Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ooglaserbehandeling: gevolgen voor nachtzicht?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ooglaserbehandeling: gevolgen voor nachtzicht?

Ik ben een ooglaserbehandeling aan het overwegen om mijn bijziendheid (sterkte ongeveer -4.0) te verhelpen. Het is bekend dat zo'n behandeling vaak gepaard gaat met een tijdelijk slechter nachtzicht. Dit effect duurt echter hoogstens een paar maanden, heb ik me laten vertellen.

Zijn er onder de forumleden hier mensen die een dergelijke LASIK/LASEK/etc. behandeling hebben ondergaan? Zo ja, wat is hun ervaring wat nachtzicht betreft?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Kan je zelf helaas niet helpen met je vraag.

Weet wel dat er een zeer uitgebreid artikel in Sky & Telescope heeft gestaan mbt ooglaserbehandelingen en de (mogelijke) resultaten/gevolgen hiervan voor nachtzicht.

Dacht dat het een uitgave uit 2005 was.....

Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Off-topic:
      Niet doen Brinx! Ik heb erg veel slechte verhalen gehoord (en gezien) hierover. Natuurlijk zullen er veel mensen zijn met positieve ervaringen, maar er is een hoge kans dat er complicaties optreden. Je hebt maar 1 paar ogen!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
        Off-topic:
        Niet doen Brinx! Ik heb erg veel slechte verhalen gehoord (en gezien) hierover. Natuurlijk zullen er veel mensen zijn met positieve ervaringen, maar er is een hoge kans dat er complicaties optreden. Je hebt maar 1 paar ogen!
        Doe dan in ieder geval één oog Brinx! Dan houd je het goede oog nog over voor je oculair.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Lasek

Hoi Brinx,

Ik had -6 en -4.5 en heb een kleine 3 jaar geleden via de Lasek methode mijn ogen laten behandelen. (Zie verder op in mijn reply)

Tot op heden heb ik geen enkele spijt. Ik heb beide ogen 0 en 0 en het is heerlijk om zonder bril/lenzen te kunnen kijken. Nooit meer iets onder de contact lenzen, nooit meer een beslagen bril.....
          En door mijn lenzen kijker is het beeld niet anders dan voor de behandeling. Nou ja iets, als ik nu scherp stel kan iemand anders ook gewoon direct zonder opnieuw scherp te stellen waarnemen. :-)

Ik heb de eerste paar maanden wel wat last gehad van wat halo, reflecties en droge ogen maar dat was na een paar maanden geheel weg. Wel is de Lasek methode de eerste 3 dagen na de behandeling geen pretje, dus lekker in bed, radio aan (zien kun je toch weinig omdat je bescherm contact lenzen op je oog hebt) en je lekker laten verzorgen.

Ik wil wil ook nog wel eens wat sport duiken, dat was voor mij de belangrijkste reden om mij te laten behandelen. Geen contactlenzen die kunnen uitspoelen tijdens het duiken en dat is toch wel erg prettig.

Ik ga je niet zeggen dat je het moet doen, maar als ik had geweten wat ik nu weet had ik het jaren eerder laten doen. Maar ja, je kunt altijd net de pechvogel zijn die wel complicaties krijgt.
          Laat je in elk geval heel goed voorlichten en ga niet naar een kliniek die op prijs zit te concurreren. Ik ben bij Vision clinics geweest omdat die door de consumenten bond tijdens mijn behandeling de beste van Nederland was. Ben tegenwoordig niet meer goed op de hoogte en er zijn nu dacht ik ook veel meer klinieken die het aanbieden.

Groeten,
          Allan

De onderstaande risico's zijn niet specifiek voor VisionClinics. In het algemeen zijn aan elke chirurgische ingreep risico's verbonden.

* Zichtbedreigende complicaties zijn zeer zeldzaam, maar kunnen leiden tot onherstelbare zichtschade. Mogelijke (zichtbedreigende) complicaties van Lasek zijn onder andere ooginfectie, hoornvliesbeschadiging, netvliesloslating, bloedingen, (slag)aderlijke blokkade in het netvlies en blindheid. Als het voorste deel van het hoornvlies blijvend beschadigd is, kan transplantatie met donorweefsel nodig zijn.
          * Infecties zijn zeldzaam en kunnen met medicamenten meestal goed worden behandeld.
          * Neveneffecten van Lasek zijn minimaal. Aanvankelijk kan er sprake zijn van enige lichtgevoeligheid, 'glare' (schittering) en halovorming (kringen om lichten). Uw ogen kunnen enige weken tot maanden droger aanvoelen dan voorheen.
          Polarex 75/1200 - Polarex 60/700
          EQ6-pro
          SPC900NC/00
          Nikon;
          D70 - F80 - F50
          50mm/f1.8 - 105mm/f2.8 - 300mm/f4
          18~70mm/f3.5~4.5 DX, 35~80mm/f4~5.6, 70~300mm/f4~5.6, 80~400mm/f4.5~5.6

Commentaar

Je vergeet erbij te vermelden dat je ogen alsnog achteruit kunnen gaan! Garantie dat je NOOIT meer een bril draagt heb je niet!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dat klopt.

Maar dat is niet vreemd, omdat iedereen die ouder wordt op den duur een bril zal moeten gaan dragen.

Daar helpt inderdaad geen enkel behandeling tegen, omdat je ouder worden nu eenmaal niet kunt tegenhouden.
              En dat zullen ze je ook netjes vertellen indien je naar een kliniek toegaat.
              Polarex 75/1200 - Polarex 60/700
              EQ6-pro
              SPC900NC/00
              Nikon;
              D70 - F80 - F50
              50mm/f1.8 - 105mm/f2.8 - 300mm/f4
              18~70mm/f3.5~4.5 DX, 35~80mm/f4~5.6, 70~300mm/f4~5.6, 80~400mm/f4.5~5.6

Commentaar

Beide ogen op 0-0 krijgen is volgens mij bovendien heel zeldzaam. Dat noem ik gewoon geluk hebben. Bedenk ook dat als er nog wat gecorrigeerd moet worden je na een laserbehandeling geen contactlenzen meer kan verdragen. Ik heb zelf ontzettend slechte ogen (ongeveer -10)
                maar ik zou never nooit een bril willen. Daarvoor ben ik teveel een buitenmens.
                En met sterrenkijken lijkt het me helemáál nix...

Commentaar

Ik had het juist van de week met Guus Gilein over dit onderwerp. Hij had het artikel in Sky gelezen. Als ik het goed begrijp is er een kans van 5% dat je na de behandeling blijvend last van schitteringen of coma bij nachtzicht hebt. Dit wordt echter niet als een mislukking beschouwd en zul je dus ook niet in de statistieken van succesvolle behandelingen tegenkomen, omdat dagzicht als de norm beschouwd wordt.
                  Misschien kan Guus hierover nog iets meer zeggen?

Toch overweeg ik het nog te laten doen want sterrenkijken en ook tal van andere dingen zonder bril (en ook wakker worden en meteen scherp kunnen zien) dat lijkt me toch wel ideaal.

Commentaar

Ik heb mezelf nog verder ingelezen over de (mogelijke) gevolgen van de behandeling, en ik heb uiteindelijk een kliniek uitgekozen die als erg goed te boek staat (volgens consumentenonderzoeken). Lang verhaal kort: ik heb de behandeling afgelopen week (dinsdag de 30e januari) ondergaan!

Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van mijn zicht nu - ook 's nachts. Ik heb geen last van schitteringen, het enige (snel minder wordende) effect dat nog aanwezig is, is dat ik een zwakke gloed zie rond felle objecten (zoals koplampen of de volle maan). Volgens de arts vermindert dit effect verder over de volgende weken en is het niet permanent. Hij was overigens zeer goed te spreken over de respons van mijn ogen op de behandeling: alles is erg gladjes verlopen!

Ik zal een volgende update geven zodra ik weer eens door mijn scoop heb gekeken.

[edit]: Voor de duidelijkheid: ik heb de LASIK-behandeling gehad. Daarvan is bekend dat het herstel vlotter en pijnloos verloopt - wat ik overigens kan beamen.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dan mag ik jou als eerste hier van harte feliciteren. Kan me voorstellen dat dit, zeker in dit wereldje, toch een stuk fijner is. Het volgende biertje is van mij.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Van harte, hoor! Alleen al het feit dat je het aangedurfd hebt! Hou ons op de hoogte, vooral ook op de langere termijn. Het lijkt me heerlijk om zo door het leven te kunnen gaan!

Commentaar

Werken...
                        X