Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vannacht poolllicht?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vannacht poolllicht?

Van de poollicht.be mailinglijst:

"Een mooie uitbarsting (X3) vannacht rond 03h40m. De zonnevlek staat zeer goed geplaatst t.o.v. de aarde, en er is waarschijnlijk een CME onderweg naar de aarde (echter nog geen bevestiging). Ik probeer in de loop van de dag een update te sturen, en vanavond een volledigere bespreking van de kans op poollicht. Die is er zeker, alleen de timing zou kunnen tegenvallen (aankomst CME morgen in de ochtend)."

Zou leuk zijn i.c.m. de Geminiden.

Nu alleen nog die bewolking kapotschieten...
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Man wat lijkt me dat prachtig. Uiteraard werkt het weer niet mee en is de lichtvervuiling hier inde vorm van de hoogovens van IJmuiden al 1 groot Noorderlicht ;-) Ik ga in maart naar Lapland en een van de redenen is zeker het vinden van een kans dit spektakel met eigen ogen te mogen zien. Ik heb het nooit eerder mogen mee maken. Kijken hoe het begin maart met de zonnevlekken staat.
    "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY WARNING

Updated: 06:15 UTC on 13 December 2006
      Solar Terrestrial Dispatch

VALID BEGINNING AT: 00:00 UTC ON 14 DECEMBER
      VALID UNTIL: 23:00 UTC (5 pm EDT) ON 15 DECEMBER

HIGH RISK PERIOD: 14 DECEMBER (UTC DAYS)
      MODERATE RISK PERIOD: 14 - 15 DECEMBER

PREDICTED ACTIVITY INDICES: 15, 70, 30, 15 (13 - 16 DECEMBER)

POTENTIAL MAGNITUDE OF MIDDLE LATITUDE AURORAL ACTIVITY: HIGH

POTENTIAL DURATION OF THIS ACTIVITY: MAIN BELT = 12 HOURS
      MINOR BELT = 12-24 HOURS

ESTIMATED OPTIMUM OBSERVING CONDITIONS: NEAR AND AFTER LOCAL MIDNIGHT

EXPECTED LUNAR INTERFERENCE: MODERATE AFTER LOCAL MIDNIGHT

OVERALL OPPORTUNITY FOR OBSERVATIONS FROM MIDDLE LATITUDES: GOOD TO VERY GOOD

AURORAL ACTIVITY *MAY* BE OBSERVED APPROXIMATELY NORTH OF A LINE FROM...
      (THIS LINE IS VALID *ONLY* IF FAVORABLE STORM CONDITIONS OCCUR)

NORTHERN CALIFORNIA TO NORTHERN NEVADA TO COLORADO TO KANSAS TO SOUTHERN
      MISSOURI TO TENNESSEE TO NORTH CAROLINA.

ACTIVITY *MAY* ALSO BE OBSERVED APPROXIMATELY NORTH OF A LINE FROM...
      (THIS LINE IS VALID *ONLY* IF FAVORABLE STORM CONDITIONS OCCUR)

FRANCE TO NORTHERN ITALY TO AUSTRIA TO SOUTHERN POLAND TO CENTRAL USSR.

NEW ZELAND AND SOUTHERN AUSTRALIA MAY ALSO SPOT PERIODS OF ACTIVITY
      MODERATE TO STRONG ACTIVITY.

SYNOPSIS...

A powerful and well-directed solar flare from active solar Region 930
      was observed early on 13 December. This event has the potential to produce
      periods of moderate to strong (possibly even intense) auroral storm activity
      on 14 December, possibly lingering into 15 December. The most intense phase
      of activity is likely to occur some hours after the initial impact, which is
      currently expected near 07:00 UTC on 14 December (2 am EST on 14 December).
      The moon will begin to impinge on observations after it rises sometime after
      local midnight, so the best observations (if possible) will occur prior to
      and near local midnight when the moon is still below the horizon.

This warning will remain valid through 24:00 UTC (5 pm EST) on
      15 December. It will be updated or allowed to expire at that time.

PLEASE REPORT VALID OBSERVATIONS OF AURORAL ACTIVITY TO:
      http://www.spacew.com/submitsighting.html

** End of Warning **

En van Spaceweather.com

he explosion hurled a coronal mass ejection toward Earth. (Confirmed by SOHO; stay tuned for the movie.) Sky watchers should be alert for auroras when it arrives on Dec. 14th.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Astronauten moeten schuilen voor zonneuitbarsting:
        http://www.local6.com/technology/10523819/detail.html
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Opnieuw uit de mailinglijst van poollicht.be:

Hier dan nog een korte update over hetgeen we kunnen verwachten aan poollicht. De X3-uitbarsting heeft wel degelijk een CME richting aarde geproduceerd. Deze komt tegen het gezapige tempo van een goeie 1500 km/s naar de aarde gefietst. De impact is voorzien rond 8 uur 's morgens (donderdagochtend), met een onzekerheid van zo'n 10 uur. Dat betekent dus dat de impact nog voor middernacht kan plaatsvinden, of ook pas morgenavond. Het is nog erg onzeker wat het effect van de impact zal zijn; in eerste instantie zal de oriëntatie van het magnetische veld ongunstig zijn. Dat kan het ontstaan van poollicht vertragen of in het slechtste geval helemaal verhinderen. Nadien zou het wel verbeteren, en stijgt ook de kans dat we vanuit ons land iets te zien krijgen.

Het loont dus de moeite om in het tweede deel van de nacht af en toe naar de noordelijke horizon te kijken, als de wolken optrekken. De kans is het grootst in de uren voor zonsopgang, met als bijkomende bonus dat net dan de actiefste meteorenzwerm van het jaar zowat op haar hoogtepunt is (de Geminiden, zie http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=2854). Ook morgenavond, na zonsondergang, loont het zeker om te kijken.

Commentaar

Ik ga zeker me wekkertje zetten om een uurtje of 4 :P maar ik denk dat het niks wordt gezien de gfs modellen of men moet in zuid-limburg wonen dan heb je geluk.
            wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

weer poolicht.be:

Een grote poollichtkans voor 14 december na de zware X3 klasse zonnevlam die zich op 13 december omstreeks 4h plaatsvond. De zonnevlam was afkomstig van zonnevlek 930 die nu terug een bedreiging vormt voor verdere X-klasse zonnevlammen de komende dagen.
              De impact van de X3 klasse zonnevlam wordt geschat tussen 0h UTC en 21h UTC op 14 december, vermoedelijke aankomsttijd volgens het Space Environment Center (SEC) is morgenmiddag tot morgenavond. Wanneer precies is erg onzeker, het kan zowel vroeger als later aankomen. De vroegste voorspellingen geven een impacttijd omstreeks 7h UTC. Er worden KP waardes van 6 tot 9 verwacht, of beter gezegd: zware poollichtstorm die zeker tot in België en Nederland kan gezien worden (indien gunstige condities zich voordoen).
              Het wordt een zeer drukke dag dus op 14 december, alle updates rond de aankomende poollichtkans kunt u vinden op het poollicht.be forum of in onderstaande topic:
              http://www.spacepage.be/component/optio ... pic,852.0/
              Houd de statistieken goed in het oog! Bezoek http://www.poollicht.be voor real-time data en grafieken.
              Bezoek de poollichtchatbox of forum voor updates en discussies.

Commentaar

http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=2858

Hou het in de gaten vanavond! Op het Belgische poollicht-forum zijn ze al helemaal gek aan het worden.
                De kans dat we wat te zien krijgen is groot! De bewolking is ook hier en daar wat aan het breken...

Commentaar

Ik zal opletten vanavond! Heb tot nu toe echter niets gezien hier (Leuven, Belgie).
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik zit klaar! laat maar komen dat poollicht

ik heb nog een leuke site gevonden om het weer te voorspellen en het werkt zeer goed. beter dan urania.be maar dat is mijn mening

http://ruben.weerwoord.be/modellen/gfsnl.htm
                    wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

ik heb nog een leuke site gevonden om het weer te voorspellen en het werkt zeer goed. beter dan urania.be maar dat is mijn mening http://ruben.weerwoord.be/modellen/gfsnl.htm
                      Dit zou een aanvulling kunnen zijn voor waarnemen.com dat in dit topic aan de orde is.
                      http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... light=weer

Commentaar

ik hoop echt dat het vanaaf komt!!!
                        Of all the things I' ve lost...
                        I miss my mind the most...

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                          Ik zal opletten vanavond! Heb tot nu toe echter niets gezien hier (Leuven, Belgie).
                          Meneer zit weer in België! Ik denk niet dat m'n lichaam dat kan hebben vanacht om 3.40u daar kijken, maar misschien wel dat moet ik even zien.

Commentaar

komt net binne uit noorwegen~

Of all the things I' ve lost...
                            I miss my mind the most...

Commentaar

Kwijl! :camera
                              Achromatologisch

Commentaar

Werken...
                              X