Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

The Trapezium Challenge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

The Trapezium Challenge

In een ander topic deed Nightsky een oproep aan alle lezers gedaan om deze maand eens extra aandacht te besteden aan de Orionnevel en foto's en tekeningen in te sturen.

Als aanvulling daarop bij deze een extra uitdaging: de Trapeziumchallenge.

In het hart van de orionnevel staat het bekende Trapezium. In een kleine telescoop kun je bij voldoende vergroting vier sterren zien.
    Maar er zijn ook nog twee extra sterretjes van magnitude 11, genaamd E en F. Tijdens een zeer heldere nacht waren ze duidelijk te zien in de 32cm dobson bij 320x vergroting. Het moet in kleinere kijkers ook lukken.
    Maar hoe klein??? Wie trekt de stoute schoenen aan en verslaat het Trapezium met een kleinere telescoop??

Hier een zoekkaartje
    en alvast veel succes en Clear Skies toegewenst!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Beide sterren heb ik duidelijk gezien in mijn 200 mm Dob, tijdens de laatste waarneemsessie in Kootwijk.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hee leuk dat je dit post! Ik heb er namelijk nog nooit bij stilgestaan dat het trapezium nog extra sterren bevat.

Ik ga het zeker eens bekijken met m'n dob. Als het tenminste nog eens opklaart.. ik zit nu al meer dan 5 weken te wachten op een heldere hemel
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Re: The Trapezium Challenge

Origineel geplaatst door Harro
        Maar hoe klein??? Wie trekt de stoute schoenen aan en verslaat het Trapezium met een kleinere telescoop??
        Weleens onder goede omstandigheden gescheiden gezien door een 102 mm f/6,5 Vixen ED refractor. Ik was mijn logboek aan het doorbladeren voor de datum en exacte omschrijving, maar kon de notitie niet zo snel terugvinden. Wel stuitte ik op een ander leuk object, de zogenaamde "Baseball Diamond" in de Zwaan. De officiŽle naam is Espin 202. Is niet zoveel over te vinden op Internet. Stond ooit een stukje over in de S&T van augustus 1998, blz. 109 ev. Op de volgende site kun je er een plaatje van vinden (links in beeld):
        http://tinyurl.com/y6m82d
        Het groepje sterren ligt ruim een graad ten oosten van Eta Cygni op ongeveer RK 20h02' en DEC +35ļ20'. In de Uranometria is dat op pag. 119 (editie maart 1996) boven de letter 'S' van de aanduiding Sh2-101. Enfin, starhoppen of go-to'en maar...

Het gaat om een zeer compacte formatie sterren in de vorm van een honkbalveld. Gebruik dus hoge vergrotingen! In mijn logboek heb ik er het volgende over geschreven:

Woensdag 4 september 2002. Locatie: Wassenaarse Slag, Wassenaar. Nevelige nacht, doch goede seeing.
        ...
        De Baseball Diamond is een meervoudige dubbelster dat een gebied bestrijkt van circa 20". De dubbelster telt vier hoofdcomponenten met magnitudes 9,4 / 11,0 / 12,1 / 11,9. Naast het eerste honk staat een 'runner' van magnitude 13,5. Voor de 8 inch LX-90 van Hans, was de Baseball Diamond gemakkelijk op te lossen. Mijn 15 cm Maksutov had meer moeite, maar liet wel de runner en een vermoeden van twee 'buitenvelders' zien bij een vergroting van 277x.

Keep in mind, mooie uitdaging voor de zomer.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Beide sterren heb ik duidelijk gezien in mijn 200 mm Dob, tijdens de laatste waarneemsessie in Kootwijk.
          Goed gedaan Roel. Knap; in een telescoop zonder volgmotor.

Origineel geplaatst door Maurice Toet
          Weleens onder goede omstandigheden gescheiden gezien door een 102 mm f/6,5 Vixen ED refractor.
          WAUW! Ongeloofelijk. jij bent bij deze de Trapezium-koning, Maurice!

Origineel geplaatst door Maurice Toet
          een ander leuk object, de zogenaamde "Baseball Diamond" in de Zwaan. De officiŽle naam is Espin 202.
          .... Keep in mind, mooie uitdaging voor de zomer.
          Lijkt me een hele leuke. k had er nog nooit van gehoord Maurice.
          Het is verstandig om komende zomer hier opnieuw een topic aan te wijden. Alvast bedankt voor de tip.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Vorige maand kon ik met mijn 127 mm f/6,5 TS refractor met 4 mm UWAN (205x) oculair (op Giro Telemont statief, dus azimuthaal) ook alle 6 de sterren zien. E en F waren op het randje, de seeing op zich goed, maar het was tussen de wolken door.
            Die waarneming wil ik dus nog een keer herhalen bij betere omstandigheden.

Groeten,
            Guus

Commentaar

Kijk, dan moet mij dat dus ook lukken onder goede omstandigheden en met het juiste oculair. Leuk om te horen. Nu nog helder weer en een meet zodat ik iemands oculair kan kapen.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mijn ervaring is dat de voornaamste vereiste om de zes sterren in het trapezium te detecteren vooral de seeing is. Zelfs met een 12" newton is het soms onmogelijk. En natuurlijk niet vergeten flink te poweren.

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                  Origineel geplaatst door Roel
                  Goed gedaan Roel. Knap; in een telescoop zonder volgmotor.
                  Nou, ik vond het helemaal geen moeilijk object... Ik liet zelfs de extra sterretjes bij het trapezium aan iemand anders zien (Wolkewietje? Steem?)
                  en die persoon zag er in ieder gevaal eentje ook direct.

Trouwens, op zoek naar meer info of die Baseball-diamond ontdekte ik dit berichtje op het Urania forum.
                  http://www.urania.be/forum/read.php?f=1&i=8&t=11751
                  Blijkt opeens dat ik dit groepje al eens heb waargenomen (zie laatste post). Dat noem ik nog eens "jezelf tegenkomen"!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Grappig: als je die Baseball Diamond uitvergroot lijkt het wel erg op een ander bekend hoopje:

Commentaar

Gisteravond was er weer zo'n geweldige sterrenlucht in de Wieringermeer.

Naast de grote dobson kwam ook Bully in actie: de 150mm F5 Skywatcher-refractor:
                      Tjonge ook deze kijker geeft een prachtig beeld van de Orionnevel.
                      En het Trapezium: zie ik daar werkelijk ster F???
                      Verdomd ja! En Ster E??? Er is een verdikking te zien bij Ster A, maar echt scheiden kan ik hem niet. Toch ben ik blij verrast over de capaciteiten van dit malle refractortje.

Commentaar

Hallo Gasten,

Het is mij niet gelukt gisteren avond, ik had verwacht dat ik het klusje wel even zou klaren in mijn 12" dob, niet dus, volgende keer doe ik nog een poging,

Groet
                        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Hallo mensen

Ik heb gister avond ook zitten waarnemen. En ik heb de E gezien!!!

Met mijn 8'' Dob en 120x vergroting had ik hem gevonden. Weet iemand van welke magnitude deze ster is?
                          F heb ik helaas niet kunnen vinden, volgende keer probeer ik weer want nu weet ik precies waar die staat.
                          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                          - EQ3, aandrijving + poolzoker
                          - Bresser 10x50
                          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik kwam enkel tot het Trapezium, maar dat is niet zo heel gek denk ik met maximaal 32x. Heb het echt geprobeerd, maar zelfs de B ster was net te doen. Helaas niet de juiste oculairs nog voor dit werk.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                              Ik kwam enkel tot het Trapezium, maar dat is niet zo heel gek denk ik met maximaal 32x.
                              Wat voor kijker heb je Steem? 32x is nl wel heel erg weinig voor dit werk.

Commentaar

Werken...
                              X