Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

snel bewegende planetoide 30 maart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

snel bewegende planetoide 30 maart

Beste mensen,

Eind maart is onverwachts een snel bewegende planetoide te zien. Deze planetoide heet "2006 VV2" en is vorig jaar november ontdekt. Het is een zogenaamde "Near Earth Asteroid", een planetoide die dicht langs de aarde scheert en dan snel langs de hemel beweegt. Dit zijn behoorlijk zeldzame gebeurtenissen.

In de nacht van 30 op 31 maart beweegt de planetoide snel door het sterrenbeeld Kleine Leeuw, een klein sterrenbeeld ten noorden van het sterrenbeeld Leeuw. De planetoide heeft een diameter van slechts 2 km, maar omdat het dan slechts 9 maal zo ver weg staat als de Maan is het object toch erg helder (magnitude 9 of 10) en dan al met een kleine sterrenkijker zichtbaar. Met een 7cm sterrenkijker is het object misschien net te zien, maar met een 10cm sterrenkijker moet het zeker lukken vanaf een donkere plek.

Het object beweegt die nacht met een snelheid van ongeveer 1 graad per uur langs de hemel. Wanneer met een sterrenkijker het object eenmaal gevonden is en dan hoog vergroot wordt is de de beweging binnen enkele minuten zichtbaar. Met een vergroting van 120x lijkt de planetoide bijvoorbeeld 120 graden per uur oftewel 2 graden per minuut te bewegen.

Een opzoekkaartje is hier te vinden:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/temp/planetoide.gif

Het blauwe spoor is de planetoide met daarbij de tijd in nederlandse wintertijd.
    Meer info over de baan van de planetoide staat hier:

http://neo.jpl.nasa.gov/cgi-bin/db?name=2006+VV2

Groeten,
    Jeffrey Bout
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

hee jeffrey. bedankt voor deze melding.
    Dit zijn hele gave objecten om te bekijken.
    Heb zelf goede herinneringen aan 2004XP14.
    het was toen een prachtige warme nacht (twee uur 's nachts met korte broek).
    Het was spannend om te wachten op het moment dat de asteroide door beeld zou komen. Tot mijn vreugde verscheen uiteindelijk een nieuw sterretje. Bij sterke vergroting zag je het object traag maar gestaag voorbijdrijven. Heel raar.

Een jaar later was er een nieuwe kans (ik weet de naam niet meer) maar die heb ik ondanks verwoede pogingen niet kunnen spotten.

Ik zal 30 maart klaarzitten. Doet u allemaal mee?
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik zal ook klaar staan! Lijkt me een enorm leuk object om te bekijken, en op de plaat vast te leggen. Hopen dat ik dan mijn camera al terug heb dus. Bedankt voor de tip Jeffrey.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

LEUK! Dank voor de tip!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Schop!
          Nog een dikke week en dan is het zo ver...

Commentaar

dat is dus vannacht!!!!

Commentaar

Gaat het nog opklaren??
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Gaat het nog opklaren??
                ik wou net zeggen, het is hier een dikke soep op randje walcheren

naja, goeie reden om m'n belastingaangifte af te maken
                --
                Meade ETX70
                Bresser 10x50

Commentaar

Hier boven de belgische kust sloeg alles vanavond dicht ... hopelijk klaart het deze nacht nog op ! De maan staat ook wel in de buurt van de leeuw, maar zou toch geen probleem mogen zijn...
                  Maar morgen zal het alvast ook nog lukken !

2007 03 31 00h00 UT 10 28.30 +32 36.1 10.4
                  2007 04 01 00h00 UT 10 37.01 +08 33.3 10.1
                  2007 04 02 00h00 UT 10 43.05 -10 29.4 10.4
                  2007 04 03 00h00 UT 10 47.52 -23 13.3 11.0

Op post blijven!

David.
                  Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

hummmm, ben zojuist buiten geweest en heb een poging gewaagd.
                    Maar de omstandigheden zijn zeer beroerd. De maan staat volop te schijnen door een laag fletse bewolking. Daardoor wordt het maanlicht vrolijk uitgesmeerd over de gehele hemel. Er zijn bijna geen sterren te zien. Saturnus en Regulus met moeite! De grensmagnitude is ternauwernood 3....
                    De planetoide bevindt zich momenteel 5 graden oostelijk van Regulus.

Ik heb de 150mm Skywatcher refractor opgebouwd. Die heeft een beeldveld van 4 graden! Maar er was bijna geen ster te zien om te starhoppen. Zelfs niet bij 4 graden beeldveld!

De planetoide stond in een driehoekje van drie sterren van magnitude 7.8.
                    Die sterren kon ik met veel moeite onderscheiden.... Geschatte grensmagnitude in de kijker 8,5. 2006VV2 is momenteel magnitude 10,0. Dus die was buitengewoon onzichtbaar.
                    Teleurgesteld de boel weer opgeruimd..

Iemand anders nog wel succes gehad??
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

niet opgeven jongens!

hier boven brugge was het zowel vrijdag als zaterdag hetzelfde: platte bewolking die de ganse hemel bedekte, de maan kwam er zelfs met veel moeite door.

Toch is er nog 1 kans vanavond denk ik. Hij zakt slechts aan ongeveer 1 graad per uur, en vanavond heeft ie een declinatie van -10. Dus van 22u tot 01u lokale tijd staat ie nog altijd 30 graden boven de horizon. Hij zou ook nog altijd iets van mag 10.4 moeten zijn...

misschien meer geluk vannacht...

david.
                      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Hier in Groningen was het net zo. Amper sterren te zien. Ik kon de gordelsterren van Orion niet eens zien. Ik heb het maar niet geprobeerd...

Commentaar

ja! De planetoide was vanavond goed te volgen ! Gelukkig dat het vanavond helder was, want het was de laatste kans. De bijna volle maan maakte de achtergrond lastig blauw, maar de sterren tot mag 11 konden net gezien worden, en de planetoide leek me zelfs mooi van mag 10 te zijn. Het was gelukt rond 22h lokale tijd. Zie het kaartje hieronder vanuit een planetariumprogramma (Cartes du Ciel) die het gebied toont rond 10h42 RA en -07g50 Dec. Het pijltje toont hoe de beweging van het mag 10 sterretje in een kwartier kon gezien worden .

Bedankt voor deze melding op dit forum, want ik wist er nog niet van! Dit zijn toch van die waarnemingen die veel voldoening geven... het was alleszins m'n eerste aardscheerder...

koude groetjes

david

Commentaar

HEBBES !!!

De planetoide wijkt enkele boogminuten af van waar ik haar had verwacht. Ze is nog steeds Magnitude 10,0 schat ik.
                            Ze staat nu in een sterarm gebiedje, maar ze beweegt langzaam richting de ster TYC 5492-1077-1
                            Magnitude 6,9. Die zal ze over ca 10 minuten rakelings passeren.Dan zal de beweging erg duidelijk te zien zijn

KOM OP Iedereen: waag je kans.

Commentaar

Heel leuk.
                              De planetoide passeerde zoals gezegd een heldere ster. De beweging was daardoor direct te zien.
                              Ik gebruikte de 317mm Newton met een vergroting van 90x.

Er was erg veel maanlicht. En het object bevind zich in een vrij sterrenarm gebied. Daardoor was het moeilijk starhoppen. Pas na 15 minuten had ik het gewenste veld in beeld. Maar ik kon eerst niet ontdekken welke ster nou de planetoide was.

Dus een paar keer naar binnen om op de laptop de sterrenkaarten in te zoomen.
                              Ja... daar... daar stond een sterretje die op de PC niet wordt aangegeven. Dat was toen 22h 45m
                              En toen ik terug ging leek ie inderdaad iets verplaatst. En hij stevende recht op die heldere ster af. (SAO 137739 , magnitude 6,9)
                              Hup meteen weer naar binnen om te melden op het forum.

Hieronder een schets van het gebeuren.
                              Tsjakkaah. Weer een aardscheerder erbij.

Commentaar

Werken...
                              X