Announcement

Collapse
No announcement yet.

1353 Maartje

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Eigenlijk is een opname van een astero´de gewoon saai - ik heb Maartje enkel vastgelegd vanwege dit draadje en het verhaal dat erachter zit.
    Maar wanneer je dan toch al die opnamen hebt probeer je ze toch tot een wat 'interessanter' eindproduct om te vormen - vandaar deze laatste(!) animatie waarin Maartje haar eigen draadje spint ('cumulatieve maximum projectie').

MvG,
    Peter
    Attached Files

Comment

Heel mooi, Extrafocaal, dat je de moeite hebt genomen om dit draadje op te pakken en Bram Lindenburg een doeltreffend antwoord te geven. Wat een doorzettingsvermogen! Waarvoor onze dank! Hetzelfde geldt uiteraard voor Neo.

Weet Bram Lindenburg, de Topic Starter, dit al?

Edit: Ik heb hem een PM gestuurd. Ik hoop dat hij de signalering via email aangevinkt heeft staan.
      Last edited by John Baars; 13-07-15, 08:46.
      Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

De cumulatieve animatie is silky smooth en heel apart om te zien, erg mooi gedaan.
        Je knijpt er het maximale uit binnen de grenzen voor toegestane bestandsgrootte ;-)
        C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        www.neophoto.nl

Comment

Originally posted by John Baars View Post
          Weet Bram Lindenburg, de Topic Starter, dit al?

Edit: Ik heb hem een PM gestuurd. Ik hoop dat hij de signalering via email aangevinkt heeft staan.
          Hebben de nazaten van Maartje al gereageerd op dit mooie resultaat?
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Verhip, ik heb er ook nog een animatie van liggen.
            Maartje maakt hier 4 piepkleine stapjes, kijk maar of je haar gevonden krijgt.

Click image for larger version

Name:	1353-Maartje-900x600.gif
Views:	1
Size:	679.6 KB
ID:	1079611
            www.neophoto.nl

Comment

@ Fabricius
              Ik vraag na of er een gewoon emailadres bekend is.

@ Neo
              Gaaf filmpje!
              Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Grappig vierkantje links van het midden. Kent iemand het?
                What where the skies like when you were young?

Comment

Link naar 1353 Maartje en TS Bram van der Linden:

http://www.astroforum.nl/showthread....759#post714759

Comment

Originally posted by Neo View Post
                    Maartje maakt hier 4 piepkleine stapjes, .....
                    Beste Neo,

Mooie sequentie! Kennelijk ben je net iets vroeger met opnemen begonnen dan ik.
                    Overigens, ik tel drie stapjes vooruit en een grote terug (soort processie van Echternach) .

MvG,
                    Peter

Comment

Oplettend!
                      Inderdaad ietsje eerder gestart. In totaal ruim een uur gevolgd geloof ik.
                      Dat maakt astero´den ook zo leuk, je hoeft niet zo veel data te verzamelen om de beweging te kunnen waarnemen.

www.neophoto.nl

Comment

Originally posted by svdwal View Post
                        Grappig vierkantje links van het midden. Kent iemand het?
                        Een naamloos asterisme in het sterrenbeeld Aquila (Adelaar) op positie
                        (2000.0) 19h41m29.1s -06║49'22".
                        Komt niet voor in de Washington Double Star Catalog.
                        Magnitude van de vier sterren: 11,4 tot 12,5.
                        De onderlinge afstand tussen deze sterren is 20 tot 31 boogseconden.

Planeto´de Maartje beweegt rechts van het midden in de animatie van Neo.
                        De positie is ongeveer
                        (2000.0) 19h39m55.8s -06║52'08".
                        Hieruit is af te leiden op welke datum de foto's zijn gemaakt: 11 juli 2015 rond 22h45m UT.
                        Dus Neo en Extrafocaal hebben deze sportieve competitie ex aequo gewonnen.
                        Last edited by Fabricius; 05-08-15, 22:06.

Comment

Even een oud topic naar boven halen.

Ik kwam bij toeval Maartje tegen op een Franse website: hier
                          (naar beneden scrollen tot 1353 Maartje).
                          Twee waarnemers hebben metingen uitgevoerd om haar vorm te bepalen (de steenklomp, niet de oma). Interessant resultaat: hier

Comment

Working...
                          X