Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

The Proplyd Challenge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

The Proplyd Challenge

In 1992 ontdekte de Hubble SPace telescope vele Protoplanetaire Schijven in de Orionnevel.
    Dit zijn zonnestelsels in wording, net als ons eigen zonnestelsel 4,5 miljard jaar geleden ontstaan is.
    Deze schijven, afgekort tot Proplyds, bestaan grotendeels uit gas en voor een deel uit stof, die rondom een massamiddelpunt draaien, waarin langzaam een massaophoping plaatsvind en een protoster ontstaat.
    Deze Proplyds tekenen zich af als een donker vlekje tegen het heldere licht van de Orionnevel.

Nu vroeg ik mij af: zijn deze Proplyds ook visueel zichtbaar?
    Sterk uitvergrote foto's van de Hubble SPace Telescope laten er vele zien. Op de foto hieronder zie je links het Trapezium.
    Er zijn twee duidelijke Proplyds te zien: Boven het Trapezium en helemaal rechts op de foto.
    De afmetingen daarvan zijn ongeveer 2,0 bij 0,7 boogseconden.

Ik kon op internet niets vinden van visuele waarnemingen van deze twee objecten. Heeft iemand anders wel eens daarvan gehoord?

Met de huidige digitale techniek zou een hogereslutiefoto van dit gebied toch iets moeten laten zien? (Arend, Arnaud: een uitdaging voor jullie?)
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

heb er een hard hoofd in, dat je ze visueel kunt zien....met de imaging technieken van nu...geen idee, ben wel benieuwd. Denk dat je het met webcams wel kunt vergeten!
    greetz Emiel

Commentaar

Lijkt me onmogelijk die te zien. Alleen al vanwege het feit hoeveel moeite de HST ermee gehad heeft om hem gefotografeerd te krijgen. Vergeet et maar!

Trouwens: de website met de grootste visuele deepsky uitdagingen die ik ken is deze:

http://www.astronomy-mall.com/Adventures.In.Deep.Space/

Succes met Einstein's cross! :P (lukt ons ook nooit)

Op deze pagina

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/hulpmiddelen-in.htm

heb ik nog wat meer leuke sites met uitdagingen gezet.
      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Re: The Proplyd Challenge

Origineel geplaatst door Harro
        Met de huidige digitale techniek zou een hogereslutiefoto van dit gebied toch iets moeten laten zien? (Arend, Arnaud: een uitdaging voor jullie?)
        Bij de weg: deze rubriek lijkt mij niet de plek om fotografie verder uit te diepen (sorry als ik een zeurpiet ben )

Commentaar

Ik ga die rechtse toch eens cheken als het helder is, de plaats is een ieder geval niet moeilijk te vinden!
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
            Lijkt me onmogelijk die te zien. Alleen al vanwege het feit hoeveel moeite de HST ermee gehad heeft om hem gefotografeerd te krijgen. Vergeet et maar!

Trouwens: de website met de grootste visuele deepsky uitdagingen die ik ken is deze:

http://www.astronomy-mall.com/Adventures.In.Deep.Space/

Succes met Einstein's cross! :P (lukt ons ook nooit)

Op deze pagina

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/hulpmiddelen-in.htm

heb ik nog wat meer leuke sites met uitdagingen gezet.

Ok deze lijst slaat dus helemaal nergens op

http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... aintno.htm

Zonnevlekken op Rigel
            Kraters op Titan
            Een planeet buiten ons zonnestelsel
            Sojourner rover op Mars
            Bolhopen in Hercules cluster (abell 2151)

Is dit een grap of zit iets anders hier achter?
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Haha dat is duidelijk een geintje.

AINTNO way she's gonna see that

The Association of Invisible Nebulae and Things Nobody Observes

Note: This list is intended for visual observers only. Certificates will be awarded for a successful observation of one object from the list. Prolonged attempts at observation of any of these may be hazardous to your health. Any one unlucky individual of your choosing must verify your observation.
              Erg grappig lijst om te lezen ook.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

hehe die lijst is inderdaad briljant :-)
                Een grote grap natuurlijk, maar er zijn er al wel een paar afgestreept.

Commentaar

Hun afmetingen liggen beneden de seeinggrens (die voor de lage landen gemiddeld rond de 2 boogseconden ligt dacht ik), dus voor ons zullen ze niet zichtbaar zijn in normale situaties, welke telescoop of vergroting dan ook.
                  Groetjes uit de westhoek,
                  Karel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ilye
                    Hun afmetingen liggen beneden de seeinggrens (die voor de lage landen gemiddeld rond de 2 boogseconden ligt dacht ik), dus voor ons zullen ze niet zichtbaar zijn in normale situaties, welke telescoop of vergroting dan ook.
                    Tja ik ben bang dat jullie allemaal gelijk hebben. Is waarschijnlijk wel iets voor de AINTNO-lijst!
                    Toch ben ik blij te horen dat M15 de handschoen heeft opgepikt en een poging gaat wagen. Een speurtocht naar een object dat je waarschijnlijk niet zal zien heeft toch wel charme.

M15 succes! Als de hemel ooit nog opklaart gaan we het proberen.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Gisteravond stonden we weer in de Wieringermeer te observeren onder een prachtige sterrenhemel. Uit het verslag:

De seeing is niet optimaal. Ster E en F van het trapezium zijn niet zo goed te zien. Toch waag ik mijzelf aan een poging op een van de Protoplanetaire schijven. Hiervoor heb ik thuis al research gepleegd en diverse foto's van de Hubble SPace Telescope en aardse foto's uitgeprint.
                      De kijker wordt gericht op de grootste: dat is een zwart langwerpig vlekje van slechts 2 x 0,7 boogseconde. Hij staat iets oostelijk van het trapezium in een donkere zone in de nevel. Ik tuur en tuur bij een vergroting van 220 en 320x. Maar nee: zelfs onder deze heldere lucht is er niets te zien.
                      Er is juist op die lokatie bijna geen neveligheid te zien. Dus een piepklein miniscuul puntje "donkerzwart" geprojecteerd tegen "lichtzwarte" achtergrond.....????
                      No way man!
                      Oftewel: een prima object voor de AINTNO-list.
                      http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... aintno.htm
                      Dit is meer een object voor mijn toekomstige 40inch-binoculair ...

Commentaar

Die malle Duitsers hebben 't em toch geflikt (fotografisch):
                        http://www.astrode.de/proplyds

Respect!

Commentaar

Tjee leuke site. Kun jij als expert zeg maar aan geven of het aannemelijk is wat ze daar allemaal vertellen en voortal tonen? Ik bedoel, moeten we niet bang zijn dat dit een variant is van Maria-verschijningen voor astroliefhebbers? Ik wordt me daar een beetje overdonderd door al die pijlen, animated gifjes en bacteriele kweekjes.

t Lijkt me inderdaad een geweldige uitdaging maar er moet wel een kern van haalbaarheid in zitten toch?

"Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Origineel geplaatst door elvicente
                            moeten we niet bang zijn dat dit een variant is van Maria-verschijningen voor astroliefhebbers?
                            Ha ha: is dat een haaietand van Maria?

Voor zover ik de Duitse site heb gelezen ziet het er geloofwaardig uit hoor.
                            Het zijn jongens die het professioneel aanpakken als ik hun andere projecten zo bekijk.

Commentaar

Okee, Duitse site certified

Euhm nee geen haaientand, zie je het dan niet oh-ongelovige?!!! Dat is dat befaamde verschijning in een tostie! Tjek de link als je niet gelooft want hier staat het geschreven : http://news.com.com/2061-10786_3-5455245.html
                              "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Werken...
                              X