Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Za 20 januari 18:00 Samenstand van Venus en dunne Maansikkel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Za 20 januari 18:00 Samenstand van Venus en dunne Maansikkel

Als het weer een beetje meewerkt (en het lijkt er op dat het vanmiddag helder wordt) dan kunnen we vanavond om 18:00 in de schemering als de zon net onder is een zeer smalle maansikkel zien aan de zuidwestelijke horizon, begeleidt door Venus. Ze staan zo'n 5 graden boven de horizon dus erg laag, zoek zo nodig een hoog gezichtspunt op.

Hieronder een plaatje uit Starry Night Pro van wat je kunt verwachten.

Kan ik Venus ook zien door mijn Lidl-scoop??? En is die dan net zo mooi als Saturnus???
    GSO Dobson 250/1200
    Bresser Skylux 70/700
    Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

Deze samenstand is al met het blote oog te zien. Je kunt er natuurlijk ook met je telescoop naar kijken (ik heb Venus ook wel door mijn Skylux gezien), maar gezien de lage stand aan de horizon en de onrust in de atmosfeer door de depressies van de laatste tijd zal het beeld niet erg helder en rustig zijn. Bovendien is de charme dat je de Maan een Venus nu tegelijk kunt zien en in je telescoop lukt dat net niet denk ik.

Commentaar

Nu maar hopen dat het eindelijk eens open is vanavond..

Overigens...van welk programma is dat screenshot genomen?...
        M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door ikzelf
          Hieronder een plaatje uit Starry Night Pro van wat je kunt verwachten

Commentaar

Bedankt.
            M.v.gr. Frans

Commentaar

Volgens de satellietbeelden op http://www.weeronline.nl/eurosatf.htm zou het nog kunnen opklaren, maar hier in Amersfoort is nog veel bewolking te zien in het zuidwesten. Hoe ziet het er aan de kust uit, kan iemand mij dat vertellen die aan de kust woont ?

Commentaar

Hallo Sterrenkijker

Ik woon in Lisse, dat is zo goed als aan de kust. En hier begint het op te klaren!!! Laatste wolken trekken over ons heen.

Ik heb de samenstand net door de verrekijker gezien. En de maan is vooral heel mooi. Weet iemand hoe oud de maan nu is?
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ja ik zie ze ook alleen jammer dat er net een aantal bomen voorzitten Wat een prachtig gezicht. Komen ze later nog hoger aan de hemel te staan? Of zie je de maan dan niet meer zo mooi?

Commentaar

Damm, het zit hier in Amersfoort nog helemaal dicht en het ziet er niet naar uit dat het snel opklaart. Kan iemand misschien even een foto maken, dan kan ik er toch nog een beetje van meegenieten.

N.B.: De maan is 1 dag oud, gisteren was het nieuwe maan om 5:01 MET.

Commentaar

Eindelijk mazzel gehad

Ik heb er net een tijdje naar lopen kijken. Erg mooi zeg. Venus is bijzonder fel en het ziet er prachtig uit met die maansikkel zo dichtbij.
                      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik zie net met stellarium dat de maan straks onder gaat, erg jammer want ik kan zo geen foto's maken met die bomen ervoor pff

Commentaar

hier in 't overbelichte utrecht zeer duidelijk te spotten als de wolken ruimte maken!
                          Meade AR6/Skywatcher 150/750 Refr/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
                          Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr
                          LXD-55 - Vixen GP - EQ6 Goto

Commentaar

Hier in Schiedam een prachrig uitzicht op de Maan en Venus!!! Prachtig om te zien!
                            Even de Maan bekeken door mijn telescoop, en het asgrauw schijnsel was prachtig te zien..
                            "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Commentaar

Niemand nog die foto's gemaakt heeft??

Commentaar

Werken...
                              X