Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opzoekkaartje McNaught

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opzoekkaartje McNaught

Ik heb een kaartje gemaakt voor de zw-horizon om ca 17.25 's avonds. Het is echt nu of nooit.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik hoop dat ik 'm morgenvroeg of morgenavond na zonsopkomst of zonsondergang kan zien, maar het weer lijkt me daar te slecht voor. Misschien hebben we over een tijdje nog een kans:

Na in conjunctie te hebben gestaan met onze ster zal McNaught langzaam maar zeker verdwijnen uit ons zicht. Dan zal de komeet alleen aan de zuidelijke sterrenhemel waarneembaar zijn. Maar ook in het verleden hebben astronomen gemerkt dat kometen vaak onvoorspelbaar zijn, dus de kans bestaat dat de komeet toch zichtbaar wordt aan het noordelijk halfrond. Volgens astronomen zal komeet McNaught over enkele weken een helder tussen magnitude * +2 en -8.8 hebben! Dat betekent dat de kans groot is dat McNaught helderder wordt dan komeet Hale-Bopp in 1995. Als de komeet nóg helderder wordt, is de kans groot dat hij overdag waarneembaar is!

* Hoe lager het magnitude-nummer, des te helder het object is. Negatieve magnituden zijn bestemd voor de meest bekende en best waarneembare objecten aan de hemel: de helderste ster aan de hemel is Sirius (-1.4); de Volle maan is -12.7; de zon is -26.7.

We zullen zien..

Commentaar

Wat!, magnitude -8,8 . Dat wil ik wel eens zien. Ik vond hem nu al helder. Dat zou wel een unieke gebeurtenis zijn. Ik vind raar dat hij niet in de media staat, maar dit zou verzeker wel zeer bekend komen.

Dus als hij terug helder word kunnen we hem weer zien in het noorden, of niet?
      Galaxia 114/900EQ-SKY
      You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

De reden dat hij nog niet grootschalig in de media is genoemd komt door het korte tijdbestek waarin de komeet te zien is, zijn lage stand, en het slechte weer. Als wij straks het geluk hebben dat de komeet ook overdag te zien is, dan zal er wel wat meer media aandacht voor zijn.

Ik ga het morgenvroeg nogmaals proberen, gewoon weer die wekker zetten en hopen op open stukken. En anders word het vroeger weg op werk en het tegen de avond trachten. Ik moet hem zien.

Bedankt voor het kaartje Nop!
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
        X