 lokale tijd bereikt ngc5674 toch nog een hoogte van +40 graden.

Ik heb hem woensdagnacht ook vluchtig bekeken, tussen de sluierbewolking door. Een mooi langwerpig stelsel. De centrale 'bulge' was ook erg duidelijk. Goeie tip!
            Voor de 'Ultra Thin'-fanaten:
            http://www.stathis-firstlight.de/deepsky/superthin.htm
            Op zijn pagina staat ook de 'Revised flat galaxy catalogue'- top 140, met een berg stelsels die ook met telescopen met normale afmetingen te zien zijn. NGC5907 en 4244 zijn zo'n beetje de heldersten uit deze lijst.

@ Harro: weer een fraaie schets! 8)

Commentaar

Ik heb een gekeken of NGC 5674 voorkomt in een astroprogramma, zodat ik weet waar hij staat en hoe hij er uit ziet. Daarbij ontdekte ik het volgende. In Starry Night staan 4 ! posities opgegeven voor NGC 5674 dicht bij elkaar welliswaar maar toch vreemd, geen afbeelding echter. In Cartes du Ciel, geroemd om zijn deepsky-info, staat ter plaatse van NGC5674 een paarse stip, weer geen afbeelding. Stellarium komt niet verder dan een positieaanduiding zonder punt of afbeelding.

Is er een astro-programma waar wel afbeeldingen in staat van dit soort objecten ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Is er een astro-programma waar wel afbeeldingen in staat van dit soort objecten ?
                Geen idee, ik gebruik nooit astro-programma's. In de Pocket Sky Atlas staat ie wel duidelijk aangegeven.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  De DVD versie van het programma "deepsky astronomy software' bevat ca. 400.000 foto's van objecten........maar, kom op. Aan Cartes du Ciel heb je genoeg om het object zelf te kunnen vinden. Er wordt zelfs een complete beschrijving bijgegeven. Een paarse stip? Er zou een grijze vlek moeten staan.(Als je de SAC database gebruikt)
                  En als je toch een foto wilt is er altijd nog google.

Commentaar

NGC5746, H1-126
                    14:44:54 +01d57m00s

Vannacht (ochtend van 24 maart, reken het zelf maar uit voor morgenochtend net na ingang zomertijd...) transit om 03:19 lokale tijd, op een hoogte van 40 graden 15 minuten.

De data:
                    Hubble class: Sb
                    Vis. mag: 10.3
                    Grootte: 6.0'x1.2'
                    PA: 170 graden
                    Afstand: Ong. 78 miljoen lichtjaar

Groot, fel en erg uitgerekt. Edge-on met een erg kleine, felle kern.
                    Vormt een paar met het stelsel NGC5740 dat ten zuidoosten staat.
                    Ten westen staat de ster 109 Virginis.

Succes,

Victor

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                      Je bedoeld waarschijnlijk: 'Staat ten westen van de ster 109 Virginis'.

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                        Eh... Nee. Ten westen staat de ster 109 Virginis, op 14:46:15, NGC5746 staat op 14:44:54.

En voor de liefhebbers: Ten zuidoosten staat NGC5740, verder naar het zuiden 108 Virginis.

Commentaar

Eh... Nee. Ten westen staat de ster 109 Virginis, op 14:46:15, NGC5746 staat op 14:44:54.

En voor de liefhebbers: Ten zuidoosten staat NGC5740, verder naar het zuiden 108 Virginis.
                          Kijk nog maar eens goed...

Bedenk welk van de twee als eerste (in het westen) onder de horizon zal verdwijnen.

Commentaar

Bedenk welk van de twee als eerste (in het westen) onder de horizon zal verdwijnen.
                            Mijn eerder antwoord heb ik verwijderd, want Asellus heeft natuurlijk gewoon helemaal gelijk!!!

Bedankt!

Commentaar

Werken...
                            X