Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

supernova van magn 13,7 ontdekt!!!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

supernova van magn 13,7 ontdekt!!!!

Bericht van Wouter van Reeven:

Hallo allemaal,

In de nacht van 1 op 2 maart is een supernova ontdekt in het sterrenstelsel NGC
    5584. Dit stelsel staat op rechte klimming 14h 22m 23.7s en declinatie
    -00 23' 09" in het sterrenbeeld Maagd. Het stelsel is een spiraalstelsel van
    magnitude 11,6 en oppervlakte helderheid van 13,8.
    Ten tijde van de ontdekking van de supernova was deze magntidue 15,4. Inmiddels
    is ze magnitude 13,7! Dat is binnen het bereik van 15 cm telescopen en groter.
    De foto van de ontdekking vind je op

http://www.supernovae.net/sn2007/n5584s1.jpg

Succes met het opzoeken van deze supernova!

Groeten, Wouter van Reeven
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Bedankt! Lijkt me heel spectaculair. Ga het gauw proberen.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik heb hem gezien! Mijn 5e supernova in een paar jaar tijd! :-)

Zie hier voor een beschrijving:
      http://www.deepskylog.be/deepsky/detail ... tion=15879

Ik ben gisteravond samen met Werner Krijsveld van de afdeling Eemsmond wezen waarnemen bij het Lauwersmeer.
      Ondanks dat de hemel flink grijs was heb ik toch een aantal leuke dingen gezien. Omdat het alweer zo lang geleden was heb ik vooral wat oude bekenden opgezocht zoals M51, M81, M82, M101, NGC 4565. In M51 kon ik de spiraalarmen behoorlijk goed rondom zien. De brug niet, maar die is ook wel erg moeilijk. In M101 ben ik nog even op zoek geweest naar actieve gebieden. NGC 5462 zag ik vrij makkelijk als ook NGC 5471. Maar er moet denk ik meer in zitten dus dat komt zeker een keer.
      Opvallend was ook hoeveel beter Saturnus daar te zien was dan vanuit Groningen stad. De seeing is in de stad bijna altijd hopeloos, eigenlijk ook al niet de moeite. Het viel me op hoe moeilijk de cassini scheiding tegenwoordig is met de huidige hoek van de planeet. De schaduw van de ringen op de planeet, de schaduw van de planeet op de ringen en zelfs een wolkenband zag ik, maar van de scheiding slechts met moeite een hint.

Groeten, Jeffrey

Commentaar

Te gek Jeffrey,
        Goed gedaan
        ik heb ook goede voornemens, maar eehhhh .... dat ding is pas na 2 uur 's nachts een beetjen hoog aan de hemel.
        Pff: dilemma: ik had allang in mijn bedje willen liggen want ik sta op instorten (na een hele dag tuintegels en zand sjouwen...).
        Maar het is wel helder nu buiten.....

NGC 5584 staat op 12 graden hoogte nu. Midden in de lichtkoepel van Luchthaven Schiphol en kassenparadijs Aalsmeer.
        Ik ga naar bed....
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb hem om een uurtje of half 2 bekeken. Was bet goed te zien. Zou met die grote scoop van jou dan ook moeten lukken onder mindere omstandigheden?

Commentaar

Vannacht om een uur of 3 heb ik ook eens een poging gedaan met een 20cm newton. Het was redelijk goed weer maar erg vochtig. Maagd stond toen in de lichtkoepels. ngc5584 is inderdaad een lastige, en zeker onder de omstandigheden. Na een aantal minuten was ik er toch zeker van het stelsel te zien. Echt een grensgeval met die lichte achtergrond. De supernova was wel direct zichtbaar. Wat de magnitude ervan op dat moment was: geen idee. Na wat vergelijken met fototjes ben ik er vrij zeker van hem gezien te hebben. Ook heb ik er nog een snel schetsje van gemaakt. De helderheid van het stelsel is daarin wat overdreven en de veldsterren zijn niet echt nauwkeurig ingetekend.
            Nog bedankt voor de tip Jeffrey!

groeten michiel

Commentaar

Ik ben wel benieuwd hoe in jouw figuur de orientatie is. In die van mij:

is noord naar boven. Hoe bij jou? En niet in spiegelbeeld (wat ik niet verwacht bij een newton)?

Commentaar

Jeffrey, ik ga binnenkort de waarneming nog eens overdoen (hopelijk vannacht) en ga dan wat beter letten op de posities van de sterren. Ik had ook niet op de orientatie gelet, maar zuid is in mijn figuur boven, als ik me niet vergis.

Commentaar

Een nieuwe waarneming zat er helaas niet in. Ik blijf toch bij mijn eerdere waarneming. Nu staat noord boven. Ik gebruikte een vergroting van 107x. Die drie zwakke sterren in jouw figuur net links van het stelsel heb ik niet ingetekend. Ik heb me meer op het stelsel zelf geconcentreerd vandaar dat de veldsterren niet helemaal overeenkomen.
                  Hopelijk krijgen we nog een kans om hem te bekijken.

Commentaar

Werken...
                  X