Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterbedekking door planeto´de Phthya

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterbedekking door planeto´de Phthya

Hier komt jullie kans...

Op 18 maart, 2:55 UT (3:55 MET) wordt de ster SAO 139083 bedekt door de planeto´de Phthya. Dit is in een groot deel van Nederland en BelgiŰ te zien. De ster heeft magnitude 9,5 en is makkelijk te vinden met een steratlas. De planeto´de is magnitude 12,9 en zal dus in sommige instrumenten ook te zien zijn, maar daar gaat het niet om. Het belangrijkste is dat je de ster gedurende max. 3,8 seconde geheel ziet verdwijnen.

Als je dit wilt waarnemen, zorg dan dat je ruim op tijd de ster in beeld hebt en houdt. Zorg voor een comfortabele positie en een goede klok en stopwatch. Waarnemen van 2:53 tot 2:57 is voldoende, maar je klok moet wel nauwkeurig gelijk lopen. En je moet onafgebroken naar de ster kijken. Zorg ook dat je precies weet hoe je stopwatch werkt, want je moet twee tijdstippen registreren: het begin en het einde. Als je gebruik maakt van lap-tijden kun je de stopwatch intern door laten lopen en achteraf ijken met een tijdsignaal.

Noteer ook je exacte positie. Liefst met co÷rdinaten gemeten door een GPS. Heb je die niet onthoud dan kenmerken van de lokatie dan kunnen we dat achteraf nog bepalen.

Als meerdere mensen dit op verschillende posities waarnemen, dan is het mogelijk om achteraf de diameter en de contouren van de planeto´de te bepalen.

Als jullie nog vragen hebben dan lees ik dat graag op dit forum. En natuurlijk jullie verslagen! Ook als je gekeken hebt en geen bedekking gezien hebt wel rapporteren hoor! Want dat betekent dat de positie anders was dan voorspeld en dat is ook interessant.

Voor kaartjes zie:
    http://astrosurf.com/eaon/Cartes/03%...8%20phthia.gif
    Heel wat kortere link , vind je ook niet ?

En nu maar hopen dat het ook helder is...
    Link aangepast ivm forumlayout . Moderator Skywatcher

Zou je echt aan de hand van coordinaten met bijbehorende tijdstip van bedekking dat kunnen bepalen? Ik wist niet dat dat zo'n verschil zou hebben als je in Limburg woont of in het noorden van het land.. Dit zou dan eigenlijk alleen lukken als inderdaad iedereen zijn klok exact gelijk zet met de atoomklok.

Ik kan helaas niet kijken op dat moment maar het lijkt me wel uniek om dat te zien, een ster die plotseling 'verdwijnt'.
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Werken...
    X