Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Maan bedekt de Pleiaden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Maan bedekt de Pleiaden

Een wat late aankondiging, en waarschijnlijk weet je dit al, maar later vandaag (zaterdag 27 januari) vindt een gedeeltelijke bedekking van de Pleiaden door de Maan plaats. Helaas begint dit tijdens de avondschemering:

Zie voor meer info: De Maan bedekt de Pleiaden.

Mocht het weer niet meewerken, dan is de herkansing in de nacht van 23/24 februari, dan dus wat later op de avond.
    Only the true messiah denies his divinity

Ik denk dat het weer niet meewerkt vandaag.

Maar wel leuk om te zien, het komt niet zo vaak voor dat M45 door de niet Volle maan wordt bedekt.

Commentaar

Ach in Stellarium of Starry Night is ie wel te zien hoor.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
        Ik denk dat het weer niet meewerkt vandaag.
        Hier is het nu hartstikke mooi weer. Hopelijk houdt het aan.

[edit] Volgens Urania hoort het hier nu 100% bewolkt te zijn. :P

Commentaar

Op het moment van de bedekking was het bewolkt, maar een paar uur later heb ik nog deze foto kunnen maken.

Commentaar

Lijkt net of de pleiaden eringeplakt zijn
            GSO Dobson 250/1200
            Bresser Skylux 70/700
            Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

Tja met zo'n felle maan er bij is het lastig om de sterren er goed op te krijgen. Wel netjes gedaan dus vind ik Sterrenkijker.

Hier was het trouwens helder op het moment van de bedekking, en toen zat ik op de fiets. Kon niks zien van de bedekking zelf omdat de maan dus te fel was en ik me al fietsend niet kon concentreren.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                Het komt niet zo vaak voor dat M45 door de niet Volle maan wordt bedekt.
                Bedoel je dat het vaker voorkomt als de maan vol is? 'k Kan daar geen reden voor bedenken. Of misschien bedoel je alleen dat we de gevallen waarin de maan vol is gewoon niet meetellen omdat het verschijnsel dan toch niet goed is waar te nemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wim Nobel
                  Of misschien bedoel je alleen dat we de gevallen waarin de maan vol is gewoon niet meetellen omdat het verschijnsel dan toch niet goed is waar te nemen.
                  Ja.

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Op het moment van de bedekking was het bewolkt, maar een paar uur later heb ik nog deze foto kunnen maken.
                  Origineel geplaatst door KESmieja
                  Lijkt net of de pleiaden eringeplakt zijn
                  Inderdaad, kijk maar eens 's avonds of met de gordijnen dicht..

Commentaar

Het is inderdaad een samengestelde foto. Dat komt omdat als je de pleiaden goed wilt belichten de maan overbelicht wordt. Andersom als je de maan goed wilt belichten zijn de pleiaden niet te zien. Misschien had ik dat er even bij moeten vertellen.

Commentaar

Het is inderdaad een samengestelde foto. Dat komt omdat als je de pleiaden goed wilt belichten de maan overbelicht wordt. Andersom als je de maan goed wilt belichten zijn de pleiaden niet te zien. Misschien had ik dat er even bij moeten vertellen.
                      De verhouding klopt niet echt, de grote van de maan vanaf de aarde is veel groter dan de Pleiaden.

Commentaar

De maan en de pleiaden zijn met dezelfde brandpuntsafstand (300 mm)gefotografeerd dus de verhoudingen kloppen wel.

Commentaar

De maan en de pleiaden zijn met dezelfde brandpuntsafstand (300 mm)gefotografeerd dus de verhoudingen kloppen wel.
                          Je hebt gelijk

Ontopic nu!

Commentaar

Werken...
                          X