Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meteorenzwerm Ursiden

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meteorenzwerm Ursiden

Op 22 december, tussen 18.00 uur en 23.00 uur vindt het maximum van de meteorenzwerm Ursiden plaats. Ursiden zijn trage meteoren (33 km/s) en kunnen de hele nacht waargenomen worden. Heldere exemplaren zijn vaak geel van kleur. Het radiant van de Ursiden is voor onze contreien circumpolair en staat gedurende de maximumnacht in de buurt van de heldere ster Kochab. De Ursiden zijn afkomstig van de komeet 8P/Tuttle, die in januari 2008 zichtbaar wordt aan de sterrenhemel. Volgens astronoom Peter Jenniskens kunnen in Europa en Azi 39 meteoren per uur waargenomen worden.

Vanaf de 22ste gaan tevens de dagen ook weer lengen

Kunnen die meteoren ook met het blote oog goed gezien worden?

Commentaar

Juist met het blote oog zijn meteoren te zien.

Met een telescoop moet je heel veel geluk hebben dat hij precies door je beeldveld suist. Het blote oog is echt het beste.

Commentaar

Toch is mij dat juist een keer overkomen en ik was niet de enige die het zag gebeuren. We stonden tijdens een waarneemavond op de Ermelose hiede met een aantal telescopen tegelijkertijd naar Andromeda te kijken toen ineens woesj een meteoor door het beeldveld vloog, gevolgd door diverse kreten om mij heen oh, aah, meteoor ! Onvergetelijk moment.

Maar je hebt zeker veel meer kans om ze met het blote oog te spotten, je bestrijkt dan een veel groter gebied.

De radiant (dat is de plek waar de meteorieden schijnbaar vandaan lijken te komen) ligt in de kleine Beer (net onder de poolster). Dus kijk bij helder weer in noordelijke richting als je ze zien wilt. Het maximum wordt rond 20:00 uur bereikt.[/quote]

Commentaar

Oke super, ik zal het in de gaten houden en proberen dan het te zien.
          (Als ik niet hoef te werken met de koopavond )

Commentaar

Ah ok, ga ik eens proberen te vangen. Ga denk alleen wel ff SLR lenen dan want mijn camera is dan wel prima maar de max sluitertijd is maar 15 sec. Zou dus echt pure mazzel zijn dan
            It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Tjah mijn camera kan ook maximaal 15 seconden maar ik ga het gewoon proberen en desnoods een boel keren achter elkaar; het zou en moet me toch wel eens lukken?

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
                Tjah mijn camera kan ook maximaal 15 seconden maar ik ga het gewoon proberen en desnoods een boel keren achter elkaar; het zou en moet me toch wel eens lukken?
                Ah wie weet hebben we mazzel en gaan we alle high techers hier verslaan met onwijs mooie foto's

Commentaar

Haha tjah wie weet, met een beetje geluk moet het lukken toch? 8)

Commentaar

Het zijn er maar 10 per uur he!

Je hebt er dus gemiddeld n per 6 minuten. Da's natuurlijk niet echt veel. :P

Commentaar

Hmm oke dat veranderd de zaak een beetje
                      Naja ga het toch even proberen hehe, als het niet lukt is het ook geen ramp!

Commentaar

Doe met je mee hoor Wolfje. Als we t niet proberen, dan gaat t zker niet lukken

Commentaar

Haha daarom, de aanhouder wint (vast wel een keer)

Commentaar

Re: Meteorenzwerm Ursiden

Origineel geplaatst door Freek
                            Op 22 december, tussen 18.00 uur en 23.00 uur vindt het maximum van de meteorenzwerm Ursiden plaats.
                            Ik had nog nooit van de Ursiden gehoord... Moet ik me nou schamen?
                            Nou, ik hoop in elk geval op helder weer de komende dagen!
                            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Als het weer zo blijft als dat het nu is, zullen we er helaas niks van kunnen zien. En daarbij komt ook nog dat het knmi mist voorspelt komende avond/nacht....

Commentaar

Werken...
                              X