Announcement

Collapse
No announcement yet.

Totale zonsverduistering USA (augustus 2017)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cool, ik had alleen voor mijn woonplaats gekeken. Jij kan er daar met wat geluk net een piepklein riedeltje van zien als je vrij zicht op de horizon hebt, aan zee?
    Bij opnames zo dicht aan de horizon is de zonneschijf vaak al stevig vervormd en door de vele luchtlagen waar het licht doorheen gaat blijft er niet veel licht over. Vlak bij zonsopkomst gebruik ik zelf vaak geen filters omdat je al zo weinig licht hebt, maar als je weinig tot geen ervaring hebt met het fotograferen/filmen van de zon dan zou ik dat niemand durven aanraden. Let ook op met jouw zoeker, dopje erop of ook een klein zonnefiltertje ervoor doen.

Omdat de lichtomstandigheden zo snel veranderen als de zon onder gaat zou je eigenlijk echt een proefrun moet doen zodat je niet verrast wordt. Je bent anders geheid te laat en er is geen 2e kans..

Comment

• Originally posted by RoelandM View Post
      Click image for larger version

Name:	Knipsel.JPG
Views:	1
Size:	368.7 KB
ID:	1349455

Wij zitten de 3 dagen rond de eclips in Bend, net onder het eclipspad.
      Ha! Wij ook!

Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Comment

• Iskewb, ik zou niet op het strand gaan staan dat is te laag maar op een duintop of boulevard met vrij zicht op het westen en dus de horizon. De Aarde is nu eenmaal rond en als je hoger staat is jouw bereik verder. Wat filter betreft ben ik het eens met Neo. De helderheid is nu eenmaal sterk afhankelijk van de hoeveelheid bewolking / sluier bewolking en dan moet je flink uitkijken.
        RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

• Originally posted by Iskewb View Post
          Ik ben een beginner, en wil graag de partial eclips vanaf Nederland vastleggen.
          Er is maar een heel klein stukje van de maan voor de zon te zien
          Wat leuk dat jij hiervoor een poging gaat wagen .
          Ik wist niet eens dat er iets van te zien was in Nederland , maar nu lees ik dus van wel; op het uiterste randje van zonsondergang . Daardoor vind ik het toch intrigerend. En ben erg benieuwd naar jouw resultaten .
          Last edited by Harro; 08-08-17, 02:27.
          Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 40cm Newton, een paar fijne oculairen en een goed gezelschap.:)

Comment

• Volgens de mooie kaart van NASA https://eclipse.gsfc.nasa.gov/solar.html
            kan je in Nederland het begin van de eclips zien bij zonsondergang.

Leuk is dat deze eclips van dezelfde Sarosreeks (nr. 145) is als die van 11 augustus 1999. Toen was hij in Nederland net niet totaal bedekt. Dit jaar is hij net niet totaal onbedekt.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

• Via via kreeg ik de vraag van een groep JWG-ers die voor de eclips naar Nebraska trekt. Zijn er mensen die kort voor of na de eclipse in die regio zijn, en in zijn voor een meet-up? Ze dachten zelf dat iemand wel een praatje zou willen geven, maar laat je daar niet door tegenhouden...
              Geheel in stijl hebben ze gewacht tot <2 weken van tevoren met dit te regelen, maar er is geen beter plan dan een last-minute plan, dus wie weet?
              Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

• Ik heb een hotel in Boise (Idaho). 's ochtend even 40-50 km naar het noorden en genieten maar. Enige zorg zijn files de stad uit...
                "Hello Spaceboy"

Comment

• Die plek in Idaho heb ik ook overwogen. Ook verder gezocht naar andere plekken in Idaho en bij Jackson, Wyoming. Schitterende omgeving, maar betaalbare accommodaties waren al snel uitverkocht of werden afgekeurd door het reisgezelschap (comfortzoekers). Helaas, geen eclips voor mij.
                  Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

• Ik heb op de officiŽle eclips site van de NASA dit 2D/3D pinhole camera projectje gevonden.
                    https://eclipse2017.nasa.gov/2d3d-pr...ole-projectors
                    Ik vond dit wel een leuk project en heb de 2D versie nagemaakt en ingekleurd. Omdat ik naar Wyoming ga en de vorm van de staat een rechthoek heeft is dit niet echt spannend als schaduw dus heb ik voor de USA map gekozen en dat ziet er het zelfde uit als in deze foto. Het gaatje plaats je op de plek waar je in het eclips pad zit. Het sterretje geeft de plek aan van de hoofdstad van de staat of in mijn geval van de USA.

Click image for larger version

Name:	3d_team_pic_2_hand_zoom.jpg
Size:	66.0 KB
ID:	1350564

RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

• Originally posted by Iskewb View Post
                      Een andere vraag die ik heb: Weet iemand een geschikte locatie (in de buurt vd randstad) zijn om dit te gaan bekijken? Waarschijnlijk draait het erop uit dat ik ergens in de buurt van het strand ga staan, en ben op zoek naar een plaats waar ik mijn auto makkelijk kwijt kan, en niet te ver hoef te sjouwen met m'n spullen.
                      Wat dacht je aan het einde (zuidelijkst gedeelte) van de Astridboulevard in Noordwijk?
                      https://www.google.nl/maps/@52.23330...7i13312!8i6656

Bankjes en vrij uitzicht over zee, parkeerplek genoeg. Je zult alleen een paar euro's voor de parkeerautomaat moeten meenemen.

Deze Zon staat al lager dan 1 graad boven de horizon voordat je het eerste deukje gaat zien. Je hebt dus maar heel even. Maar altijd nog het proberen waard, ik ga daar ook ergens staan. Enkel voor die eeuwige wolken heb ik nog geen goed recept.
                      SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                      Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

• Gezien in een supermarkt in de binnenlanden van Zuid Mexico. Click image for larger version

Name:	IMG_2722.JPG
Size:	1.94 MB
ID:	1350974
                        Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 40cm Newton, een paar fijne oculairen en een goed gezelschap.:)

Comment

• Wij hebben een hotel gereserveerd in Lincoln en een in Cheyenne. Eigenlijk wil ik naar Cheyenne en dan de eclips kijken in Glendo State Park. Verder west ga ik niet (al heb ik daar ook nog een hotelreservering in optie) maar ik denk dat t daar te druk wordt. En daar zijn te weinig uitvalswegen.
                          Motto: Boterzacht bewerken!

Comment

• Marco, Roel en ik zitten ook nabij Glendo Lake; op een heuveltop aan de (rustige) oostkant , is onze bedoeling .
                            Als je wilt, kan ik je onze coŲrdinaten sturen per PM.

Comment

• Cool Harro!
                              Motto: Boterzacht bewerken!

Comment

• Ik ben D-Day op La Palma, Canarische eilanden. Is daar ook nog een hapje uit de Zon te zien, vlak boven zee?
                                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Working...
                                X